(fragment) Program własny „Tańczące przedszkolaki” jest programem zajęć muzyczno-ruchowych prowadzonych w Przedszkolu nr 9 w Cieszynie. Skierowany jest do dzieci w wieku od 3 do 6 lat o różnych predyspozycjach i zdolnościach muzyczno-ruchowych.
Program ten jest wynikiem moich doświadczeń w pracy z dziećmi oraz własnych zainteresowań popartych wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na wielu warsztatach muzycznych i tanecznych oraz studiach podyplomowych z zakresu rytmiki i tańca.
Treści zawarte w programie realizowane są w ciągu 4 lat pobytu dziecka w przedszkolu na poziomach wiekowych: w grupie młodszej (3-4-latki) i grupie starszej (5-6-latki) podczas cotygodniowych zajęć muzyczno-ruchowych, popularnie zwanych zajęciami tanecznymi. Dodatkowo, aby zwiększyć efekty zajęć tanecznych, prowadzone są zabawy muzyczno-ruchowe, przy każdej nadążającej się okazji. Taki sposób prowadzenia zajęć podyktowany jest warunkami lokalowymi i organizacją pracy przedszkola.
Znaczna część treści kształcenia prowadzona jest w formie ćwiczeń i zabaw w oparciu o wybrane elementy metody pedagogiki muzycznej E.J. Dalcroza, Pedagogiki Zabawy KLANZA oraz aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss.
Materiał dostosowany jest do wieku i możliwości dzieci i uszeregowany z zasadą stopniowania trudności.
Treści zawarte w programie są pogrupowane na następujące działy:
- Słuchanie muzyki
2. Ruch przy muzyce
3. Podstawowe elementy ruchowe - Zabawy taneczne
5. Taniec ludowy i regionalny
6. Taniec nowoczesny
Każdy dział zawiera cele edukacyjne, treści kształcenia, sposoby realizacji celów oraz oczekiwane osiągnięcia dzieci z podziałem wiekowym na dzieci 3-4-letnie i 5-6-letnie.
Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Taniec uważany jest za najstarszy rodzaj sztuki, która oddziałuje na człowieka wielostronnie i wieloznacznie. Ta właśnie specyfika wytacza następujące główne cele programu „Tańczące przedszkolaki”:
- stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości,
- zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu,
- rozwijanie i kształcenie poczucia rytmu i słuchu,
- usprawnianie koordynacji ruchowej,
- doskonalenie wielu cech motorycznych,
- rozwijanie płynności i estetyki ruchu,
- wyzwalanie radości z obcowania z muzyką,
- rozwijanie ekspresji ruchowej,
- kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny,
- budzenie wiary we własne zdolności i możliwości,
- rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością. (fragment)
PLIKI DO POBRANIA PROGRAMU: Program własny TAŃCZĄCE PRZEDSZKOLAKI
AUTOR: Marzena Byrtus
Przedszkole Publiczne nr 9 w Cieszynie