Z TAŃCEM I MUZYKĄ ZA PAN BRAT – WESOŁE ZABAWY MUZYCZNO–TANECZNE INSPIROWANE ELEMENTAMI METODY AKTYWNEGO SŁUCHANIA MUZYKI WG BATII STRAUSS I KLANZY scenariusz zajęć

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ KOLEŻEŃSKICH

w grupie dzieci 5-letnich

 

Temat: Z TAŃCEM I MUZYKĄ ZA PAN BRAT – wesołe zabawy muzyczno–taneczne inspirowane elementami metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss i Klanzy.

 

Cel ogólny:
– zainspirowanie dzieci do aktywnego słuchania muzyki klasycznej,
–  rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki,
–  rozbudzanie zainteresowania grą na instrumentach,
–  rozwijanie twórczej aktywności dziecka podczas interpretacji muzyki,
–  bogacenie doświadczeń muzycznych dzieci ,
–  zachęcanie do uzewnętrzniania swoich przeżyć i odczuć wywołanych kontaktem z muzyką
–  rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej dzieci .
Cele szczegółowe (dziecko):
–  potrafi poruszać się w rytm melodii;
–  nazywa instrumenty wykorzystywane podczas zajęć i zna ich przeznaczenie oraz potrafi prawidłowo na nich gać;
–  wesoło bawi się przy muzyce,
–  tworzy improwizację ruchową do wysłuchanej muzyki.

Metody:
– Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batti Strauss,
– Metoda Klanzy.

Formy:

– zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne:

– materiały z warsztatów „Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci”

– płyta CD z muzyką klasyczną, kubki po jogurtach z gumką i paskami bibuły, drewniane patyczki (kredki, mieszadełka), woreczki

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie piosenką wg pedagogiki zabawy KLANZA pt: „Wszyscy są witam was”

Wszyscy są, witam was – w parze zwracamy się twarzą do siebie.
Zaczynajmy, już czas – raz klaszczemy w swoje ręce, raz w partnera na krzyż.
Jestem ja, jesteś ty – pokazują na siebie, a potem na partnera.
Raz, dwa, trzy – klaszczą w dłonie partnera trzy razy
Ustawienie: parami po obwodzie koła, twarzami do siebie / powstaje koło wewnętrzne i zewnętrzne
Dzieci powtarzają tekst: Wszyscy są witam was !Zaczynamy już czas!
Jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy!
Taniec:
• klaśniecie w swoje ręce i prawymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• klaśniecie w swoje ręce i lewymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• klaśniecie w swoje ręce i prawymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• klaśniecie w swoje ręce i lewymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• pokazanie na siebie, na partnera,
• 3 klaśnięcia oburącz w dłonie partnera i przesunięcie się kola zewnętrznego o jedną osobę w prawo. Całość powtarzamy.

  1. Zabawa logorytmiczna „Pająk” przy muzyce Le basque- M. Marais
  2. Pająk na siedząco

Dzieci siedzą na krzesłach lub podłodze. Przy zwrotce palcami jednej ręki idą po drugiej ręce. Przy refrenie wyklaskują rytm „ta-ki zły” (4x), a następnie zakręcają prawą i lewą ręką.

Zwrotka:

Idzie pająk, idzie pająk, idzie pająk siup – prawa ręka schodzi po lewej i spada

Idzie pająk, idzie pająk, idzie pająk siup – lewa ręka schodzi po prawej i spada (zwrotka 2x)

Refren:

Taki zły, taki zły, taki zły, taki zły – klaskanie

I naprawia z prawej strony, z prawej strony już – zakręcanie prawej ręki

I naprawia z lewej strony, z lewej strony już – zakręcanie lewej ręki

(refren 2x)

  1. Pająk w parach

Dzieci dobierają się w pary i ustawiają jeden za drugim. Pierwsza osoba to mucha, druga osoba to pająk. Przy zwrotce mucha ucieka kilka kroków i się zatrzymuje, a pająk takimi samymi krokami goni muchę. Przy refrenie dzieci zwracają się twarzą do siebie i klaszczą w swoje ręce rytm „taki zły” (4x), a następnie robią haczyki lub tańczą w kółeczku.

Zwrotka: – jedna osoba ucieka, po chwili druga goni – 2x

Refren: – klaszczemy w ręce partnera – trzy klaśnięcia (4x)

 

  1. Fabularyzowanie muzyki przez nauczyciela.

Pewnego razu pojechałam na wieś do babci, która miała bardzo duży i a jednocześnie bardzo stary dom. Pewnego dnia bardzo się nudziłam i postanowiłam sprawdzić co znajduje się na strychu. Weszłam cichutko po schodach i zajrzałam do środka, było ciemno więc poszłam po latarkę, kiedy ją zaświeciłam zobaczyłam tam mnóstwo różnych rzeczy m.in. stare szafy, kufry i walizki no i oczywiście mnóstwo pajęczyn. Kiedy skierowałam latarkę ku górze to wiecie co zobaczyłam. Małe duszki które bardzo wesoło się bawiły. Chcecie być małymi duszkami

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Duszki” do melodii Pizzicato- L. Delibes

Dzieci zamieniają się w duchy, chodzą na palcach po sali, a na dwie charakterystyczne nuty straszą – mówiąc HU-HA. Przy zmianie melodii duszki tańczą po całej sali w dowolny sposób.

  1. Wersja z kubeczkami

Potrzebne: Kubek plastikowy, gumka recepturka, kolorowe paski bibuły. Budowa ABA

Część A

Dzieci podzielone na dwie grupy, każdy trzyma jeden kubek. Pierwsza grupa stuka palcami (kredkami, mieszadełkami) o kubek, druga grupa na dwóch charakterystycznych nutach szarpie strunę.

Część B

Podczas zmiany muzyki dzieci machają kubeczkami w różne strony.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa do melodii Country Dance- G.F. Haendel
  2. Wersja pierwsza – w kole na krzesłach

Część A

– młynek wykonywany rękoma od siebie (wirujemy, wirujemy, wirujemy już)

– młynek wykonywany rękoma do siebie (wirujemy, wirujemy, wirujemy już)

– oddalanie rąk z energicznym zatrzymaniem (rozchodzą się)

– przybliżanie rąk z energicznym zatrzymaniem (i schodzą się)

– rysowanie kół dwoma rękoma nad głową (i każdy sobie rzepkę skrobie bum ta rara bum)

Część B

– marsz i klaskanie z zatoczeniem dłońmi i półkola

– przytup prawa nogą – uderzenie prawą dłonią w kolano (i jedna noga bum)

– przytup lewą nogą – uderzenie lewą nogą w kolano (i druga noga bum)

– rysowanie kół dwoma rękoma nad głową (i każdy sobie rzepkę skrobie bum ta rara bum

  1. Wersja druga – taniec w parach

Część A

– wiatraczki – dłoń prawa przyklejona do dłoni partnera, druga wzniesiona do góry

– wiatraczki- dłoń lewa przyklejona do dłoni partnera, druga wzniesiona do góry

– rozejście się partnerów, 3 kroki – ukłon, dojście, 3 kroki ukłon, obrót wokół własnej osi

Część B

– energiczne tupanie, klaskanie z zatoczeniem dłońmi półkola

– tupnięcie prawą nogą

– tupnięcie lewą nogą

– obrót wokół własnej osi

  1. Zabawa z woreczkami „Pieczenie ziemniaczków” do melodii Pizzicato- L. Delibes

Dzieci siedzą w kole i przerzucają woreczki z ręki do ręki, na dwóch charakterystycznych nutach podrzucają woreczek do góry. Przy zmianie melodii dmuchają na ręce i na „ziemniaki”.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Ptaszki” do melodii Marsz turecki- W.A. Mocart

Dzieci stoją w rozsypce po całej sali zamieniając się w ptaszki. Budowa ABA

Część A

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami – 2x

– marsz

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami

Część B

– tworzymy koło i cwałujemy, przy powtórce melodii zmiana kierunku cwałowania

Część A

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami – 2x

– marsz

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami

  1. Zakończenie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę.

 

AUTOR: mgr Kamila Królicka

Przedszkole Samorządowe nr 15 im. Juliana Tuwima w ZSO Nr 4 w Białej Podlaskiej

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...