ŚWIĘTO JABŁKA I GRUSZKI scenariusz uroczystości

KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ

„ŚWIĘTO JABŁKA I GRUSZKI”

pod hasłem: „Owoce są smaczne i zdrowe”

 

Cele ogólne:

  • kształtowanie postaw prozdrowotnych, promowanie zdrowej żywności,
  • zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe jabłek i gruszek,
  • wyrabianie nawyku zdrowego odżywiania się,
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej poprzez ruch i zabawę.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozpoznaje jabłko, gruszkę, za pomocą zmysłów: dotyku i wzroku, smaku,
  • wie jakie są zalety i wartości odżywcze wybranych owoców; kojarzy jabłka i gruszki

z czymś wartościowym i pozytywnym,

  • uważnie słucha wybranych utworów,
  • ilustruje ruchem treść piosenek, rymowanek,
  • porównuje liczebność zbiorów z użyciem określeń: tyle samo, o ile więcej,  o ile mniej,
  • utrwala liczenie na konkretach w zakresie dostępnym dla siebie,
  • prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe, rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słucha, rozumie,
  • aktywnie uczestniczy w proponowanych zabawach: dla przykładu: w zabawach

ruchowych, orientacyjno – porządkowych, muzyczno – ruchowych,

  • zgodnie współdziała z grupą w trakcie wspólnych zabaw; przestrzega ustalonych reguł.

Metody:

  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Metoda aktywna z udziałem chusty animacyjnej – pedagogika zabawy Klanza,
  • Czynna: zabawy ruchowo – naśladowcze, konkursy, taniec, zadania do wykonania,
  • Słowna: rozmowa, instruktaż, wiersz, rymowanka.
  • Oglądowa: pokaz.

Formy aktywności dziecka:

  • indywidualna,

Środki dydaktyczne:

magnetofon, tamburyno, bębenek, pendraive z  wesołymi podkładami muzycznymi (Klanza) oraz piosenkami ( dla przykładu:„Chodźcie wszyscy do koła”, „Witaminki, witaminki”, „Pac gruszka”, „Jabłuszko rumiane”, „Małe czerwone jabłuszko”, Owocowy Blues”), dekoracja sali: napis –  „Święto Jabłka i Gruszki”, obrazki przedstawiające sezonowe owoce, zestawy obrazków pociętych na trzy i więcej części „Jaki to owoc?”, chusta animacyjna, tekst wiersza „Entliczek-pentliczek” J. Brzechwy oraz rymowanki „Wpadła gruszka do fartuszka”, opaski na głowę z narysowanym jabłkiem i gruszką, świeże owoce: banan, winogrona, śliwki, jabłka, gruszki – w całości i w cząstkach, jabłka w różnych postaciach, tacki papierowe, chusteczka do zawiązywania oczu, koperta ze zdaniami do zabawy:  „Prawda czy fałsz”, łyżki, czerwone jabłka i żółte gruszki wycięte z kartonu, kleje w sztyfcie, kartki rysunkowe w kolorze zielonym oraz brązowym do przygotowania lisków i ogonków, soki owocowe, ciasta przygotowane przez rodziców z jabłkami / gruszkami.

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie uczestników „Święta Jabłka i Gruszki” słowami:

„Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie owocowy.

Jabłkowe i gruszkowe stroje mamy –  do zabawy razem ruszamy!”

  1. „Chodźcie wszyscy do koła” – zabawa organizacyjno-porządkowa.  (Załącznik Nr 1)
  2. Rozmowa na temat aktualnej pory roku – Jesieni.

Nawiązanie do tematu uroczystości: Skąd mamy owoce? – SAD. Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych owoców sezonowych.

  1. „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem bębenka.

Układanie obrazka pociętego na trzy lub więcej części. Dzieci składają pocięty na części obrazek w całość. Nazywają owoc, który ukryty jest na obrazku. Dzieci starsze i młodsze w miarę możliwości dokonują analizy i syntezy głoskowej i sylabowej nazw swoich owoców. Wystukiwanie sylab na bębenku.

  1. „Owocowy Blues” – wspólne odśpiewanie piosenki.

……………………………………………………………………………………………….

Przerywnik uroczystości:

„Hej chłopcy i dziewczynki ! Jakie macie minki?

Uśmiechnięte mamy minki, bo dziś jemy witaminki”

……………………………………………………………………………………………….

  1. „Wpadła gruszka do fartuszka”- wysłuchanie rymowanki recytowanej przez nauczyciela ilustrowanej obrazkami owoców. (Załącznik Nr 2)
  • Rozmowa na temat wysłuchanego utworu – formułowanie odpowiedzi na pytania.
  • Wspólne przeliczanie owocowych zbiorów.
  1. „Jabłka, gruszki” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem sylwet owoców – doskonalenie umiejętności przeliczania.
  2. „Co to za owoc?” – rozwiązywanie zagadek obrazkowych, dotykowych i smakowych.

Dzieci rozpoznają jabłko, gruszkę po dotyku, smaku oraz po  fragmencie odsłoniętego obrazka wśród innych owoców.

  1. „Jabłka, gruszki” – zabawa integracyjna z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

Dzieci otrzymują opaski na głowę z wyciętym jabłkiem / gruszką. Gdy słychać wesołą muzykę dzieci idą po kole trzymając się chusty, a gdy muzyka cichnie, wówczas na hasło nauczyciela, np. „jabłka” / „gruszki”  wchodzą pod chustę dzieci, które mają  opaskę z jabłkiem/ gruszką. Na hasło sałatka owocowa – wszystkie dzieci przebiegają pod chustą.

  1. „Pięć rumianych jabłuszek” – zabawa naśladowcza. (Załącznik Nr 3)

……………………………………………………………………………………………….

Przerywnik uroczystości:

„Kółko małe, koło duże. Główka prosto, ręce w górze.

Najpierw w prawo, później w lewo – tak się kołysze w sadzie drzewo”

……………………………………………………………………………………………….

  1. Prezentacja fragmentu wiersza J. Brzechwy pt.: „Entliczek-pentliczek” przez prowadzącą. Kolejno, zabawa z pokazywaniem do wiersza. (Załącznik Nr 4)

Rozmowa na temat, iż owoce są smaczne i zdrowe, nawet robaczek je lubi.

  1. „Gruszkowy wierszyk” –  rytmiczne powtarzanie rymowanki z interpretacją ruchową. (Załącznik Nr 5)
  2. „Jabłuszka” – zabawa orientacyjno–porządkowa.

Dzieci chodzą po sali i naśladują zbieranie jabłek, które opadły na ziemię, natomiast, gdy słyszą piosenkę „Jabłuszko rumiane” wówczas naśladują zrywanie jabłek z drzewa.

  1. „Prawda czy fałsz” – zabawa.  Nauczycielka mówi zdania. Dzieci jeśli się z nim zgadzają podnoszą ręce do góry, jeśli nie kładą na kolanach. (Załącznik Nr 6)
  2. „Witaminki ” – zabawa przy piosence. Każda z grup tworzy koło. W środku każdego koła tańczy „jabłko” i „gruszka”. Wszystkie dzieci tańczą w kole śpiewając piosenkę.
  3. „Owocowe konkursy”:
  • „Co zjadłem” – degustacja jabłek w różnych postaciach z zasłoniętymi oczami

(po 1 dziecku z grupy): jabłka pieczone, jabłko świeże, sok z jabłek, jabłka ze słoików: mus.

  • „Jabłkowy/gruszkowy wyścig” – wyścigi z jabłkiem/gruszką na łyżce (po troje dzieci z grupy).
  • „Turlaj się, turlaj” – turlanie jabłka/gruszki po podłodze (po troje dzieci z grupy).
  1. „Jabłko czy gruszka?”: zabawy plastyczno – techniczne z wykorzystaniem papieru kolorowego.
  2. Degustacja „jabłkowych i gruszkowych smakołyków”: soku, ciast przygotowanych

z owoców.

  1. Podsumowanie uroczystości. Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze owoców – ważne dla prawidłowego rozwoju. Pamiątkowe zdjęcie uczestników uroczystości przedszkolnej „Święta Jabłka i Gruszki ”.

…………………………………………………………………………………………………

Załącznik Nr 1

 „Chodźcie wszyscy do koła” zabawa organizacyjno-porządkowa

Chodźcie wszyscy tu do koła (gest przywołania) zabawimy się wesoło! (młynek rękami)

Witamy dziś wszystkich Was (ukłon) na zabawę nadszedł czas! (ręce do góry)

Jedna noga, druga noga (wysunięcie nogi w przód), jedna ręka, druga ręka (wysunięcie ręki przed siebie).

Cały tułów oraz głowa (poruszanie tułowiem i głową),

do zabawy jest gotowa! (ukłon i zamiana miejsc) 3x

Załącznik Nr 2

„Wpadła gruszka do fartuszka”- rymowanka

„Wpadła gruszka do fartuszka, a za gruszką dwa jabłuszka. Lecz śliweczka wpaść nie chciała, bo śliweczka niedojrzała”

Załącznik Nr 3

„Pięć rumianych jabłuszek” – zabawa naśladowcza

„Pięć rumianych jabłek w koszyku leżało. (dzieci pokazują pięć paluszków)

Jedno jabłko poobijało się dowoli, (dzieci obracają się wokoło),

drugie schowało się do nory, (dzieci przykucają)

trzecie uradowane leżało na dłoni, (dzieci kładą się na podłodze)

czwarte jabłko minę miało kwaśną, (dzieci robią „kwaśną” minę)

a to piąte dziecko spałaszowało”! (dzieci naśladują zjadanie jabłka)

Załącznik Nr 4

Fragment wiersza J. Brzechwy pt.: „Entliczek-pentliczek”

„Entliczek, pentliczek czerwony stoliczek, (nauczyciel nakrywa stolik czerwonym obrusem)
A na tym stoliczku pleciony koszyczek, (nauczyciel kładzie na stoliku koszyk wiklinowy)
W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek, (nauczyciel wyciąga z koszyka czerwone jabłuszko, na którym siedzi robaczek)
A na tym robaczku, zielony kubraczek”. (nauczyciel pokazuje dzieciom, że robaczek ma zielony kubraczek).

Zabawa z pokazywaniem do wiersza

„Robaczek maleńki (dzieci pokazują palcami kciuk i wskazujący jaki maleńki)

Ugryzł jabłka kęs malutki, zostanę tu – rzekł (placami pokazują tu)

I jeszcze głębiej wszedł (tupią nogami)

Jedzenie wyborne dookoła mnie (pokazują dookoła rękami)

Co za pyszności (głaszczą się po brzuchu)

Mniam, mniam, mniam”.

Załącznik Nr 5

„Gruszkowy wierszyk”- tekst rymowanki

„W lewej ręce gruszkę mam, w prawej mam ich dwie.

Po dywanie turlam je, skaczę hopsasa. Teraz w koło się obrócę, tupnę raz, dwa, trzy

i gruszeczki swe podrzucę, szybko złapię je”.

Załącznik Nr 6

„Prawda czy fałsz” – zabawa

  • Czy jabłka rosną na jabłoni?
  • Czy z winogron robi się szarlotkę?
  • Czy gruszki rosną na wierzbie?
  • Czy kompot gotuje się z owoców?
  • Czy owoce są kwadratowe?

 

AUTOR:   mgr Izabela Karoń

Samorządowe Przedszkole Nr 62 „Radosna Kraina” w Krakowie

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...