KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ
DLA DZIECI W II GRUPIE
„BAL KARNAWAŁOWY” –
pod hasłem: podróż do „Bajkowej Krainy Karnawału”,
zabawa taneczna, konkursy
Cele ogólne:
- przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem,
- dostarczenie radości z wcielenia się w role różnych postaci bajkowych,
- doświadczanie przyjemnych doznań wynikających z udziału we wspólnych zabawach i konkursach,
- kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozpoznaje postaci z bajek,
- stosuje się do ustalonych umów i reguł w proponowanych zabawach dydaktycznych, zabawach muzycznych i konkursach,
- dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego – wyraża je pląsając lub tańcząc.
Metody:
- praktyczna – działalność dziecka,
- pedagogika zabawy Klanza,
- metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz.
Formy aktywności dziecka:
- indywidualna,
- praca z całą grupą.
Środki dydaktyczne:
magnetofon, pendraive z muzyką, tamburyno, okolicznościowa dekoracja sali (napis „KARNAWAŁ, ilustracje przedstawiające ZABAWĘ KARNAWAŁOWĄ, serpentyny, balony), chusta animacyjna, zagadki słowne, wykaz pytań do zabawy: „Magiczna liczba”, „zatrute jabłko”, kolorowe balony, gazety, kotyliony, korona dla „Królowej i Króla Balu Karnawałowego”, okolicznościowe nagrody.
Przebieg uroczystości:
- Powitanie wszystkich przedszkolaków zgromadzonych na sali balowej. Wspólne odśpiewanie pląsu powitalnego:
„Kochane dzieci. Bardzo proszę byście się świetnie dzisiaj bawiły. Tańczcie i skaczcie.
Figlujcie sobie. Niech Wam zabawa wyjdzie na zdrowie”.
„Wszyscy są. Witam was – rozpoczynać już czas. Jestem Ja, jesteś Ty ! Raz, dwa, trzy.”
(dzieci witają się z najbliżej sobie stojącą osobą)
- „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Bajkowej Krainy Karnawału”, gdzie trwa on przez cały rok”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są karnawałowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:
- dzieci, które lubią tańczyć przy wesołej muzyce zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą.
Następnie, zaprasza dzieci, by położyły się na chuście z nogami zwróconymi w kierunku jej środka.
- dzieci, które lubią głośno śpiewać turlają się w prawo,
- dzieci, które chcą wyruszyć do „Bajkowej Krainy Karnawału”, siadają na chuście i chwytają się za ręce.
- „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole (inscenizacja).
Prowadząca opowiada: Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie dodamy do napoju żadnych złych składników. Kolejno, wypowiada zaklęcie: „Garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w „Bajkowej Krainie Karnawału”, zagości”. Zaprasza dzieci do zabawy. „Zaczarowany kubek” jest przekazywany z rąk do rąk. Dzieci siedząc nadal na dywanie wybierają się w podróż do „Bajkowej Krainy Karnawału”,. Prowadząca włącza karnawałową muzykę, wszyscy zamykają oczy, marzą. Po chwili otwierają oczy i rozglądają się.
- Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek. (Załącznik nr 1)
- „Bajkowe postaci” – improwizacja ruchowa przy wesołej muzyce. (Załącznik nr 2)
Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.
- „Magiczna liczba” – zabawa rozwijająca pamięć. (Załącznik nr 3)
Wybór dwóch drużyn. Kolejno nauczycielka informuje zespoły, że będzie zadawała pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go prowadzącej. Tłumaczy, że do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.
- „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.
Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.
- „W Bajkowej Krainie Karnawału” – zabawy taneczne, zabawy ruchowo – naśladowcze przy piosenkach z dziecięcego repertuaru.
- Propozycje konkursów i zabaw z towarzyszeniem muzyki:
– „Taniec z balonami” – dzieci dobierają się w pary. Balony trzymane są między: głowami, brzuchami. Wygrywają te pary, które bez pomocy rąk utrzymują balon najdłużej.
– „Taniec w parach z balonem” przywiązanym do nogi (okolice kostki) dziewczynki. Dzieci z innej pary starają się zdeptać balon u innych, tak by pękł, wygrywa para, która najdłużej tańczy z balonem.
– „Taniec „rock and roll” na gazecie – pary dzieci tańczą w rytmie rock and rolla, a na przerwę w muzyce para zmniejsza rozmiar gazety o połowę. Wygrywa ta para, która najdłużej tańczy i nie postawi nogi za gazetę.
– „Walc kotylionowy tytułów bajek” – kotyliony kwiaty składają się z tytułów bajek o nazwie dwu wyrazowej znanych dzieciom. Kotyliony rozdajemy dzieciom, kiedy rozpocznie się walc tytuły bajkowe musza się odnaleźć i stanąć razem trzymając się za ręce w miejscu tańczyć walca. (Załącznik nr 4)
– szybki „Taniec z pudelkiem zapałek” na głowach dziewcząt, wygrywają te pary, które najdłużej potrafiły tańczyć z tym „nakryciem głowy”.
– „Taniec na około krzesełek w rytm muzyki”. Na przerwę w muzyce dzieci zajmują krzesełka, których za każdym razem ubywa; wygrywa ta osoba, która zostaje ostatnia na krzesełku.
– „Ty będziesz moją parą” – dziewczynki trzymają się za ręce tworząc koło, wokół którego chłopcy robią drugie koło, gdy zagra muzyka koło dziewczynek porusza się w jedną stronę, a chłopców w drugą stronę. Nagle muzyka cichnie. Oba koła się zatrzymują. Dziewczęta odwracają się do swoich chłopców i od tej pory tańczą.
- Wybór „Króla i Królowej Karnawałowego Balu”.
- Podsumowanie uroczystości. Opuszczenie „Bajkowej Krainy Karnawału” – zabawa z chustą animacyjną.
Dzieci falują chustą, udając start balonu. Kolejno podnoszą chustę wysoko do góry i wskakują pod nią tak, by opadła im na głowy. Prowadząca zaprasza do powrotu do sali w przedszkolu; zabiera chustę, dzieci siadają na dywanie.
- Podziękowanie dzieciom za udział w „Balu Karnawałowym”. Pamiątkowe zdjęcie.
ZAGADKI / Załącznik nr 1
Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek
Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia
Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek
Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało … . Calineczka
„BAJKOWE POSTACI”. WYKAZ/ Załącznik nr 2
- Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
- wilk skrada się na palcach
- Baba Jaga lata na miotle
- Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
- Calineczka tańczy z księciem
- Kopciuszek sprząta
- Macocha przegląda się w lusterku
„MAGICZNA LICZBA”. WYKAZ PYTAŃ/Załącznik nr 3
- Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
- lubiła bawić się na śniegu,
- miała skórę jasną jak śnieg.
- Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
- zapałki,
- drewienka.
- Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
- Czerwony Kapturek,
- Kopciuszek.
- Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
- ze słomy,
- z cegły.
- Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
- pracowitość,
- lenistwo.
- Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
- Kopciuszek,
- Jaś i Małgosia.
- Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
- koronę,
- pantofelek.
- Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
- trzech,
- siedmiu.
- Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
- Pinokio,
- Czerwony Kapturek.
- Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
- gruszkę,
- jabłko.
TYTUŁY BAJKOWE/Załącznik nr 4
Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Kot w butach, Mała Syrenka, Królowa Śniegu, Dziewczynka z zapałkami, Brzydkie Kaczątko, Tomcio Paluszek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Tomcio Paluszek
AUTOR: Izabela Karoń