Scenariusz zajęć koleżeńskich

w grupie dzieci 5-letnich

 

Temat: Prezentacja prawidłowych pozycji wyjściowych do ćwiczeń.

 

Miejsce: sala gimnastyczna

Czas trwania: 30 min.

Liczba uczestników: 15

Pomoce: stroje gimnastyczne

Przybory: gazety (zgodnie z liczbą ćwiczących), pojemnik na porwane gazety

 

Cele: Kształcący: wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała

Poznawczy: poznanie nowych ćwiczeń i zabaw korekcyjnych,

Wychowawczy: skupienie uwagi i praca nad prawidłowym trzymaniem ciała przez dziecko.

Metody: Realizacji zadań ruchowych: zadaniowa klasyczna, zadaniowa ścisła,

Przekazywanie wiedzy: objaśnienie i pokaz,

Wychowanie: wpływu sytuacyjnego, wpływu osobistego.

 

Pozycje wyjściowe (korekcyjne):

  • Siad skrzyżny z rękami w skrzydełka
  • Siad ugięty podparty
  • Leżenie przodem (na brzuchu)
  • Leżenie tyłem (na plecach)
  • Pozycja wysoka wyprostowana z rękami w skrzydełka

 

Przebieg zajęć:

 

  1. Korekcyjna zabawa ożywiająca: „Berek czarodziej”

Opis: Dzieci uciekają przed Berkiem. Aby nie zostać złapanym  zatrzymują się w siadzie skrzyżnym (po turecku) z rękami „w skrzydełka” – tułów wyprostowany, barki cofnięte, łopatki złączone, szyja wyciągnięta w górę, lub w pozycji „na baczność” z rękami „w skrzydełka”- tułów i szyja w ustawieniu jak w siadzie skrzyżnym, . Osoba dotknięta przez Berka staje się Berkiem.

Czas: 2’

Uwagi: zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie ciała pozycjach zatrzymania.

  1. Ćwiczenie oddechowe: „Zdmuchiwanie świec”

Opis: Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym (po turecku) z rękami „w skrzydełka”, ręce tworzą świecznik. Wszyscy wykonują szybki głęboki wdech nosem, skręcają głowę w stronę jednej ręki i długim podmuchem wypuszczając powietrze buzią „gaszą świecę”, powtarzają wdech i odwracają głowę w stronę drugiej ręki ponownie wykonując zadanie.

Dozowanie: 4x

  1. Ćwiczenia kształtujące nawyk trzymania prawidłowej postawy ciała

Opis: Dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło nauczyciela: „olbrzym!” – maszerują wielkimi krokami na palcach z wysoko uniesionymi do góry rękami. Na hasło: „lalka!” – zatrzymują się nieruchomo w pozycji wyprostowanej (na baczność) z rękami w skrzydełka. Na hasło: „wrona!” – wszystkie dzieci maszerują w przysiadzie trzymając się za kostki.

Czas: 2’-3’

  1. Ćwiczenia głowy i szyi: „Tak – Nie”

Opis: Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym (tułów wyprostowany, barki cofnięte, łopatki złączone, szyja wyciągnięta w górę, kolana nisko jak najbliżej podłogi). Nauczyciel mówi hasło: „tak!” – wszystkie dzieci kiwają głowami powtarzając hasło, na hasło: „nie!” – kiwają głowami na boki powtarzając za nauczycielem.

Czas: 2’

  1. Ćwiczenia obręczy barkowej, mięśni pleców oraz rozciągające mięśnie klatki piersiowej: ”Pływamy na materacu”

Opis: Ćwiczący kładą się na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi piętami oraz rękami ugiętymi na podłodze pod brodą. Na hasło prowadzącego: „Płyniemy!” – dzieci wyjmują ręce spod brody i wykonują krążenia ramion w przód symulując wiosłowanie w leżeniu na brzuchu z głową trzymaną tuż nad podłogą ale buzią skierowaną do podłogi. Na hasło: „Fala!” – kładą ręce ugięte na podłodze i opierają o nie brodę.

Czas: 3’

  1. Ćwiczenia mięśni grzbietu oraz kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania ciała w leżeniu przodem.

Opis: Pozycja na brzuchu jak wyżej, z nogami wyprostowanymi i złączonymi piętami. Ćwiczący wykonują jedno klaśnięcie w dłonie jednocześnie prowadząc obydwie wyprostowane ręce przed buzią a następnie drugie klaśnięcie za plecami.

Dozowanie: 8x

  1. Ćwiczenie oddechowe: „Flaga na wietrze” oraz kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania ciała w leżeniu przodem

Opis: Pozycja na brzuchu jak wyżej. Nauczyciel układa każdemu dziecku jedną kartkę gazety przed twarzą na podłodze. Dziecko przytrzymuje dłońmi brzeg gazety. Wykonuje szybki wdech nosem i powolny mocny wydech buzią dmuchając w gazetę.

Dozowanie: 4x

  1. Ćwiczenie mięśni brzucha oraz stóp: „Karuzela”

Opis: Ćwiczący siadają w siadzie ugiętym podpartym z gazetą (może być złożona) ściśniętą między stopami na śliskiej podłodze. Na sygnał: „Kręcimy się na karuzeli” dzieci unoszą wysoko nogi z gazetą i odpychają się rękami kręcąc się wokół własnej osi siedząc na podłodze tylko na pośladkach. Nauczyciel sygnalizuje zmianę kierunku poruszania się.

Czas: 3’

  1. Ćwiczenie oddechowe oraz kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania ciała w leżeniu na plecach

Opis: Wszyscy kładą się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach, złączonymi kolanami i stopami. Gazeta leży rozłożona na twarzy. Dzieci wykonują głęboki wdech nosem a następnie długi wydech ustami tak aby gazeta uniosła się a nawet sfrunęła z twarzy.

Dozowanie: 4x

  1. Ćwiczenia mięśni grzbietu o charakterze wyprostnym oraz ćwiczenia chwytne stóp

Opis: Ćwiczący leżą na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi piętami. W tej pozycji składają przed sobą gazetę na pół (jeśli dzieci potrafią, składają z gazety czapeczki).

Dzieci wstają i chodzą z gazetą na głowie – plecy proste, brzuch wciągnięty, łopatki ściągnięte, barki cofnięte, ręce „w skrzydełka”, szyja wyciągnięta do góry. Na sygnał prowadzącego pochylają głowę i opuszczają gazetę na podłogę, następnie podnoszą gazetę chwytając palcami stopy i podnoszą ją do ręki. Zakładają gazetę na głowę i powtarzają ćwiczenie drugą stopą.

Czas: 3’

Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel na czas kolejnej zabawy zbiera gazety od dzieci.

  1. Zabawa uspokajająca i oddechowa oraz utrwalająca nawyk prawidłowego trzymania ciała w leżeniu przodem

Opis: Wszystkie dzieci tworzą koło kładąc się na brzuchu głową do środka koła. Trzymają się rękami, nogi mają wyprostowane i złączone piętami. Nauczyciel kładzie na środku koła kawałek gazety, wówczas wszystkie dzieci zaczynają w niego dmuchać wdychając powietrze nosem a wypuszczając buzią. Kiedy gazeta dotknie ćwiczącego wtedy ten odchodzi z zabawy i siada w siadzie skrzyżnym (po turecku) poza kołem i zabawę zaczyna się od nowa z coraz to mniejszą liczbą uczestników. Osoba, która zostanie ostatnia, staje się zwycięzcą.

Czas: do czasu aż pozostanie ostatnia osoba.

  1. Ćwiczenie przeciw płaskostopiu – wzmocnienie podeszwowych mięśni stopy, rozwijanie czucia głębokiego i usprawnianie stóp: „Śmiecimy i sprzątamy”

Opis: Prowadzący rozdaje ponownie gazety. Dzieci w pozycji siadu ugiętego podpartego stopami drą gazety na strzępy, najdrobniejsze kawałki, następnie wstają i sprzątają przynosząc stopami do wyznaczonego pojemnika na śmieci.

Czas: do czasu, aż znikną wszystkie skrawki gazet z podłogi.

 

AUTOR: mgr Kamila Królicka

Przedszkole Samorządowe nr 15 im. Juliana Tuwima w ZSO Nr 4 w Białej Podlaskiej

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?