ŻYCIE CUKREM PISANE… scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

 

Temat zajęć: Życie cukrem pisane …

Grupa: 6-latki

Czas trwania: ok. 30 min.

 

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla siebie i innych.
  2. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych osób.

Cele szczegółowe (operacyjne):

– dziecko patrzy uważnie na zdjęcie i omawia, co na nim widzi

– wymienia znane choroby

– słucha w skupieniu opowiadania

– udziela odpowiedzi na pytania nauczyciela

– wymienia sposoby pomocy chorej osobie

– wskazuje zdjęcia osób, które dbają o swoje zdrowie

 

Metody pracy:

– słowne: opowiadanie, pogadanka

– oglądowe: zdjęcia

– czynne: gra pt. „Kalejdoskop uczuć”

– aktywizujące: burza mózgów, mapa pamięci

– elementy metody czytania globalnego G. Domana

 

Formy pracy: praca zbiorowa

 

 

Pomoce dydaktyczne:

– zdjęcia: osoby chorej, która np.. trzyma się za głowę i mierzy temperaturę; dziecka, z którego śmieją się koledzy, np. na wózku inwalidzkim; osób dbających o zdrowie, np. jedzących owoce i warzywa, myjących ręce, badających się u lekarza itp.

– opowiadanie pt. „Życie cukrem pisane …” E. Dębskiej, ECORYS, Kraków (do pobrania na stronie http://diabetycy.eu/download/Zycie-cukrem-pisane-bajka.pdf)

– napis DBAM O ZDROWIE

– CD z piosenką „Głowa, ramiona” M. Bogdanowicz

 

Przebieg zajęć:

  1. „Przyjacielski krąg”- zabawa integracyjna.

 

Dzieci wspólnie z nauczycielem wypowiadają słowa rymowanki i naśladują wykonywane przez niego gesty:

Stoimy ramię przy ramieniu,                           Dzieci tworzą krąg, trzymają się za ręce,
Możemy być wielcy w okamgnieniu,                unoszą złączone ręce, stoją na palcach,
Możemy być także mali,                                   opuszczają ręce, przykucają,
Ale nigdy nie będziemy sami!                           Przekazują uścisk sąsiadowi.

 

  1. Omówienie zdjęcia chorej osoby. Nauczyciel pokazuje dzieciom zdjęcie smutnego dziecka, które trzyma się za głowę i mierzy temperaturę. Pyta dzieci: Czemu dziewczynka na zdjęciu jest smutna?

 

  1. Rozmowa na temat znanych dzieciom chorób. Osoba prowadząca pyta dzieci: Jakie znacie choroby? Wyjaśnienie, że nie wszystkie choroby można wyleczyć.

 

  1. Słuchanie opowiadania „Życie cukrem pisane …” czytanego przez nauczyciela.

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania. Nauczyciel pyta dzieci: Jak miał na imię bohater opowiadania? Na jaką chorobę zachorował Krzysiu? Jakie były objawy cukrzycy?  Co musiał robić chłopiec, aby móc dobrze się czuć i uczyć? Co Krzysiu musiał zrobić, gdy źle się poczuł i miał niski cukier? Co zrobiły dzieci w przedszkolu dla Krzysia, gdy chłopiec był w szpitalu? Jak nazywa się urządzenie, które zastępuje zastrzyki                 i podaje insulinę?

 

  1. Zabawa ruchowa do piosenki „Głowa, ramiona” M. Bogdanowicz.

 

  1. Omówienie form pomocy chorej osobie. Nauczyciel pokazuje dzieciom zdjęcie dziewczynki (np. na wózku inwalidzkim), z której śmieją się koledzy. Pyta dzieci: Dlaczego dziewczynce na zdjęciu jest smutno? Czy można śmiać się z chorej osoby? Dlaczego nie można robić przykrości komuś, kto cierpi na jakąś chorobę? Jak można pomóc chorej osobie? – burza mózgów.

 

  1. Przypomnienie zasad dbania o zdrowie. Nauczyciel mówi dzieciom, że żeby nie chorować, to trzeba dbać o swoje zdrowie. Dzieci odczytują globalnie napis DBAM O ZDROWIE  i układają wokół napisu zdjęcia osób, które dbają o zdrowie, np. jedzą owoce i warzywa, myją ręce, badają się u lekarza itp. – mapa pamięci.

 

  1. Pożegnanie dzieci i podziękowanie za wspólną pracę.

AUTOR: Magdalena Mielcarek-Olejnik

Szkoła Kwitnącej Myśli w Ostrowie Wielkopolskim
Zespół Szkół Sióstr Salezjanek w Ostrowie Wielkopolskim

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...