POMAGAMY DINUSIOWI scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 6-LETNICH

Temat: Pomagamy Dinusiowi.

 Cele ogólne:

  • rozwijanie kompetencji matematycznych

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • uważnie słucha i wykonuje polecenia nauczycielki;
  • liczy obiekty;
  • rozróżnia stronę lewą i prawą;
  • rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
  • określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów;
  • rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10;
  • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
  • wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej;
  • posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
  • śpiewa piosenkę i porusza się w rytm muzyki;
  • odczytuje wyrazy;
  • dzieli wyrazy na głoski;
  • zgodnie współdziała w grupie, wykonując powierzone mu zadania;
  • doprowadza do końca rozpoczęte działanie;
  • dba o bezpieczeństwo swoje i innych.

Metody:

  • słowne – polecenia, objaśnienia
  • czynne – zadania stawiane do wykonania, ćwiczenia utrwalające nabyte umiejętności
  • zabawowa
  • aktywizująca

Formy:

  • zbiorowa
  • indywidualna
  • grupowa

Środki dydaktyczne:

Płyta z piosenką, koperty z zadaniami, figurki dinozaurów, woreczki na liczmany, liczmany /dinozaury, papierowe foremki do babeczek, guziki/, koperty z cyframi, kostki do gry, gra planszowa.

Przebieg zajęć:             

  1. Zabawa na powitanie.

Dzieci w parach witają się lewymi łokciami, prawymi kolankami i machają do siebie prawymi rączkami. Wspólne nazwanie nazwy aktualnej pory roku, miesiąca i dnia.

 

  1. Zasady gry planszowej.

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom zasady gry planszowej. /gra powinna zostać wcześniej stworzona przez dzieci pod nadzorem nauczyciela; liczbę pól w grze ustala nauczyciel, gracz powinien w drodze do mety pokonywać różne przeszkody, przeżywać przygody, przy tym iść do przodu o kilka pól, cofać się o kilka pól, przeskakiwać, wracać na start, czekać kolejkę lub więcej, itp.; dzieci tworzą przygody i kolorują grę/

Nauczyciel dzieli dzieci na grupy.

Każda grupa wybiera kopertę z zadaniem. Dopiero po wspólnym wykonaniu zadania z koperty uczestnicy rzucają kostkami i poruszają się wspólnym pionkiem /figurka małego dinozaura/ do przodu na planszy. Warunkiem ukończenia gry jest wykonanie wszystkich zadań i dotarcie do mety.

  1. Wykonywanie wybranych zadań matematycznych /przykładowych/ z kopert polegających na.
  • określaniu liczby głosek w wyrazach;
  • określaniu, który z kolei jest dinozaur /od lewej i prawej strony/;
  • tańczeniu i śpiewaniu piosenki;
  • rozwiązywaniu zadań z treścią /dodawanie, odejmowanie/;
  • określaniu, gdzie jest więcej, mniej, tyle samo dinozaurów.
  1. Podziękowanie za wspólną zabawę i zakończenie zajęć.

 

AUTOR: Aneta Kubalewska

Przedszkole nr 5 w Skierniewicach

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...