Temat: Pierwsze wiosenne kwiaty.
Cel ogólny:
– zapoznanie z wyglądem i nazwami wiosennych kwiatów będących pod ochroną
Cele operacyjne:
dziecko:
– nazywa pierwsze kwiaty wiosenne będące pod ochroną i wie jak wyglądają,
– bogaci zasób słownictwa,
– dzieli nazwy wiosennych kwiatów na sylaby,
– wie co to rośliny „chronione”,
– wyczuwa tempo i nastrój muzyki,
– segreguje i przelicza kwiaty,
– uważnie słucha opowiadania,
– wie czego rośliny potrzebują do wzrostu i życia,
– gra na instrumentach muzycznych,
– wykonuje pracę plastyczną.
Metody pracy:
– słowna,
– czynna,
– oglądowa.
Formy pracy:
– indywidualna,
– grupowa i zbiorowa.
Środki dydaktyczne: ilustracje pierwszych wiosennych kwiatów, zagadki, opowiadanie A. Bober „Cebuluś”, koperty z obrazkami kwiatów do segregacji i liczenia, cebulki kwiatów, pojemniki, ziemia do kwiatów, muzyka, plastelina, farby, kontury wiosennych kwiatów.
Przebieg:
- Powitanie dzieci piosenką „Wszyscy są witam Was…”
- Wprowadzenie do tematu:
– przedstawienie wiszących na tablicy obrazków kwiatów: przebiśniegi, krokusy, pierwiosnki, zawilce,
– oglądanie i opisywanie wyglądu kwiatów, porównywanie kolorów, wyglądu liści i kwiatów,
– prawidłowe nazywanie kwiatów, a następnie dzielenie nazw na sylaby,
– uświadomienie dzieciom, że kwiaty te znajdują się pod ochroną.
- „Wiosenne zagadki” – dzieci szukają pasującego do opisu obrazka i nazywają kwiaty, o których jest mowa.
Kiedy wiosna nastaje
rośnie na łące.
Do słońca fioletową główkę
wystawia radośnie. (krokus)
Jeszcze wszystko uśpione,
jeszcze nic nie rośnie.
A on śnieg przebija,
i mówi o wiośnie. (przebiśnieg)
Przyszła wiosna od lasku,
z kluczykami przy pasku.
A te klucze pachnące,
można znaleźć na łące. (pierwiosnki)
Spadły w las białe gwiazdki.
Jest ich tyle, tyle
białe całe dywany,
bo to kwitnie . (zawilec)
(źródło: zagadkidladzieci.net)
- „Kwiaty” – każde dziecko otrzymuje od nauczyciela kopertę z obrazkami kwiatów. Zadaniem dzieci jest posegregowanie i przeliczenie kwiatów tego samego rodzaju.
- „Taniec wiosennych kwiatów” – improwizacje do utworu A. Vivaldiego „Wiosna”.
- Opowiadanie „Cebuluś” Bober (na podstawie bajki Daniela R. Pagana) – tekst dostępny >>>TUTAJ<<<
- Rozmowa z dziećmi na temat: „Czego rośliny potrzebują do wzrostu i życia?”.
- „Cebulka kwiatowa” – oglądanie, porównywanie. Wspólne założenie kącika przyrodniczego – sadzenie kwiatów.
- „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała.
- Piosenka „Jestem sobie ogrodniczka” – próba gry na instrumentach muzycznych do refrenu piosenki.
Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
- „Wiosenny kwiat” – praca plastyczna w wybranej przez dziecko technice:
– kolorowanie wiosennych kwiatów,
– wyklejanie plasteliną konturów kwiatów,
– malowanie farbami.
- Podsumowanie zajęć, wystawa prac dzieci.
AUTOR: Magdalena Michalak
Przedszkole przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Dłutowie
Suoer