PRZYJACIELE PRZYRODY scenariusz zajęć

Grupa 5-6 latków

KONSPEKT ZAJĘĆ

Temat kompleksowy: Dbamy o Ziemię

Temat zajęć: Przyjaciele przyrody

Cele główne:

  • budzenie zainteresowań przyrodniczych,
  • uwrażliwianie na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony,

Cele operacyjne:

  • dziecko aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach,
  • porusza się rytmicznie przy muzyce i piosence,
  • potrafi segregować śmieci,
  • przelicza elementy, dzieli zwierzęta na 2 zbiory
  • buduje poprawne wypowiedzi,
  • dokonują analizy i syntezy wyrazów,
  • układają historyjkę obrazkową,

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Metody: słowna, oglądowa, czynna, drama, mini Quiz

 

Środki dydaktyczne: Karty pracy, płyta CD, magnetofon, odgłosy przyrody, talerze- instrument , tablica interaktywna, ilustracje zwierząt leśnych i wiejskich, znaki >,<, cyfry od 1-10, ilustracje związane ze sprzątaniem, odznaki „ Przyjaciele przyrody”, historyjki obrazkowe.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie w kręgu „ Iskierka przyjaźni”.
  2. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „ Przyjaciele przyrody”. Swobodne rozmowy na temat: co robią przyjaciele przyrody? Karta pracy cz.4 s.8-9
  • Oglądanie dwóch obrazków w podręczniku: pierwszy przedstawiający zielony las ze zwierzętami a drugi las brudny, zanieczyszczony i szary.
  • Pytania:

Czym różnią się te obrazki? Czy łatwo rozpoznać, że to jest to samo miejsce? Dlaczego? Który obrazek wam się podoba? Dlaczego?

  • Słuchanie wiersza.
  • Pytania:

Czy dzieci z przedszkola wiedzą, że o Ziemię należy dbać? Dlaczego? Do czego zachęca wiersz? Co ma się stać tym, co nie dbają o przyrodę?

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem odgłosów przyrody – zdrowa i chora planeta. Dzieci poruszają się po sali i słuchają dźwięków przyrody odtwarzanej z płyty (szum wody, wiatru, śpiew ptaków itp.). Jest im przyjemnie i wyrażają to mimiką i ruchem (DRAMA). Gdy muzyka cichnie i usłyszą uderzenie talerzy – zaczynają zachowywać się jak chora planeta.

Zastosowanie metody dramy ma na celu ośmielić i rozweselić dzieci.

  1. Słuchanie piosenki „ Ochroń Ziemię”. Nauka refrenu fragmentami, metodą ze słuchu, zabawa przy piosence. Dzieci, gdy usłyszą melodię piosenki, tworzą koło i obracają się w nim. Podczas refrenu, zatrzymują się i śpiewają , rytmicznie klaszcząc.

 

  1. Segregacja śmieci zgodnie z symbolami na pojemnikach- praca z tablicą interaktywną.

Zadanie wykonują wszystkie dzieci ze szczególnym uwzględnieniem dzieci nieśmiałych.

  1. Zadanie matematyczne. Na dywanie nauczyciel rozkłada obrazki zwierząt leśnych i wiejskich. Zadaniem dzieci jest podział zwierząt na leśne i wiejskie, przeliczają je i porównują ich liczbę, przyporządkowują odpowiedni kartonik z liczbą pod obrazkami oraz znak ( >, <).
  2. ZADANIA UMYSŁOWE ,, ZABAWY MĄDREJ GŁOWY’’ mini Quiz.

Dzieci dzielą się na dwie grupy. Odpowiadają kolejno na pytania, które losują  z woreczka. Prawidłowa odpowiedź to 1 zielony liść dla grupy. Na koniec przeliczanie zdobytych liści.

  • Dlaczego nie wolno hałasować w lesie ?
  • Byłeś w lesie , pozostały ci papierki .
  • Co z nimi zrobisz?
  • Dlaczego nie wolno wypalać traw ?
  • Dlaczego należy chronić lasy ?
  • Wymień trucicieli powietrza .
  • W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę ?
  • Czy można myć samochód w rzece . Wyjaśnij dlaczego .
  • W jaki sposób należy segregować śmieci ?
  • W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę ?
  • Co należy zrobić ze zużytą baterią?
  1. Zachęcenie dzieci do wzięcia udziału w akcji „Sprzątania Świata”. Przypomnienie, że w miesiącu kwietniu obchodzony jest Dzień Ziemi. Podział na głoski nazw obrazków związanych ze sprzątaniem: grabie, worki, śmieci, kosz, trawnik, plac zabaw. Dzieci 5 letnie dokonują analizy łatwiejszych wyrazów.
  1. Historyjka obrazkowa o złamanym drzewku. Dzieci wycinają obrazki historyjki, układają ją według przedstawionej kolejności zdarzeń. Naklejają na kartce. Próbują nadać jej tytuł. Dzieci 5 letnie otrzymują historyjkę 4 -elementową, dzieci 6 letnie 6- elementową.
  1. Podsumowanie zajęć. Wręczenie odznak „ Przyjaciele przyrody”- rozdanie naklejek.

AUTOR: Marta Kucharczyk

Oddział Przedszkolny w Dobrzankowie

 

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...