Grupa 5-6 latków

KONSPEKT ZAJĘĆ

Temat kompleksowy: Dbamy o Ziemię

Temat zajęć: Przyjaciele przyrody

Cele główne:

  • budzenie zainteresowań przyrodniczych,
  • uwrażliwianie na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony,

Cele operacyjne:

  • dziecko aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach,
  • porusza się rytmicznie przy muzyce i piosence,
  • potrafi segregować śmieci,
  • przelicza elementy, dzieli zwierzęta na 2 zbiory
  • buduje poprawne wypowiedzi,
  • dokonują analizy i syntezy wyrazów,
  • układają historyjkę obrazkową,

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Metody: słowna, oglądowa, czynna, drama, mini Quiz

 

Środki dydaktyczne: Karty pracy, płyta CD, magnetofon, odgłosy przyrody, talerze- instrument , tablica interaktywna, ilustracje zwierząt leśnych i wiejskich, znaki >,<, cyfry od 1-10, ilustracje związane ze sprzątaniem, odznaki „ Przyjaciele przyrody”, historyjki obrazkowe.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie w kręgu „ Iskierka przyjaźni”.
  2. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „ Przyjaciele przyrody”. Swobodne rozmowy na temat: co robią przyjaciele przyrody? Karta pracy cz.4 s.8-9
  • Oglądanie dwóch obrazków w podręczniku: pierwszy przedstawiający zielony las ze zwierzętami a drugi las brudny, zanieczyszczony i szary.
  • Pytania:

Czym różnią się te obrazki? Czy łatwo rozpoznać, że to jest to samo miejsce? Dlaczego? Który obrazek wam się podoba? Dlaczego?

  • Słuchanie wiersza.
  • Pytania:

Czy dzieci z przedszkola wiedzą, że o Ziemię należy dbać? Dlaczego? Do czego zachęca wiersz? Co ma się stać tym, co nie dbają o przyrodę?

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem odgłosów przyrody – zdrowa i chora planeta. Dzieci poruszają się po sali i słuchają dźwięków przyrody odtwarzanej z płyty (szum wody, wiatru, śpiew ptaków itp.). Jest im przyjemnie i wyrażają to mimiką i ruchem (DRAMA). Gdy muzyka cichnie i usłyszą uderzenie talerzy – zaczynają zachowywać się jak chora planeta.

Zastosowanie metody dramy ma na celu ośmielić i rozweselić dzieci.

  1. Słuchanie piosenki „ Ochroń Ziemię”. Nauka refrenu fragmentami, metodą ze słuchu, zabawa przy piosence. Dzieci, gdy usłyszą melodię piosenki, tworzą koło i obracają się w nim. Podczas refrenu, zatrzymują się i śpiewają , rytmicznie klaszcząc.

 

  1. Segregacja śmieci zgodnie z symbolami na pojemnikach- praca z tablicą interaktywną.

Zadanie wykonują wszystkie dzieci ze szczególnym uwzględnieniem dzieci nieśmiałych.

  1. Zadanie matematyczne. Na dywanie nauczyciel rozkłada obrazki zwierząt leśnych i wiejskich. Zadaniem dzieci jest podział zwierząt na leśne i wiejskie, przeliczają je i porównują ich liczbę, przyporządkowują odpowiedni kartonik z liczbą pod obrazkami oraz znak ( >, <).
  2. ZADANIA UMYSŁOWE ,, ZABAWY MĄDREJ GŁOWY’’ mini Quiz.

Dzieci dzielą się na dwie grupy. Odpowiadają kolejno na pytania, które losują  z woreczka. Prawidłowa odpowiedź to 1 zielony liść dla grupy. Na koniec przeliczanie zdobytych liści.

  • Dlaczego nie wolno hałasować w lesie ?
  • Byłeś w lesie , pozostały ci papierki .
  • Co z nimi zrobisz?
  • Dlaczego nie wolno wypalać traw ?
  • Dlaczego należy chronić lasy ?
  • Wymień trucicieli powietrza .
  • W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę ?
  • Czy można myć samochód w rzece . Wyjaśnij dlaczego .
  • W jaki sposób należy segregować śmieci ?
  • W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę ?
  • Co należy zrobić ze zużytą baterią?
  1. Zachęcenie dzieci do wzięcia udziału w akcji „Sprzątania Świata”. Przypomnienie, że w miesiącu kwietniu obchodzony jest Dzień Ziemi. Podział na głoski nazw obrazków związanych ze sprzątaniem: grabie, worki, śmieci, kosz, trawnik, plac zabaw. Dzieci 5 letnie dokonują analizy łatwiejszych wyrazów.
  1. Historyjka obrazkowa o złamanym drzewku. Dzieci wycinają obrazki historyjki, układają ją według przedstawionej kolejności zdarzeń. Naklejają na kartce. Próbują nadać jej tytuł. Dzieci 5 letnie otrzymują historyjkę 4 -elementową, dzieci 6 letnie 6- elementową.
  1. Podsumowanie zajęć. Wręczenie odznak „ Przyjaciele przyrody”- rozdanie naklejek.

AUTOR: Marta Kucharczyk

Oddział Przedszkolny w Dobrzankowie

 

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?