INSPIRACJE MATEMATYCZNE – ZABAWY Z CYFERKAMI I NIE TYLKO scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć

dla dzieci 5-letnich

Temat: Inspiracje matematyczne – zabawy z cyferkami i nie tylko.

Czynności dziecka w 4 obszarach:

– rozpoznaje cyfry,

– słucha z uwagą poleceń n-la

– dopasowuje liczbę oczek na kostce do odpowiedniej cyfry,

– czeka na swoją kolej,

– zlicza kropki na kostce, wykonuje ćwiczenie równocześnie licząc,

– czerpie radość ze wspólnej zabawy,

– potrafi ułożyć kolejność cyfr wg tarczy zegara

– przesuwa pionek stosując się do instrukcji nauczyciela, (prawa, lewa, góra, dół)

– rozpoznaje kolory i figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat)

– potrafi odczytać obrazkową instrukcję i odłożyć figurę w wyznaczonym miejscu

– uczestniczy w zabawie ruchowej- porusza się w rytmie muzyki,

– odczytuje zakodowaną informację i odsłania wyznaczone pole

– przestrzega zasad gry, dostosowuje się do nich

– próbuje radzić sobie z emocjami towarzyszącymi grze

– uczestniczy w zabawie w grupach, odczytuje ilość oczek i wskazuje cyfrę, która jej odpowiada

 

Metody: czynne – zadań stawianych dziecku, słowne i oglądowe

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Pomoce: kartki z dużymi kratkami (9 pól), nakrętki, sznurek, klamerki do bielizny, papierowe koszulki, dwie duże kostki, karty typu Piotruś, figury geometryczne w koszyczku: trójkąty, kwadraty, koła (każda w kolorach zielonym, niebieskim, czerwonym), plansza/tabela na dywan, skoczna muzyka na CD, plansza na tablicę z cyframi w pionie i literkami w poziomie, plansza do gry na dywan z cyframi, pionki w 4 kolorach po 5 dla każdej drużyny.

Przebieg zajęć:

1.Prowadź pionek– dz. siadają w rzędach przed tablicą. Przed każdym dzieckiem leży kartka w dużą kratę (9 pól) i nakrętka. Nauczyciel wskazuje pole, na którym dzieci ustawiają nakrętkę (pole startu) i prosi o poruszanie się wg instrukcji: np.: 1 w górę,   2 w prawo, 1 do góry , 2 w lewo i 2 w dół. – Czy wszyscy znajdują się w tym samym miejscu, z którego wychodziliśmy? Jeśli tak, to znaczy, że zadanie zostało wykonane dobrze.

2.Sportowe koszulki – na tablicy rozwieszamy sznurek, w pojemnikach obok – papierowe koszulki sportowe z cyfrą i klamerki do bielizny z kropkami od 1 do 6. – Dobierz odpowiednią klamerkę z kropkami do cyfry na koszulce i przypnij do sznurka. Koszulki mają wisieć w kolejności: od najmniejszej cyfry do największej.

3.Gimnastyka z liczeniem – dz. siedzą w kole, jedno dziecko rzuca dwiema kostkami i zlicza kropki, następnie mówi jakie ćwiczenie wykonają wszyscy razem i głośno liczą.

4.Tarcza zegara – na dywanie n-l układa karty (od 1do 12) w formie tarczy zegara, odkryte są cyfry12,6,3,9, pomiędzy nimi leżą karty odwrócone. Pierwszą odkrywamy  i szukamy miejsca dla zagubionej godziny. Gdzie powinna leżeć, odkładamy   w odpowiednie miejsce numerem do góry i bierzemy kolejną, aż wszystkie będą na swoim miejscu.

  1. Wskaż pole, o którym mówię – na tablicy zawieszona jest plansza z cyframi w pionie i literkami w poziomie. Sprawdź co ukryło się w polu A5? – dziecko odkrywa okienko informując wszystkich co się w nim znajduje.
  2. Gdzie położysz swoją figurę? – zabawa ruchowa. Na dywanie ułożona jest tabela z polami 4×4. W poziomie z figurami geometrycznymi: koło, kwadrat, trójkąt; w pionie z kolorami: czerwony, zielony i niebieski. Dzieci poruszają się po dywanie w rytmie skocznej muzyki. Na pauzę w muzyce biorą wybraną przez siebie figurę z koszyczka i odkładają ją na odpowiednim polu w tabeli, tak aby kolor i figura zgadzały się. (Przed zabawą n-l udziela instruktarzu.)

7.To nasza gra – Dzieci podzielone są na 4 drużyny: żółta, niebieska, czerwona i zielona. Siadają w swoich drużynach na krawędziach każdego boku kwadratu – planszy. Każda dostaje 5 pionków w swoim kolorze. W środku planszy w okienkach ułożone są liczby od 1do 6, mogą się powtarzać. Rozpoczyna drużyna rzucając kostką; ile oczek wypadnie takiej cyfry szukamy i kładziemy na niej pionek. Następna drużyna w innym kolorze rzuca kostką itd. Wygrywa drużyna, która najszybciej pozbędzie się swoich pionków. Jeśli już pole z wyrzuconą cyfrą jest zajęte, to kolejka przepada i kostką rzuca kolejna drużyna.

 

AUTOR: Bogusława Arseniuk

Przedszkole Samorządowe nr 15 w Białej Podlaskiej

 

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...