SCENARIUSZ ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU
Grupa: 6-latki
Blok tematyczny: „Drzewa”
Temat: „Co dają nam drzewa?”
Cele ogólne:
– uświadomienie dzieciom roli drzew w ekosystemie i życiu człowieka
– utrwalenie wiedzy o drzewach
– propagowanie idei ochrony drzew
Cele operacyjne – dziecko:
– zna rolę drzew w ekosystemie
– rozpoznaje i nazywa drzewa po kształcie liści
– zna zwierzęta związane z drzewami
-czyta globalnie wyrazy
– zna litery i cyfry
– potrafi współpracować z rówieśnikami w zespole
Metody pracy:
– burza mózgów
– metoda priorytetów
– metoda ofert
-mapa mentalna
– gra dydaktyczna
Formy pracy:
-z całą grupą
– w małych zespołach
– indywidualna
Środki dydaktyczne: gałązka drzewa, kolorowe kartki, mazaki, napisy do globalnego czytania, obrazki (zwierzęta, przedmioty), gra planszowa, plansza i karty do kodowania, zasuszone liście drzew.
Przebieg zajęcia:
- „Iskierka” – zabawa muzyczno – integracyjna (Pedagogika Zabawy)
Dzieci przekazują iskierkę w kole kolejnej lub wybranej osobie do muzyki.
- „Gdyby drzewo umiało mówić, to….” – ćwiczenie kreatywności słownej.
Dzieci przekazują w kole patyk i kończą zdanie (wszystkie odpowiedzi są prawidłowe).
- „Co dają nam drzewa?” – burza mózgów
Nauczyciel zapisuje na kolorowych kartkach wypowiedzi dzieci (litery drukowane).
Po wyczerpaniu pomysłów, globalne czytanie zapisanych wyrazów przez dzieci.
- Podział dzieci na grupy 4-5 osobowe w sposób losowy (wyliczanka: buk, klon, kasztanowiec, dąb). Dzieci tworzą zespoły wg nazw drzew. Nauczycielka wybiera lidera zespołu.
- Praca w zespołach – piramida priorytetów. Propozycje, które powstały w czasie burzy mózgów dzieci hierarchizują od najważniejszych – „wierzchołek piramidy” (np. tlen) do mniej ważnych (przedmioty, meble..) tworząc „piramidę”.
Prezentowanie przez zespoły utworzonych „piramid”.
- Praca w zespołach- wybór przez zespoły oferty
- „Drewno” – mapa pojęciowa (mentalna)
Pośrodku arkusza napis: DREWNO. Dzieci uzupełniają „mapę” – doklejają obrazki, piszą wyrazy, rysują…(meble, książki, zabawki….)
- „Drzewo, dom dla zwierząt”- mapa mentalna w kształcie drzewa. Dzieci doklejają obrazki zwierząt żyjących w różnych częściach drzew, rysują ich sylwety lub piszą ich nazwy.
- „Co to za drzewo?” – odkrywanie ukrytego obrazu na planszy (pionowo cyfry 1-10, poziomo litery A – J); kody typu 2-D, 1-F….
Dzieci kolorują pola na planszy wg podanych kodów i odkrywają kształt drzewa.
- „Detektyw” – odkrywanie ukrytych na planszy liści (technika „frottage”), nazywanie gatunków drzew, naklejanie napisów – nazw drzew.
- „Drzewo” – gra planszowa. Sylweta drzewa z cyframi, kostka do gry i pionki (plastikowe nakrętki w zielonym kolorze imitujące liście drzewa).
AUTOR: Barbara Dziedzic
Przedszkole 131 w Poznaniu