SCENARIUSZ ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU
Grupa: 4,5 latków
Blok tematyczny: „ Nasi domowi ulubieńcy”
Temat dnia: „Lubimy zwierzęta”
Cele główne:
– rozwijanie percepcji słuchowej i koncentracji
– rozwijanie percepcji wzrokowej
– kształcenie orientacji w przestrzeni
– doskonalenie umiejętności liczenia
– trenowanie orientacji w przestrzeni
– doskonalenie orientacji w schemacie ciała
– rozwijanie sprawności manualnej
– przestrzeganie zasad ustalonych w grupie
Cele operacyjne- dziecko:
– dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów,
– koncentruje się na zadaniach
– potrafi nazwać domowe zwierzęta
– odnajduje cień wybranego zwierzęcia
– przelicza zwierzęta
– orientuje się w przestrzeni
– orientuje się w schemacie ciała
– rysuje po kropkach, koloruje, wycina, układa i klei
– przestrzega zasad panujących w grupie podczas zajęć
Metody pracy:
– pokazowa
– słowna
– czynna
Formy pracy:
– zbiorowa jednolita
– indywidualna jednolita
– indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
Ilustracje zwierząt, papierowe cienie zwierząt, karty pracy, nożyczki, pudełko, klej.
Przebieg zajęć:
- Powitanie Przedszkolaki wraz z nauczycielką stoją na obwodzie koła. Nauczycielka wymienia imiona czwórki dzieci mówiąc: Witajcie Emilko, Mario, Adrianie, Zosiu. Przywitajcie mnie jak ja was. Następnie prezentuje 3 różne gesty, a wymienione dzieci prezentują je w tej samej kolejności.
- Nauczyciel rozdaje dzieciom ilustracje czterech rodzajów zwierząt wymienia nazwę zwierzęcia, a dzieci które mają daną ilustracje zwierzęcia mają za zadanie umieścić ją według instrukcji nauczyciela: nad głową, pod nogą, obok prawej nogi, obok lewej nogi, za sobą itd.
- Nauczyciel głoskuje nazwy zwierząt, których ilustracje rozdał dzieciom. Dzieci które posiadają ilustracje zwierzęcia, które głoskuje nauczyciel, mają za zadanie wykonać wskazane ćwiczenie. Na przykład r-y-b-a, dzieci które mają obrazek zwierzęcia skaczą 6 razy.
- Zabawa ruchowa na czworakach Pieski na spacer, kotki do domu.
Uczniowie podzieleni na dwie grupy, jedna grupa to kotki a druga grupa to pieski. Na hasło „Pieski na spacer, kotki do domu”, pieski poruszają się na czworakach po wyznaczonej części sali a kotki pozostają we wskazanym domu. Na hasło „Kotki na spacer, pieski do domu”, kotki spacerują na czworaka a pieski pozostają w domu. Następnie kotki i pieski biorą udział w wyścigu na czworakach do wyznaczonej mety. - Nauczyciel rozkłada cienie zwierząt, które pasują do ilustracji zwierząt wcześniej dzieciom rozdanych. Zadaniem kolejno wybranych dzieci jest dopasowanie cienia do obrazka zwierzęcia jaki posiadają.
- Klasyfikowanie zwierząt i ich przeliczanie.
- Dzieci siedzą w rozsypce. Przed nimi stoi karton. Nauczyciel wybiera do zabawy dwoje dzieci. Jedno z nich jest zwierzątkiem i wyjaśnia, że należy wraz z nim obchodzić karton dookoła, dopóki trwa wierszyk. Chodzi kotek dookoła póki Zosia nie zawoła…STOP! Druga osoba na koniec wyrecytowanej przez wszystkie przedszkolaki rymowanki woła stop! I mówi, gdzie należy umieścić zwierzątko (na kartonie, w kartonie, pod kartonem itd.)
- Wykonanie karty pracy. Rysowanie psa poprzez łączenie kropek. Następnie kolorowanie obrazku psa, rozcięcie według wyznaczonych linii, ułożenie puzzli i podklejenie.
- Podsumowanie zajęć.
AUTOR: Paula Nowaczyk
Zespół Szkół Gminy Kościan Przedszkola i Szkoła Podstawowa w Bonikowie