Scenariusz zajęcia dydaktycznego
Temat: Teatrzyk kamishibai pt: „Calineczka”
Cele operacyjne:
– Potrafi śpiewać z pamięci
-Poznaje rymowankę i ćwiczy koordynację ruchową
-Poznaje zasady działania teatrzyku
-Poznaje i zapamiętuje nowych bohaterów
-Wykonuje ćwiczenia oddechowe zgodnie z prawidłowym torem oddechowym
– Poznaje nową bajkę i potrafi odpowiedzieć na pytania zadane przez nauczyciela
-Potrafi powiedzieć co podobało mu/jej się podczas zajęć
Formy pracy:
– zbiorowa
– indywidualna
Metody pracy:
– czynna (metoda samodzielnych doświadczeń)
– słowna (rozmowa)
– oglądowa (pokaz)
Organizacja zajęcia: dzieci siedzą w kole na dywanie, siedzą przy stolikach
Narzędzia: teatrzyk kamishibai, bajka „Calineczka”, papierowe motylki, rymowanka
Przebieg zajęcia:
Tok zajęcia/ moment edukacyjny | Czynności dzieci | Czynności nauczyciela | Środki dydaktyczne/ potrzebne narzędzia | Osiągnięte umiejętności dzieci (cele operacyjne) |
Powitanie piosenką | Śpiewają znaną piosenkę. „Wszyscy są witam Was” | Śpiew piosenki |
Załącznik 1 |
-Potrafi śpiewać z pamięci
|
Rymowanka „Rączki dwie, nóżki dwie” | Powtarzają słowa rymowanki i wykonują określony ruch | Recytuje rymowankę i pokazuje ruch do słów | Załącznik nr 2 | -Poznaje rymowankę
– Ćwiczy koordynację ruchową |
Wyjaśnienie na czym polega drewniany teatrzyk | Oglądają teatrzyk | Opowiada o tym co przyniósł na zajęcia | Drewniany teatrzyk | -Poznaje zasady działania teatrzyku |
Przedstawienie głównych bohaterów | Słuchają uważnie | Opowiada o bohaterach | Obrazki z postaciami | -Poznaje i zapamiętuje nowych bohaterów |
Ćwiczenia oddechowe | Wykonują ćwiczenia oddechowe | Rozdaje motylki, wprowadza do krainy „Calineczki” | Papierowe motylki | -Wykonuje ćwiczenia oddechowe zgodnie z prawidłowym torem oddechowym |
Czytanie fragmentu bajki | Słuchają uważnie | Czyta bajkę i zadaje pytania dzieciom
|
Drewniany teatrzyk
Załącznik 3 |
– Poznaje nową bajkę i potrafi odpowiedzieć na pytania zadane przez nauczyciela |
Podsumowanie | Mówią co im się podobało w bajce | Podsumowuje zajęcia | -Potrafi powiedzieć co podobało mu/jej się podczas zajęć |
Załącznik 1
„Wszyscy są, witam Was
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś Ty, raz dwa, trzy.”
Załacznik 2 „Rączki dwie, nóżki dwie”
„Mam dwie rączki, nóżki dwie,
Robię nimi to co chcę,
Mogę klaskać, mogę tupać,
Mogę nimi rytm wystukać.
Krok do przodu i dwa w bok.
Hop! Przed siebie długi skok.
Zamykam oczy i kucam,
Udaję że piłkę rzucam.”
Załacznik 2 Fragment bajki „Calineczka” Hans Christian Andersen
- Dawno temu, żyła kobieta, była bardzo smutna, ponieważ nie mogła mieć dziecka. Poszła do czarownicy i dostała od niej malutkie ziarenko, które miała zasadzić.
- Kobieta zasadziła ziarenko w doniczce, po chwili wykiełkowała z niego roślinka, z której wyrosły śliczne zielone listki, a na jej środku pojawił się duży purpurowy podobny do tulipana kwiat. Był on tak piękny, że kobieta z zachwytu i wzruszenia zaczęła całować jego płatki.
Wtedy kielich rozchylił się i kobieta zobaczyła maleńką dziewczynkę.
- Nazwano ją Calineczką. Była tak malutka jak pszczółka. Jej łóżkiem była łupinka orzecha, a kołdrą płatek róży.
- Pewnej nocy do domu wpadła ropucha i zobaczyła Calineczkę.
„Ale bym miała ładną synową” i porwała małą Calineczkę. Ropucha zaniosła ją nad wielka kałużę.
„Koak, koak, breke, keks” – to było wszystko co potrafił powiedzieć syn ropuchy, który miał zostać mężem Calineczki.
Calineczka zaczęła płakać.
Pytania:
- Wymień bohaterów.
- Co było łóżkiem Calineczki?
- Co było kołderką?
- Dokąd ropucha zaniosła Calineczkę?
- Dlaczego Calineczka płakała?
AUTOR: Angelika Ostrowska-Stroiwąs, Marta Deierling
Przedszkole Kolorowy Świat w Szczodrzykowie