BAL KARNAWAŁOWY scenariusz uroczystości

KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ

DLA DZIECI W II GRUPIE

 

„BAL KARNAWAŁOWY” –

pod hasłem: podróż do „Bajkowej Krainy Karnawału”,

zabawa taneczna, konkursy

Cele ogólne:

  • przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem,
  • dostarczenie radości z wcielenia się w role różnych postaci bajkowych,
  • doświadczanie przyjemnych doznań wynikających z udziału we wspólnych zabawach i konkursach,
  • kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozpoznaje postaci z bajek,
  • stosuje się do ustalonych umów i reguł w proponowanych zabawach dydaktycznych, zabawach muzycznych i konkursach,
  • dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego – wyraża je pląsając lub tańcząc.

Metody:

  • praktyczna – działalność dziecka,
  • pedagogika zabawy Klanza,
  • metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz.

Formy aktywności dziecka:

  • indywidualna,
  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

magnetofon, pendraive z muzyką,  tamburyno, okolicznościowa dekoracja sali (napis „KARNAWAŁ, ilustracje przedstawiające ZABAWĘ KARNAWAŁOWĄ, serpentyny, balony), chusta animacyjna, zagadki słowne, wykaz pytań do zabawy: „Magiczna liczba”, „zatrute jabłko”, kolorowe balony, gazety, kotyliony, korona dla „Królowej i Króla Balu Karnawałowego”, okolicznościowe nagrody.

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie wszystkich przedszkolaków zgromadzonych na sali balowej. Wspólne odśpiewanie pląsu powitalnego:

„Kochane dzieci. Bardzo proszę byście się świetnie dzisiaj bawiły. Tańczcie i skaczcie.

Figlujcie sobie. Niech Wam zabawa wyjdzie na zdrowie”.

„Wszyscy są. Witam was –  rozpoczynać już czas.  Jestem Ja, jesteś Ty ! Raz, dwa, trzy.”

(dzieci witają się z najbliżej sobie stojącą osobą)

  1. „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
    Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Bajkowej Krainy Karnawału”, gdzie trwa on przez cały rok”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są karnawałowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:
  • dzieci, które lubią tańczyć przy wesołej muzyce zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą.

Następnie, zaprasza dzieci, by położyły się  na chuście z nogami  zwróconymi w kierunku jej środka.

  • dzieci, które lubią głośno śpiewać turlają się w prawo,
  • dzieci, które chcą wyruszyć do „Bajkowej Krainy Karnawału”, siadają na chuście i chwytają się za ręce.
  1. „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole (inscenizacja).

Prowadząca opowiada: Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie dodamy do napoju żadnych złych składników. Kolejno, wypowiada zaklęcie: „Garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w „Bajkowej Krainie Karnawału”, zagości”. Zaprasza dzieci do zabawy. „Zaczarowany kubek” jest przekazywany z rąk do rąk. Dzieci siedząc nadal na dywanie wybierają się w podróż do „Bajkowej Krainy Karnawału”,. Prowadząca włącza karnawałową muzykę, wszyscy zamykają oczy, marzą. Po chwili otwierają oczy i rozglądają się.

  1. Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek. (Załącznik nr 1)
  2. „Bajkowe postaci” – improwizacja ruchowa przy wesołej muzyce. (Załącznik nr 2)

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.

  1. „Magiczna liczba” – zabawa rozwijająca pamięć. (Załącznik nr 3)

Wybór dwóch drużyn. Kolejno nauczycielka informuje zespoły, że będzie zadawała pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go prowadzącej. Tłumaczy, że do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.

  1. „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.

Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.

  1. „W Bajkowej Krainie Karnawału” – zabawy taneczne, zabawy ruchowo – naśladowcze przy piosenkach z dziecięcego repertuaru.
  2. Propozycje konkursów i zabaw z towarzyszeniem muzyki:
    – „Taniec z balonami” – dzieci dobierają się w pary. Balony trzymane są między: głowami, brzuchami. Wygrywają te pary, które bez pomocy rąk utrzymują balon najdłużej.
    – „Taniec w parach z balonem” przywiązanym do nogi (okolice kostki) dziewczynki. Dzieci z innej pary starają się zdeptać balon u innych, tak by pękł, wygrywa para, która najdłużej tańczy z balonem.
    – „Taniec „rock and roll” na gazecie – pary dzieci tańczą w rytmie rock and rolla, a na przerwę w muzyce para zmniejsza rozmiar gazety o połowę. Wygrywa ta para, która najdłużej tańczy i nie postawi nogi za gazetę.
    – „Walc kotylionowy tytułów bajek” – kotyliony kwiaty składają się z tytułów bajek o nazwie dwu wyrazowej znanych dzieciom. Kotyliony rozdajemy dzieciom, kiedy rozpocznie się walc tytuły bajkowe musza się odnaleźć i stanąć razem trzymając się za ręce w miejscu tańczyć walca. (Załącznik nr 4)
    – szybki „Taniec z pudelkiem zapałek” na głowach dziewcząt, wygrywają te pary, które najdłużej potrafiły tańczyć z tym „nakryciem głowy”.
    – „Taniec na około krzesełek w rytm muzyki”. Na przerwę w muzyce dzieci zajmują krzesełka, których za każdym razem ubywa; wygrywa ta osoba, która zostaje ostatnia na krzesełku.

–  „Ty będziesz moją parą” – dziewczynki trzymają  się za ręce tworząc koło, wokół którego chłopcy robią drugie koło, gdy zagra muzyka koło dziewczynek porusza się w jedną stronę, a chłopców w drugą stronę. Nagle muzyka cichnie. Oba koła się zatrzymują. Dziewczęta odwracają się do swoich chłopców i od tej pory tańczą.

  1. Wybór „Króla i Królowej Karnawałowego Balu”.
  2. Podsumowanie uroczystości. Opuszczenie „Bajkowej Krainy Karnawału” – zabawa z chustą animacyjną.

Dzieci falują chustą, udając start balonu. Kolejno podnoszą chustę wysoko do góry i wskakują pod nią tak, by opadła im na głowy.  Prowadząca zaprasza do powrotu do sali w przedszkolu; zabiera chustę, dzieci siadają na dywanie.

  1. Podziękowanie dzieciom za udział w „Balu Karnawałowym”. Pamiątkowe zdjęcie.

 

ZAGADKI / Załącznik nr 1

Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek

Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia

Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało … . Calineczka

 

„BAJKOWE POSTACI”. WYKAZ/ Załącznik nr 2

  • Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
  • wilk skrada się na palcach
  • Baba Jaga lata na miotle
  • Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
  • Calineczka tańczy z księciem
  • Kopciuszek sprząta
  • Macocha przegląda się w lusterku

 

„MAGICZNA LICZBA”. WYKAZ PYTAŃ/Załącznik nr 3

  • Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
  1. lubiła bawić się na śniegu,
  2. miała skórę jasną jak śnieg.
  • Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
  1. zapałki,
  2. drewienka.
  • Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
  1. Czerwony Kapturek,
  2. Kopciuszek.
  • Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
  1. ze słomy,
  2. z cegły.
  • Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
  1. pracowitość,
  2. lenistwo.
  • Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
  1. Kopciuszek,
  2. Jaś i Małgosia.
  • Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
  1. koronę,
  2. pantofelek.
  • Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
  1. trzech,
  2. siedmiu.
  • Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
  1. Pinokio,
  2. Czerwony Kapturek.
  • Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
  1. gruszkę,
  2. jabłko.

 

 

 

 

TYTUŁY BAJKOWE/Załącznik nr 4

 

Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Kot w butach, Mała Syrenka, Królowa Śniegu, Dziewczynka z zapałkami, Brzydkie Kaczątko, Tomcio Paluszek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Tomcio Paluszek

AUTOR: Izabela Karoń

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...