SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH PRZEPROWADZONYCH DLA N-LI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

W GRUPIE DZIECI 6 LETNICH

Temat: My dzieci mamy swoje prawa-ustalamy kodeks przedszkolaka.

Cele ogólne :

– nabywanie wiadomości o prawach dziecka

– kształcenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji

– tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości

– rozwijanie umiejętności współpracy w zespole

Cele szczegółowe :

Dziecko:

– zna własne prawa

– dostrzega potrzebę tworzenia praw i norm

– potrafi formułować podstawowe powinności moralne

– potrafi wyrażać emocje i uczucia

– dostrzega potrzeby innych

– myśli działa empatycznie

– tworzy atmosferę radości , przyjaźni i zaufania

– aktywnie współpracuje z grupą .

Metody :

– podające : słuchanie opowiadania, słuchanie wiersza, instrukcje

– poszukujące : formułowanie kodeksu

– ekspresyjne : rysowanie praw, zabawy integracyjna, ruchowa

– praktycznego działania :rysowanie kredkami

Formy :

– indywidualna

-zbiorowa

Pomoce :

kredki , kartony, lina, magnetofon, płyta CD Tańce, pląsy i zabawy dla dzieci,

wiersz „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego, ilustracje przedstawiające  bawiące  się dzieci.

 

Przebieg :

  1. Zabawa integracyjna : Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój .

Dzieci ilustrują ruchem treść wyliczanki

„Stoimy ramię przy ramieniu

Możemy być wielcy w oka mgnieniu

Możemy być całkiem mali

Lecz nigdy nie będziemy sami !

Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki”.

  1. Zabawa ruchowa: Podróż.

Nauczycielka zabiera wszystkie dzieci „w podroż”, rozciągając długą linę (bardzo długa skakanka ) zbiera dzieci a umownym znakiem, umożliwiającym włączenie się do zabawy jest dotkniecie dziecka. Dzieci w rzędzie, trzymając linę wędrują po sali.

Zatrzymują się przy tablicy na której przypięte są ilustracje przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Nauczycielka opowiada historię :

Wyobraźcie sobie ; jest to śmieszna  kraina, w której kiedyś było bardzo wesoło, wszyscy zgodnie bawili się, każdy mógł włączyć się do zabawy. Do niedawna można było się  tu bezpiecznie bawić, aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Olaf. Postanowił, że dzieci, które nie są podobnego niego – mają inny kolor skóry, inny kolor włosów, nie mogą bawić się z innymi.  Olaf to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci które się go boją i słuchają. Na placu zabaw co dzień jest mniej dzieci, bo Olaf nie pozwala im się bawić.

Co można zrobić,żeby pomóc tym dzieciom?

Dzieci proponują różne rozwiązania.

-Jak czuły się dzieci, kiedy Olaf nie pozwalał im się bawić?

Dzieci przedstawiają stany uczuciowe  różnymi formami ekspresji ( werbalnie, za pomocą mimiki, rysunku ) .

3.Ustalenie norm postępowania (redagowanie    Kodeksu Wyspy) – burza mózgów

Nauczycielka zapisuje wszystkie propozycje np:

– Każde dziecko może uczestniczyć w zabawie .

– Każdy może bawić się z kim chce .

– Każde dziecko samo  wybiera sobie zabawkę , którą chce się bawić.

– Nikt nie może uderzyć ani krzyczeć na kolegów . 

  1. Zabawa taneczna : Podajmy sobie ręce ( Klanza – Tańce, pląsy i zabawy dla dzieci przedszkolnych)

-Dzieci ustawiają się w 2 kołach ( zewnętrzne –  chłopcy , wewnętrzne – dziewczynki ) .

W pierwszej części , dzieci tańczą w kołach ( w przeciwną stronę) , w drugiej części dzieci tańczą w parach – dziewczynki odwracają się do chłopców, tworząc parę  .

  1. Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego. Zwróćcie uwagę jakie prawa dziecka przedstawione są w wierszu.

 

 

 

  1. Rozmowa na temat wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego

– Co to są prawa ?

– Kto ma swoje prawa ?

– Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ?

– Jakie prawa mają dzieci ?

– Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?

  1. Odczytanie napisów :

Prezentacja dzieciom napisów z wybranymi prawami dziecka

Prawo do zabawy .

Prawo do nauki .

Prawo do życia w rodzinie .

Prawo do życia bez przemocy .

Prawo do wyrażania swoich uczuć.

  1. Praca plastyczna: Moje prawa

Dzieci siadają do stolików na których leżą kredki pastele. Rysują piktogramy do poszczególnych praw.

  1. Przyporządkowanie rysunku do określonego napisu (prawa) .

Dzieci układają swoje prace przy odpowiednim napisie .

  1. Zakończenie

– Określenie aktualnego  samopoczucia. Dzieci stają przy obrazku symbolizującym uczucia : radość ,smutek , złość  , obojętność.

  1. Pożegnanie : Iskierka przyjaźni

 

AUTOR: mgr Anna Szelest

Przedszkole Samorządowe w Siedliszczu

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?