Scenariusz zajęć w przedszkolu
Grupa wiekowa: 4- latki
Obszar edukacyjny: „Owoce”
Temat: „Moje ulubione owoce”
Cele ogólne:
- Poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania
- Rozwijanie sprawności ruchowej
- Doskonalenie sprawności umysłowych: spostrzegania, zapamiętywania, klasyfikowania, porównywania
Cele szczegółowe:
– dziecko potrafi rozpoznać i nazwać owoce
– dziecko rytmizuje tekst wiersza z wykorzystaniem instrumentów
– dziecko prawidłowo reaguje na zmiany rytmu
– dziecko umie układać zbiory ze względu na określoną cechę, przeliczać do trzech, wie , gdzie jest więcej, a gdzie mniej
– dziecko prawidłowo trzyma narzędzie malarskie i starannie wykonuje pracę plastyczną
– dziecko chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
Metody pracy:
– słowna
– czynna
– aktywizująca
Formy pracy:
– praca indywidualna
– praca prowadzona z całą grupą
Środki dydaktyczne:
Tekst popularnej rymowanki „Wpadła gruszka do fartuszka”, dwie grzechotki, „magiczne pudełko”, owoce, płyta CD, kartoniki z owocami przecięte na pół, szarfy kartony z konturami owoców, farby, pędzle, multimedialne gry edukacyjne ( memory, jaki to owoc) i tablica multimedialna.
Przebieg zajęć
- Rytmizowanie rymowanki „Wpadła gruszka gruszka do fartuszka”, wygrywanie rytmu na i instrumencie: wszystkie dzieci rytmizują , dwoje dzieci wygrywa rytm na grzechotkach. Najpierw rytm ćwierć nutowy, potem mieszany ćwierć nutowy i ósemkowy.
- „Magiczne pudełko”- dzieci wkładają rączkę do pudełka i za pomocą dotyku rozpoznają owoce.
- Dzieci wskazują wybrany owoc na dywanie i dzielą jego nazwę na sylaby.
- Dzieci tworzą zbiory owoców na podstawie koloru i przeliczają ilość owoców w zbiorze.
- „Owocowy taniec” – improwizacja ruchowa. Dzieci maszerują po kole trzymając owoc. Gdy n-l wypowie nazwę owocu, dzieci z tym owocem wchodzą do środka koła. Nauczyciel włącza muzykę. Dzieci improwizują ruchem do słyszanej melodii.
- „Sałatka owocowa”- zabawa organizacyjna. Dzieci są oznaczone szarfami: czerwone- jabłka, zielone-gruszki, niebieskie- śliwki. Dzieci podskakują na dywanie w rytmie wygrywanym przez n-la na tamburynie. Na hasło: „Robie sałatkę z …” dzieci, które SA tym owocem biegną do n-la.
- „Szukamy połówki” – zabawa ruchowa. W koszyczku są obrazki przedstawiające owoce. N-l pokazuje je po kolei dzieciom, a następnie przecina na pół. Następnie dzieci losują kolejno połówkę obrazka. Przy melodii piosenki dzieci poruszają się po sali. Gdy muzyka cichnie, dzieci chodzą po Sali i szukają drugiej połówki obrazka. Dzieci, które złożą obrazek w całość, kładą sobie ręce na ramiona.
- Zabawy w kąciku plastycznym- wypełnianie konturów owoców farbami. Próby łączenia dwóch kolorów. Zwrócenie uwagi na prawidłowy chwyt pędzla (chwyt pęsetkowy).
- Gry przy wykorzystaniu tablicy multimedialnej:
- „Memory”- gra pamięciowa utrwalająca nazwy owoców
- „Jaki to owoc?” – odgadywanie owocu, znajdującego się na zakrytym obrazku, którego fragmenty są stopniowo odsłaniane.
AUTOR: Agnieszka Bukowska
Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Gostkowie