CO DAJĄ NAM DRZEWA? scenariusz zajęć

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  W PRZEDSZKOLU

 

Grupa:  6-latki

Blok tematyczny: „Drzewa”

Temat: „Co dają nam drzewa?”

Cele ogólne:

– uświadomienie dzieciom roli drzew w ekosystemie i życiu człowieka

– utrwalenie wiedzy o drzewach

– propagowanie idei ochrony drzew

Cele operacyjne – dziecko:

– zna rolę drzew w ekosystemie

– rozpoznaje i nazywa drzewa po kształcie liści

– zna zwierzęta związane z drzewami

-czyta globalnie wyrazy

– zna litery i cyfry

– potrafi współpracować z rówieśnikami w zespole

Metody pracy:

– burza mózgów

– metoda priorytetów

– metoda ofert

-mapa mentalna

– gra dydaktyczna

Formy pracy:

-z całą grupą

– w małych zespołach

– indywidualna

Środki dydaktyczne:  gałązka drzewa, kolorowe kartki, mazaki, napisy do globalnego czytania, obrazki (zwierzęta, przedmioty), gra planszowa, plansza i karty do kodowania, zasuszone liście drzew.

Przebieg zajęcia:

  1. „Iskierka” – zabawa muzyczno – integracyjna (Pedagogika Zabawy)

Dzieci przekazują iskierkę w kole kolejnej  lub wybranej osobie do muzyki.

  1. „Gdyby drzewo umiało mówić, to….” – ćwiczenie kreatywności słownej.

Dzieci przekazują w kole patyk i kończą zdanie (wszystkie odpowiedzi są prawidłowe).

  1. „Co dają nam drzewa?” – burza mózgów

Nauczyciel zapisuje na kolorowych kartkach wypowiedzi dzieci (litery drukowane).

Po wyczerpaniu pomysłów, globalne czytanie zapisanych wyrazów przez dzieci.

  1. Podział dzieci na grupy 4-5 osobowe w sposób losowy (wyliczanka: buk, klon, kasztanowiec, dąb). Dzieci tworzą zespoły wg nazw drzew. Nauczycielka wybiera lidera zespołu.
  2. Praca w zespołach – piramida priorytetów. Propozycje, które powstały w czasie burzy mózgów dzieci hierarchizują od najważniejszych – „wierzchołek piramidy” (np. tlen) do mniej ważnych (przedmioty, meble..) tworząc „piramidę”.

Prezentowanie przez zespoły utworzonych „piramid”.

  1. Praca w zespołach- wybór przez zespoły oferty
  2. „Drewno” – mapa pojęciowa (mentalna)

Pośrodku arkusza napis: DREWNO. Dzieci uzupełniają „mapę” – doklejają obrazki, piszą wyrazy, rysują…(meble, książki, zabawki….)

  1. „Drzewo, dom dla zwierząt”- mapa mentalna w kształcie drzewa. Dzieci doklejają obrazki zwierząt żyjących w różnych częściach drzew, rysują ich sylwety lub piszą ich nazwy.
  2. „Co to za drzewo?” – odkrywanie ukrytego obrazu na planszy (pionowo cyfry 1-10, poziomo litery A – J); kody typu 2-D, 1-F….

Dzieci kolorują pola na planszy wg podanych kodów i odkrywają kształt drzewa.

  1. „Detektyw” – odkrywanie ukrytych na planszy liści (technika „frottage”), nazywanie gatunków drzew, naklejanie napisów – nazw drzew.
  2. „Drzewo” – gra planszowa. Sylweta drzewa z cyframi, kostka do gry i pionki (plastikowe nakrętki w zielonym kolorze imitujące liście drzewa).

 

AUTOR: Barbara Dziedzic

Przedszkole 131 w Poznaniu

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...