SCENARIUSZ  ZAJĘĆ KOLEŻEŃSKICH

w grupie dzieci 5-letnich

 

Temat: Z TAŃCEM I MUZYKĄ ZA PAN BRAT – wesołe zabawy muzyczno–taneczne inspirowane elementami metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss i Klanzy.

 

Cel ogólny:
– zainspirowanie dzieci do aktywnego słuchania muzyki klasycznej,
–  rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki,
–  rozbudzanie zainteresowania grą na instrumentach,
–  rozwijanie twórczej aktywności dziecka podczas interpretacji muzyki,
–  bogacenie doświadczeń muzycznych dzieci ,
–  zachęcanie do uzewnętrzniania swoich przeżyć i odczuć wywołanych kontaktem z muzyką
–  rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej dzieci .
Cele szczegółowe (dziecko):
–  potrafi poruszać się w rytm melodii;
–  nazywa instrumenty wykorzystywane podczas zajęć i zna ich przeznaczenie oraz potrafi prawidłowo na nich gać;
–  wesoło bawi się przy muzyce,
–  tworzy improwizację ruchową do wysłuchanej muzyki.

Metody:
– Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batti Strauss,
– Metoda Klanzy.

Formy:

– zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne:

– materiały z warsztatów „Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci”

– płyta CD z muzyką klasyczną, kubki po jogurtach z gumką i paskami bibuły, drewniane patyczki (kredki, mieszadełka), woreczki

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie piosenką wg pedagogiki zabawy KLANZA pt: „Wszyscy są witam was”

Wszyscy są, witam was – w parze zwracamy się twarzą do siebie.
Zaczynajmy, już czas – raz klaszczemy w swoje ręce, raz w partnera na krzyż.
Jestem ja, jesteś ty – pokazują na siebie, a potem na partnera.
Raz, dwa, trzy – klaszczą w dłonie partnera trzy razy
Ustawienie: parami po obwodzie koła, twarzami do siebie / powstaje koło wewnętrzne i zewnętrzne
Dzieci powtarzają tekst: Wszyscy są witam was !Zaczynamy już czas!
Jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy!
Taniec:
• klaśniecie w swoje ręce i prawymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• klaśniecie w swoje ręce i lewymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• klaśniecie w swoje ręce i prawymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• klaśniecie w swoje ręce i lewymi dłońmi na krzyż z partnerem,
• pokazanie na siebie, na partnera,
• 3 klaśnięcia oburącz w dłonie partnera i przesunięcie się kola zewnętrznego o jedną osobę w prawo. Całość powtarzamy.

  1. Zabawa logorytmiczna „Pająk” przy muzyce Le basque- M. Marais
  2. Pająk na siedząco

Dzieci siedzą na krzesłach lub podłodze. Przy zwrotce palcami jednej ręki idą po drugiej ręce. Przy refrenie wyklaskują rytm „ta-ki zły” (4x), a następnie zakręcają prawą i lewą ręką.

Zwrotka:

Idzie pająk, idzie pająk, idzie pająk siup – prawa ręka schodzi po lewej i spada

Idzie pająk, idzie pająk, idzie pająk siup – lewa ręka schodzi po prawej i spada (zwrotka 2x)

Refren:

Taki zły, taki zły, taki zły, taki zły – klaskanie

I naprawia z prawej strony, z prawej strony już – zakręcanie prawej ręki

I naprawia z lewej strony, z lewej strony już – zakręcanie lewej ręki

(refren 2x)

  1. Pająk w parach

Dzieci dobierają się w pary i ustawiają jeden za drugim. Pierwsza osoba to mucha, druga osoba to pająk. Przy zwrotce mucha ucieka kilka kroków i się zatrzymuje, a pająk takimi samymi krokami goni muchę. Przy refrenie dzieci zwracają się twarzą do siebie i klaszczą w swoje ręce rytm „taki zły” (4x), a następnie robią haczyki lub tańczą w kółeczku.

Zwrotka: – jedna osoba ucieka, po chwili druga goni – 2x

Refren: – klaszczemy w ręce partnera – trzy klaśnięcia (4x)

 

  1. Fabularyzowanie muzyki przez nauczyciela.

Pewnego razu pojechałam na wieś do babci, która miała bardzo duży i a jednocześnie bardzo stary dom. Pewnego dnia bardzo się nudziłam i postanowiłam sprawdzić co znajduje się na strychu. Weszłam cichutko po schodach i zajrzałam do środka, było ciemno więc poszłam po latarkę, kiedy ją zaświeciłam zobaczyłam tam mnóstwo różnych rzeczy m.in. stare szafy, kufry i walizki no i oczywiście mnóstwo pajęczyn. Kiedy skierowałam latarkę ku górze to wiecie co zobaczyłam. Małe duszki które bardzo wesoło się bawiły. Chcecie być małymi duszkami

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Duszki” do melodii Pizzicato- L. Delibes

Dzieci zamieniają się w duchy, chodzą na palcach po sali, a na dwie charakterystyczne nuty straszą – mówiąc HU-HA. Przy zmianie melodii duszki tańczą po całej sali w dowolny sposób.

  1. Wersja z kubeczkami

Potrzebne: Kubek plastikowy, gumka recepturka, kolorowe paski bibuły. Budowa ABA

Część A

Dzieci podzielone na dwie grupy, każdy trzyma jeden kubek. Pierwsza grupa stuka palcami (kredkami, mieszadełkami) o kubek, druga grupa na dwóch charakterystycznych nutach szarpie strunę.

Część B

Podczas zmiany muzyki dzieci machają kubeczkami w różne strony.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa do melodii Country Dance- G.F. Haendel
  2. Wersja pierwsza – w kole na krzesłach

Część A

– młynek wykonywany rękoma od siebie (wirujemy, wirujemy, wirujemy już)

– młynek wykonywany rękoma do siebie (wirujemy, wirujemy, wirujemy już)

– oddalanie rąk z energicznym zatrzymaniem (rozchodzą się)

– przybliżanie rąk z energicznym zatrzymaniem (i schodzą się)

– rysowanie kół dwoma rękoma nad głową (i każdy sobie rzepkę skrobie bum ta rara bum)

Część B

– marsz i klaskanie z zatoczeniem dłońmi i półkola

– przytup prawa nogą – uderzenie prawą dłonią w kolano (i jedna noga bum)

– przytup lewą nogą – uderzenie lewą nogą w kolano (i druga noga bum)

– rysowanie kół dwoma rękoma nad głową (i każdy sobie rzepkę skrobie bum ta rara bum

  1. Wersja druga – taniec w parach

Część A

– wiatraczki – dłoń prawa przyklejona do dłoni partnera, druga wzniesiona do góry

– wiatraczki- dłoń lewa przyklejona do dłoni partnera, druga wzniesiona do góry

– rozejście się partnerów, 3 kroki – ukłon, dojście, 3 kroki ukłon, obrót wokół własnej osi

Część B

– energiczne tupanie, klaskanie z zatoczeniem dłońmi półkola

– tupnięcie prawą nogą

– tupnięcie lewą nogą

– obrót wokół własnej osi

  1. Zabawa z woreczkami „Pieczenie ziemniaczków” do melodii Pizzicato- L. Delibes

Dzieci siedzą w kole i przerzucają woreczki z ręki do ręki, na dwóch charakterystycznych nutach podrzucają woreczek do góry. Przy zmianie melodii dmuchają na ręce i na „ziemniaki”.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Ptaszki” do melodii Marsz turecki- W.A. Mocart

Dzieci stoją w rozsypce po całej sali zamieniając się w ptaszki. Budowa ABA

Część A

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami – 2x

– marsz

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami

Część B

– tworzymy koło i cwałujemy, przy powtórce melodii zmiana kierunku cwałowania

Część A

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami – 2x

– marsz

– ptaszki fruwają i kołyszą skrzydełkami

  1. Zakończenie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę.

 

AUTOR: mgr Kamila Królicka

Przedszkole Samorządowe nr 15 im. Juliana Tuwima w ZSO Nr 4 w Białej Podlaskiej

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?