ZABAWY ANDRZEJKOWE scenariusz zajęć

Scenariusz „Zabaw Andrzejkowych dla dzieci w wieku przedszkolnym”

 

Podstawa programowa:

 

  1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
  2. uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne,                                               z czworakowaniem, rzutne;
  3. wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;

 

  1. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
  2. przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;
  3. przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

 

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka:

  1. przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
  2. ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
  3. nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
  4. obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
  5. komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
  6. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
  7. wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
  8. eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem. reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;

 

Cele ogólne:

– budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi

– integracja dzieci

– czynne uczestnictwo w zabawie

– rozbudzanie pozytywnych emocji

– pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z rówieśnikami

 

 

Cele szczegółowe (dziecko):

– zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe

– potrafi współpracować w grupie

– umie wyrażać uczucia i przeżywać radość z zabawy z koleżankami i kolegami

 

Metody pracy:

– ekspresji ruchowej

– czynne – zadań stawianych do wykonania

– oglądowe: obserwacja, pokaz

Formy pracy:

grupowa

– indywidualna

Środki dydaktyczne:

Odtwarzacz CD, płyta CD, miska z wodą, monety, papierowe gwiazdy z przepowiedniami, plastikowa butelka, korona, serce, moneta, gwiazdy z symbolami: palmy, różańca, jabłka, książki, medalu; papierowe talerze, kolorowe, kubeczki, cukierki, pierścionek, domek, pieniądze, cukier, autko, kolorowe słomki, worek, grzebień, stetoskop, pędzel do makijażu, strzykawka, pióro, nitka.

Przebieg:

  1. Powitanie zgromadzonych dzieci. Wchodzą 3 wróżki i stają przed dziećmi.

Jesteśmy wróżkami, przybywamy z odległych krain. Następnie każda z wróżek przedstawia się. Wróżka: szczęścia, kolorowych snów i zabawy.

  1. Wprowadzenie dzieci w atmosferę zabaw i wróżb andrzejkowych, przypomnienie dawnych tradycji ludowych.
  2. Zabawa integracyjna:

Niech pomachają do mnie osoby, które wierzą we wróżby andrzejkowe.

Które nie wierzą we wróżby, ale chcą się dobrze bawić.

Które mają dziś dobry humor.

Które chciałyby umieć czarować.

Hokus pokus czary mary niech się spełnią andrzejkowe czary!

  1. Wspólny taniec do piosenki „Duchy tu są”.
  2. Wróżba „Moneta w studni”. Na środku sali stoi miska z wodą. Wybrane dzieci otrzymują monety 1 groszowe i wrzucają do „studni”. Czyja moneta wpadnie do wody, ten losuje gwiazdkę z wypisaną przepowiednią, którą odczytuje nauczyciel.
  3. Wróżba „Co mówią gwiazdy?” Na środku sali leży butelka, a wokół niej gwiazdy – symbole. Wybrane dzieci kręcą butelką, wróżka odczytuje symbol, który wskazuje butelka. Dzieci wspólnie pomagają odczytać – zinterpretować wróżbę.

Korona – w przyszłości będziesz ważną osobą, obejmiesz ważne stanowisko.

Serce – czeka Cię wielka miłość i szczęście rodzinne.

Moneta – będziesz bardzo bogata/y. Sukces w interesach.

Gwiazda – zostaniesz aktorką/em lub piosenkarką/piosenkarzem. Będziesz gwiazdą.

Palma – czekają cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem.

Różaniec – będziesz księdzem lub zakonnicą.

Jabłko – nowe życie, odrodzenie, ożywienie interesów.

Książka – kariera naukowa.

Medal – przepowiednia kariery sportowej.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Tańczymy labada”. Dzieci stoją w kole, chwytają się za poszczególne części ciała tak jak w piosence.
  2. Wróżba z kubeczkami – wróżka odkrywa kolejno kubeczki i odczytuje symbole.
  • Pierścionek – wyjazd do krainy złota (Eldorado)
  • Domek – nowy, piękny dom,
  • Pieniądze – bogactwo
  • Cukier – słodkie i wesołe życie
  • Autko – podróż w nieznane
  1. „Taniec ze zmianą partnera”. Dzieci tańczą dowolnie w parach przy muzyce. Na przerwę w muzyce szybko zmieniają partnera. Zmiana ta następuje kilka razy.
  2. Wspólne tańce i pląsy przy muzyce.
  3. Wróżenie ze słomek. Wybrane dzieci wybierają słomki. (każde dziecko inny kolor). Kolejnym krokiem jest wrzucenie ich do miski z wodą. Te słomki, które się połączą, będą oznaczać wieczną przyjaźń osób, do których należą.
  4. Kim będę w przyszłości – zabawa ruchowa związana z przewidywaniem zawodu. Przygotuj worek i wrzuć do niego akcesoria charakterystyczne dla różnych zawodów, np. grzebień (fryzjer), strzykawka (pielęgniarka), mikrofon (piosenkarz), pędzel do makijażu (kosmetyczka), pióro (pisarz), nitka (krawiec).

Dziecko losuje przedmiot, a potem prezentuje go innym dzieciom. Demonstruje, jak używa się tego przedmiotu oraz jak zachowuje się osoba, która się nim posługuje. Inne dzieci zgadują, kim będzie w przyszłości ich koleżanka bądź kolega.

  1. Zakończenie – pożegnanie wróżek.

Wróżki nagradzają dzieci uśmiechem, za to, że tak dzielnie bawiły się podczas wspólnych zabaw andrzejkowych. W nagrodę każde dziecko otrzymuje cukierka.

 

AUTOR: Karolina Markowicz

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...