PRZEDSZKOLNE WYZWANIA BAZGROŁKÓW i wielka księga przedszkolaków to mój projekt działań edukacyjnych, który realizuję w tym roku z moimi przedszkolakami. Jak się okazało bazgrołki zostały przez dzieci bardzo ciepło przyjęte, a przedszkolaki z niecierpliwością oczekują na kolejne spotkania oraz nowe wyzwania 🙂
O projekcie…
Projekt „Przedszkolne wyzwania Bazgrołków” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, jak również odnosi się do założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz opublikowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2019/2020 szczególnie do punku: rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
Materiały i projekt zostały opracowane z myślą o młodszych przedszkolakach (2,5-3 lat), ponieważ taką grupę wiekową prowadzę w tym roku. Głównym celem jest rozwijanie u dzieci logicznego myślenia, rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, rozpoznawanie i nazywanie emocji oraz rozwijanie umiejętności pracy w zespole poprzez różne formy aktywności takie jak: zabawy, ruch, doświadczanie oraz eksperymentowanie.
Głównym zamiarem realizacji projektu jest podniesienie poziomu kompetencji matematyczno – logicznych dzieci, oraz rozpoznawanie i nazywanie emocji, które reprezentują poszczególne bazgrołki.
Przedszkolaki będą miały okazję zobaczyć jak w ciekawy sposób można bawić się matematyką, a przy tym uczyć się, zdobywać nowe umiejętności, rozwijać matematyczną wyobraźnię, rozpoznawać i nazywać kolory, poznawać emocje.
Bazgrołki, czyli główni bohaterowie projektu zapraszają dzieci do wspólnej zabawy i rozwiązywania zadań podczas wspólnych spotkań. Swoje osiągnięcia dzieci zaznaczają w wielkiej księdze zadań (grupowej oraz indywidualnych książkach) oraz na specjalnie przygotowanych plakatach – TABLICA OSIĄGNIĘĆ.
Dlaczego Bazgrołki?
Dlaczego akurat Bazgrołki? Dlaczego nie potworki, krasnoludki, ufoludki… ? To proste! Niejednokrotnie prace plastyczne młodszych przedszkolaków to głównie bazgrołki. Zatem stworzenie własnego bazgrołka nie powinno sprawić dziecku trudności, bo nie ma brzydkich bazgrołków, każdy jest niepowtarzalny… wyjątkowy… a z każdego narysowanego na kartce bazgroła można stworzyć super Bazgrołka!
Współpraca z rodzicami…
Realizacja projektu zakłada współpracę z rodzicami oraz zaangażowanie ich w wykonywanie zadań wspólnie z dziećmi w domu. Wykonane zadanie będą zaznaczane w przygotowanych karnecikach, które na koniec będą nagradzane dyplomami i medalami. Jesteśmy własnie po pierwszym takim rodzinnym zadaniu i ku mojemu miłemu zaskoczeniu bardzo dużo prac powróciło w wyznaczonym terminie 🙂
Cele projektu:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych dzieci,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespołach,
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie,
- nazywanie własnych stanów emocjonalnych
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (odporność na porażki i stres),
- nazywanie i rozpoznawanie kolorów,
- odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat oraz twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii (prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika).
HARMONOGRAM:
PAŹDZIERNIK
Spotkanie I: ZAPOZNANIE Z BAZGROŁKAMI
Spotkanie II: BAZGROŁKOWY DZIEŃ KREDKI
LISTOPAD
Spotkanie I: GDZIE JEST BAZGROŁEK?
GRUDZIEŃ
Spotkanie I: BAZGROT GRA W GUZIKI!
STYCZEŃ
Spotkanie I: ŚNIEŻNE EKSPERYMENTY BAZGROTKA!
LUTY
Spotkanie I: BAZGROLINEK – STRACH MA CZARNY OGONEK!
MARZEC
Spotkanie I: BAZGRANINKA I JEJ MATEMATYCZNE ZAGADKI
KWIECIEŃ
Spotkanie I: BAZRGROLINKA I KOLOROWE ZAMIESZANIE
MAJ
Spotkanie I: W POSZUKIWANIU BAZGROŁKÓW
CZERWIEC
Spotkanie I: PODSUMOWANIE
To tak w wielkim skrócie 🙂 dopełnieniem projektu było oczywiście stworzenie (uszycie) małych bazgrołków i opracowanie materiałów, które będą wykorzystywane podczas spotkań. Do materiałów na pewno mogę zaliczyć:
- informatory dla rodziców,
- karty pracy oraz karty do zadań rodzinnych,
- plansze,
- kredki,
- medale,
- naklejki z zaliczonych zadań,
- scenariusza,
- wiersze,
- kolorowe kredki, guziki,
- mapy i wskazówki,
- i wiele innych materiałów 🙂
Za nami już dwa spotkania, a w listopadzie kolejne… tym razem nie ze wszystkimi bazgrołkami, ale tylko z zielonym Bazgrołkiem czyli Gdzie jest Bazgrołek? – i stosunki przestrzenne →↓←↑ 🙂