Scenariusz zajęć

dla dzieci 5-letnich

Temat: Inspiracje matematyczne – zabawy z cyferkami i nie tylko.

Czynności dziecka w 4 obszarach:

– rozpoznaje cyfry,

– słucha z uwagą poleceń n-la

– dopasowuje liczbę oczek na kostce do odpowiedniej cyfry,

– czeka na swoją kolej,

– zlicza kropki na kostce, wykonuje ćwiczenie równocześnie licząc,

– czerpie radość ze wspólnej zabawy,

– potrafi ułożyć kolejność cyfr wg tarczy zegara

– przesuwa pionek stosując się do instrukcji nauczyciela, (prawa, lewa, góra, dół)

– rozpoznaje kolory i figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat)

– potrafi odczytać obrazkową instrukcję i odłożyć figurę w wyznaczonym miejscu

– uczestniczy w zabawie ruchowej- porusza się w rytmie muzyki,

– odczytuje zakodowaną informację i odsłania wyznaczone pole

– przestrzega zasad gry, dostosowuje się do nich

– próbuje radzić sobie z emocjami towarzyszącymi grze

– uczestniczy w zabawie w grupach, odczytuje ilość oczek i wskazuje cyfrę, która jej odpowiada

 

Metody: czynne – zadań stawianych dziecku, słowne i oglądowe

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Pomoce: kartki z dużymi kratkami (9 pól), nakrętki, sznurek, klamerki do bielizny, papierowe koszulki, dwie duże kostki, karty typu Piotruś, figury geometryczne w koszyczku: trójkąty, kwadraty, koła (każda w kolorach zielonym, niebieskim, czerwonym), plansza/tabela na dywan, skoczna muzyka na CD, plansza na tablicę z cyframi w pionie i literkami w poziomie, plansza do gry na dywan z cyframi, pionki w 4 kolorach po 5 dla każdej drużyny.

Przebieg zajęć:

1.Prowadź pionek– dz. siadają w rzędach przed tablicą. Przed każdym dzieckiem leży kartka w dużą kratę (9 pól) i nakrętka. Nauczyciel wskazuje pole, na którym dzieci ustawiają nakrętkę (pole startu) i prosi o poruszanie się wg instrukcji: np.: 1 w górę,   2 w prawo, 1 do góry , 2 w lewo i 2 w dół. – Czy wszyscy znajdują się w tym samym miejscu, z którego wychodziliśmy? Jeśli tak, to znaczy, że zadanie zostało wykonane dobrze.

2.Sportowe koszulki – na tablicy rozwieszamy sznurek, w pojemnikach obok – papierowe koszulki sportowe z cyfrą i klamerki do bielizny z kropkami od 1 do 6. – Dobierz odpowiednią klamerkę z kropkami do cyfry na koszulce i przypnij do sznurka. Koszulki mają wisieć w kolejności: od najmniejszej cyfry do największej.

3.Gimnastyka z liczeniem – dz. siedzą w kole, jedno dziecko rzuca dwiema kostkami i zlicza kropki, następnie mówi jakie ćwiczenie wykonają wszyscy razem i głośno liczą.

4.Tarcza zegara – na dywanie n-l układa karty (od 1do 12) w formie tarczy zegara, odkryte są cyfry12,6,3,9, pomiędzy nimi leżą karty odwrócone. Pierwszą odkrywamy  i szukamy miejsca dla zagubionej godziny. Gdzie powinna leżeć, odkładamy   w odpowiednie miejsce numerem do góry i bierzemy kolejną, aż wszystkie będą na swoim miejscu.

  1. Wskaż pole, o którym mówię – na tablicy zawieszona jest plansza z cyframi w pionie i literkami w poziomie. Sprawdź co ukryło się w polu A5? – dziecko odkrywa okienko informując wszystkich co się w nim znajduje.
  2. Gdzie położysz swoją figurę? – zabawa ruchowa. Na dywanie ułożona jest tabela z polami 4×4. W poziomie z figurami geometrycznymi: koło, kwadrat, trójkąt; w pionie z kolorami: czerwony, zielony i niebieski. Dzieci poruszają się po dywanie w rytmie skocznej muzyki. Na pauzę w muzyce biorą wybraną przez siebie figurę z koszyczka i odkładają ją na odpowiednim polu w tabeli, tak aby kolor i figura zgadzały się. (Przed zabawą n-l udziela instruktarzu.)

7.To nasza gra – Dzieci podzielone są na 4 drużyny: żółta, niebieska, czerwona i zielona. Siadają w swoich drużynach na krawędziach każdego boku kwadratu – planszy. Każda dostaje 5 pionków w swoim kolorze. W środku planszy w okienkach ułożone są liczby od 1do 6, mogą się powtarzać. Rozpoczyna drużyna rzucając kostką; ile oczek wypadnie takiej cyfry szukamy i kładziemy na niej pionek. Następna drużyna w innym kolorze rzuca kostką itd. Wygrywa drużyna, która najszybciej pozbędzie się swoich pionków. Jeśli już pole z wyrzuconą cyfrą jest zajęte, to kolejka przepada i kostką rzuca kolejna drużyna.

 

AUTOR: Bogusława Arseniuk

Przedszkole Samorządowe nr 15 w Białej Podlaskiej

 

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?