DARY LASU scenariusz zajęć

Scenariusz zajęcia

Temat zajęcia:  Dary lasu.

Oddział przedszkolny:  3-4 latki, liczba osób 12-15

Cele ogólne:

– zapoznanie dzieci z darami lasu przy wykorzystaniu 5 zmysłów

Cele operacyjne, dziecko :

– wypowiada się na temat ilustracji lasu

– wymienia czym charakteryzuje się las

-rozpoznaje za pomocą zmysłów dary lasu

– wskazuje i nazywa dary lasu

-prawidłowo dzieli na sylaby wyrazy i przelicza je

-uczestniczy w zabawach ruchowych proponowanych przez nauczyciela

Metody:

– oglądowa

– czynna

-słowna

Formy pracy:

– z całą grupą

– indywidualnie

Środki:

ilustracje lasu, igły drzew iglastych, liście drzew , szyszki, żołędzie, gałązki drzew, kamyczki, saszetki zapachowe (zapach sosny, poziomki, konwalii…), konfitury lub żywe okazy poziomki, jagody, nagranie z odgłosami lasu, napis do globalnego czytania „Las” , nagranie na CD z piosenką do zabawy „Wirują listeczki” .

 

Przebieg zajęcia:

  1. Przywitanie dzieci przez nauczyciela, zaproszenie do zabawy „Głuchy telefon” gdzie hasłem jest słowo „ Las” zabawa wyciszająca wprowadzająca w temat zajęcia.
  2. „Leśny obserwator”– nauczyciel prezentuje dzieciom plansze dydaktyczne
    z ilustracjami lasu. Dzieci swobodnie wypowiadają się co widzą na ilustracji. Rozmowa kierowana przez nauczyciela:
  • Co możemy zbierać w lesie? (burza mózgów)
  • Co spada w lesie z drzew?
  • Jakie owoce możemy znaleźć w lesie?
  • Co może Cię ukłuć w lesie?

3. „Pudełko sensoryczne” – rozpoznawanie przez dzieci zbiorów lasu dotykiem bez udziału wzroku, oczy zasłaniamy chustą. (Dzieci rozpoznają okazy naturalne przyniesione przez nauczyciela z lasu: szyszkę, kamyczek, gałązkę, żołędzia, liść, igłę sosny……..). Następnie wszystkie odgadnięte przedmioty układamy w linii na dywanie. Wypowiadamy ich nazwy głośno
a następnie wyklaskujemy sylaby oraz podajemy ich liczbę.

4.„Pychotka”- rozpoznawanie za pomocą zmysłu smaku darów lasu takich jak poziomka, jagoda (naturalnych lub w postaci konfitury). Dzieci dostają przed tym zadaniem łyżeczki do degustacji.

  1. „Czym pachnie las”- dzieci rozpoznają za pomocą zmysłu węchu jakie zapachy można spotkać w lesie. Do tego zadania wykorzystujemy saszetki zapachowe sosny, poziomki, konwalii lub okazy naturalne. Oczywiście saszetki z zapachem przygotowujemy tak by zawartość nie była widoczna.
  2. „Leśna muzyka”– dzieci wsłuchując się w nagranie płyty CD z odgłosami lasu, dzieci rozpoznają charakterystyczne dźwięki lasu.
  3. „Wirują listeczki” – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa przy muzyce. Dzieci do muzyki naśladują wirujące na wietrze listeczki, na głos tamburyna listeczki zasypiają.
  4. Podsumowanie zajęć:

Przypomnij sobie nazwy na podstawie ilustracji jak wygląda:

  • Szyszka
  • Żołądź
  • Poziomka
  • Liść
  • Igła sosny…..
  1. Podziękowanie za udział w zajęciu. Wręczenie naklejek motywacyjnych.

AUTOR: Joanna Lizoń-Warchał

Szkoła Podstawowa nr 17 w Jaworznie (Oddział przedszkolny „Kotki”)

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...