Scenariusz zajęć koleżeńskich
w grupie dzieci 5-letnich
Temat: Prezentacja prawidłowych pozycji wyjściowych do ćwiczeń.
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas trwania: 30 min.
Liczba uczestników: 15
Pomoce: stroje gimnastyczne
Przybory: gazety (zgodnie z liczbą ćwiczących), pojemnik na porwane gazety
Cele: Kształcący: wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała
Poznawczy: poznanie nowych ćwiczeń i zabaw korekcyjnych,
Wychowawczy: skupienie uwagi i praca nad prawidłowym trzymaniem ciała przez dziecko.
Metody: Realizacji zadań ruchowych: zadaniowa klasyczna, zadaniowa ścisła,
Przekazywanie wiedzy: objaśnienie i pokaz,
Wychowanie: wpływu sytuacyjnego, wpływu osobistego.
Pozycje wyjściowe (korekcyjne):
- Siad skrzyżny z rękami w skrzydełka
- Siad ugięty podparty
- Leżenie przodem (na brzuchu)
- Leżenie tyłem (na plecach)
- Pozycja wysoka wyprostowana z rękami w skrzydełka
Przebieg zajęć:
- Korekcyjna zabawa ożywiająca: „Berek czarodziej”
Opis: Dzieci uciekają przed Berkiem. Aby nie zostać złapanym zatrzymują się w siadzie skrzyżnym (po turecku) z rękami „w skrzydełka” – tułów wyprostowany, barki cofnięte, łopatki złączone, szyja wyciągnięta w górę, lub w pozycji „na baczność” z rękami „w skrzydełka”- tułów i szyja w ustawieniu jak w siadzie skrzyżnym, . Osoba dotknięta przez Berka staje się Berkiem.
Czas: 2’
Uwagi: zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie ciała pozycjach zatrzymania.
- Ćwiczenie oddechowe: „Zdmuchiwanie świec”
Opis: Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym (po turecku) z rękami „w skrzydełka”, ręce tworzą świecznik. Wszyscy wykonują szybki głęboki wdech nosem, skręcają głowę w stronę jednej ręki i długim podmuchem wypuszczając powietrze buzią „gaszą świecę”, powtarzają wdech i odwracają głowę w stronę drugiej ręki ponownie wykonując zadanie.
Dozowanie: 4x
- Ćwiczenia kształtujące nawyk trzymania prawidłowej postawy ciała
Opis: Dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło nauczyciela: „olbrzym!” – maszerują wielkimi krokami na palcach z wysoko uniesionymi do góry rękami. Na hasło: „lalka!” – zatrzymują się nieruchomo w pozycji wyprostowanej (na baczność) z rękami w skrzydełka. Na hasło: „wrona!” – wszystkie dzieci maszerują w przysiadzie trzymając się za kostki.
Czas: 2’-3’
- Ćwiczenia głowy i szyi: „Tak – Nie”
Opis: Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym (tułów wyprostowany, barki cofnięte, łopatki złączone, szyja wyciągnięta w górę, kolana nisko jak najbliżej podłogi). Nauczyciel mówi hasło: „tak!” – wszystkie dzieci kiwają głowami powtarzając hasło, na hasło: „nie!” – kiwają głowami na boki powtarzając za nauczycielem.
Czas: 2’
- Ćwiczenia obręczy barkowej, mięśni pleców oraz rozciągające mięśnie klatki piersiowej: ”Pływamy na materacu”
Opis: Ćwiczący kładą się na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi piętami oraz rękami ugiętymi na podłodze pod brodą. Na hasło prowadzącego: „Płyniemy!” – dzieci wyjmują ręce spod brody i wykonują krążenia ramion w przód symulując wiosłowanie w leżeniu na brzuchu z głową trzymaną tuż nad podłogą ale buzią skierowaną do podłogi. Na hasło: „Fala!” – kładą ręce ugięte na podłodze i opierają o nie brodę.
Czas: 3’
- Ćwiczenia mięśni grzbietu oraz kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania ciała w leżeniu przodem.
Opis: Pozycja na brzuchu jak wyżej, z nogami wyprostowanymi i złączonymi piętami. Ćwiczący wykonują jedno klaśnięcie w dłonie jednocześnie prowadząc obydwie wyprostowane ręce przed buzią a następnie drugie klaśnięcie za plecami.
Dozowanie: 8x
- Ćwiczenie oddechowe: „Flaga na wietrze” oraz kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania ciała w leżeniu przodem
Opis: Pozycja na brzuchu jak wyżej. Nauczyciel układa każdemu dziecku jedną kartkę gazety przed twarzą na podłodze. Dziecko przytrzymuje dłońmi brzeg gazety. Wykonuje szybki wdech nosem i powolny mocny wydech buzią dmuchając w gazetę.
Dozowanie: 4x
- Ćwiczenie mięśni brzucha oraz stóp: „Karuzela”
Opis: Ćwiczący siadają w siadzie ugiętym podpartym z gazetą (może być złożona) ściśniętą między stopami na śliskiej podłodze. Na sygnał: „Kręcimy się na karuzeli” dzieci unoszą wysoko nogi z gazetą i odpychają się rękami kręcąc się wokół własnej osi siedząc na podłodze tylko na pośladkach. Nauczyciel sygnalizuje zmianę kierunku poruszania się.
Czas: 3’
- Ćwiczenie oddechowe oraz kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania ciała w leżeniu na plecach
Opis: Wszyscy kładą się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach, złączonymi kolanami i stopami. Gazeta leży rozłożona na twarzy. Dzieci wykonują głęboki wdech nosem a następnie długi wydech ustami tak aby gazeta uniosła się a nawet sfrunęła z twarzy.
Dozowanie: 4x
- Ćwiczenia mięśni grzbietu o charakterze wyprostnym oraz ćwiczenia chwytne stóp
Opis: Ćwiczący leżą na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi piętami. W tej pozycji składają przed sobą gazetę na pół (jeśli dzieci potrafią, składają z gazety czapeczki).
Dzieci wstają i chodzą z gazetą na głowie – plecy proste, brzuch wciągnięty, łopatki ściągnięte, barki cofnięte, ręce „w skrzydełka”, szyja wyciągnięta do góry. Na sygnał prowadzącego pochylają głowę i opuszczają gazetę na podłogę, następnie podnoszą gazetę chwytając palcami stopy i podnoszą ją do ręki. Zakładają gazetę na głowę i powtarzają ćwiczenie drugą stopą.
Czas: 3’
Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel na czas kolejnej zabawy zbiera gazety od dzieci.
- Zabawa uspokajająca i oddechowa oraz utrwalająca nawyk prawidłowego trzymania ciała w leżeniu przodem
Opis: Wszystkie dzieci tworzą koło kładąc się na brzuchu głową do środka koła. Trzymają się rękami, nogi mają wyprostowane i złączone piętami. Nauczyciel kładzie na środku koła kawałek gazety, wówczas wszystkie dzieci zaczynają w niego dmuchać wdychając powietrze nosem a wypuszczając buzią. Kiedy gazeta dotknie ćwiczącego wtedy ten odchodzi z zabawy i siada w siadzie skrzyżnym (po turecku) poza kołem i zabawę zaczyna się od nowa z coraz to mniejszą liczbą uczestników. Osoba, która zostanie ostatnia, staje się zwycięzcą.
Czas: do czasu aż pozostanie ostatnia osoba.
- Ćwiczenie przeciw płaskostopiu – wzmocnienie podeszwowych mięśni stopy, rozwijanie czucia głębokiego i usprawnianie stóp: „Śmiecimy i sprzątamy”
Opis: Prowadzący rozdaje ponownie gazety. Dzieci w pozycji siadu ugiętego podpartego stopami drą gazety na strzępy, najdrobniejsze kawałki, następnie wstają i sprzątają przynosząc stopami do wyznaczonego pojemnika na śmieci.
Czas: do czasu, aż znikną wszystkie skrawki gazet z podłogi.
AUTOR: mgr Kamila Królicka
Przedszkole Samorządowe nr 15 im. Juliana Tuwima w ZSO Nr 4 w Białej Podlaskiej