PROPOZYCJA ĆWICZEŃ WYKORZYSTYWANYCH NA ZAJĘCIACH TERAPII RĘKI
W proponowanych przeze mnie ćwiczeniach dominującym celem jest wzmocnienie mięśni dłoni i palców oraz usprawnianie prawidłowego chwytu pisarskiego. Takie ćwiczenia warto poprzedzić małą rozgrzewką angażujących całą kończynę górną (od barku do palców) poprzez zastosowanie kilku tzw. ćwiczeń rozmachowych. Możemy tu wykonać
– obroty ramion w przód i w tył
– wymachy w górę i dół (ręce wyprostowane przed sobą, później po bokach jak w tzw. pajacyku)
– kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów, np. fal, ósemek (można tutaj użyć patyczków z tasiemkami)
– rzucanie do siebie/podrzucanie do góry dużej piłki z wyprostowanymi rękami
– udawanie zamalowywania ściany z góry do dołu i na odwrót
Następnie rozgrzewamy część od łokcia do nadgarstka – to tzw. część manualna. Możemy tutaj wykonać takie ćwiczenia, jak np.:
– zabawa w “walkę kogutów” – dwie osoby znajdują się naprzeciwko siebie i kucając odpychają się dłońmi (łokcie zgięte)
– udawanie, że myjemy okna, ścieramy kurz z ławki
– toczenie małej piłki po ścianie
– dociskanie ściany (sprawdzamy, czy da się ją przesunąć)
– naciski dłońmi na ławkę, stół
– wyrabianie masy solnej, ciasta, większej ilości plasteliny, modeliny itp.
– podbijanie balonika, lekkiej piłki
– przekładanie przedmiotów z ręki do ręki
– zakręcanie, odkręcanie kranu (może być na niby), butelek, przekręcanie klucza w drzwiach
– nawijanie/ odwijanie nitki na kłębek
Dopiero po takiej rozgrzewce przechodzimy do ćwiczeń mięśni dłoni i palców. Poniżej przedstawiam propozycję do ćwiczeń. Każdy z nas może sobie zorganizować w domowym zaciszu za niewielkie pieniądze. A co ważniejsze, takie ćwiczenia nie wymagają od nas specjalistycznego wykształcenia i przygotowania poprzez odbycie stosownego kursu. Dodatkowo możemy tutaj usprawniać szereg innych funkcji umysłowych, jak koncentracja uwagi, percepcja wzrokowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa, logiczne myślenie, umiejętność liczenia i porównywania liczebności zbiorów czy też umiejętność rozumowania sekwencyjnego, a także ćwiczyć pamięć symultaniczną czy sekwencyjną.
Inne rodzaje ćwiczeń.
SEGREGOWANIE DROBNYCH PRZEDMIOTÓW ZA POMOCĄ SZCZYPCÓW KUCHENNYCH
Do tego ćwiczenia potrzebujecie szczypców kuchennych (np. do kostek cukru). Chodzi o takie, których utrzymanie w jednej rączce nie będzie stanowiło dla dziecka problemu. Potrzebujemy soczewica , cukierki lub jakiś inny lekki „materiał”, który będzie można chwycić szczypcami. Zadanie polega na przenoszeniu przedmiotu do pojemnika , przy pomocy szczypców. Świetnie doskonalimy w ten sposób chwyt opuszkowy.
DARCIE PAPIERU NA DROBNE KAWAŁKI
Banał! Potrzebujecie starej gazety albo niepotrzebnych notatek, które będzie można bez wyrzutów sumienia zniszczyć. Wystarczy kilka minut dziennie!
NAWLEKANIE KORALIKÓW NA SZNUREK
W sklepach znajdziecie nawet takie gotowe zestawy z kulkami/koralkami i tablicami z wzorami do układania. Ja jestem wyznawcą najprostszych metod – w domu na pewno macie jakieś stare koraliki, które mogą doskonale posłużyć jako materiał do zabawy! Takie nawlekania wymagają ogromnej precyzji od ucznia!
ZABAWY Z PATYCZKAMI
Do tego zadania potrzebujemy patyczki do liczenia od lodów lub słomki.
Staramy się układać litery, cyfry lub dowolne wzory. Liczy się twórczość i kreatywność dziecka.
ZABAWA Z NAKRĘTKAMI
Do tego ćwiczenia potrzebujecie kilku zwykłych nakrętek. Na stronę wewnętrzną przyklejamy samoprzylepne literki i cyferki. Zadaniem dziecka jest przesuwanie po podłodze do określonego punktu LITERY lub CYFRY. Pracują paluszki, pracuje nadgarstek – głowa myśli ;). Mogę tylko napisać, że to mega wciągające ćwiczenie!
WSPINACZKA
Nie ważne czy to w domu na drabince od łóżka, na placu zabaw czy na ściance wspinaczkowej. Barki pracują i o to właśnie chodzi.
ZABAWA Z PAPIEREM TOALETOWYM
Potrzebujecie papieru toaletowego , piłeczki średniej wielkości. Siadamy przy stole. Rozwijamy rolkę papieru na długość stołu. Piłeczkę kładziemy na początku papieru skąd zaczniemy zwijanie. Zabawa polega na tym , że zwijając papier piłeczka musi cały czas być na papierze przesuwając się do przodu.
AUTOR: Anna Monsri
Niepubliczne Przedszkole Kraina Uśmiechu