TAŃCZĄCE PRZEDSZKOLAKI program własny zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym

(fragment) Program własny „Tańczące przedszkolaki” jest programem zajęć muzyczno-ruchowych prowadzonych w Przedszkolu nr 9 w Cieszynie. Skierowany jest do dzieci w wieku od 3 do 6 lat o różnych predyspozycjach i zdolnościach muzyczno-ruchowych.

Program ten jest wynikiem moich doświadczeń w pracy z dziećmi oraz własnych zainteresowań popartych wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na wielu warsztatach muzycznych i tanecznych oraz studiach podyplomowych z zakresu rytmiki i tańca.

Treści zawarte w programie realizowane są w ciągu 4 lat pobytu dziecka w przedszkolu na poziomach wiekowych: w grupie młodszej            (3-4-latki) i grupie starszej (5-6-latki) podczas cotygodniowych zajęć muzyczno-ruchowych, popularnie zwanych zajęciami tanecznymi. Dodatkowo, aby zwiększyć efekty zajęć tanecznych, prowadzone są zabawy muzyczno-ruchowe, przy każdej nadążającej się okazji. Taki sposób prowadzenia zajęć podyktowany jest warunkami lokalowymi i organizacją pracy przedszkola.

Znaczna część treści kształcenia prowadzona jest w formie ćwiczeń i zabaw w oparciu o wybrane elementy metody pedagogiki muzycznej E.J. Dalcroza, Pedagogiki Zabawy KLANZA oraz aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss.
Materiał dostosowany jest do wieku i możliwości dzieci i uszeregowany z zasadą stopniowania trudności.

Treści zawarte w programie są pogrupowane na następujące działy:

  1. Słuchanie muzyki
    2. Ruch przy muzyce
    3. Podstawowe elementy ruchowe
  2. Zabawy taneczne
    5. Taniec ludowy i regionalny
    6. Taniec nowoczesny

Każdy dział zawiera cele edukacyjne, treści kształcenia, sposoby realizacji celów oraz oczekiwane osiągnięcia dzieci z podziałem wiekowym na dzieci 3-4-letnie i 5-6-letnie.

Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego.

Taniec uważany jest za najstarszy rodzaj sztuki, która oddziałuje na człowieka wielostronnie i wieloznacznie. Ta właśnie specyfika wytacza następujące główne cele programu „Tańczące przedszkolaki”:

  • stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości,
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu,
  • rozwijanie i kształcenie poczucia rytmu i słuchu,
  • usprawnianie koordynacji ruchowej,
  • doskonalenie wielu cech motorycznych,
  • rozwijanie płynności i estetyki ruchu,
  • wyzwalanie radości z obcowania z muzyką,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej,
  • kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny,
  • budzenie wiary we własne zdolności i możliwości,
  • rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością. (fragment)

PLIKI DO POBRANIA PROGRAMU: Program własny TAŃCZĄCE PRZEDSZKOLAKI

AUTOR: Marzena Byrtus

Przedszkole Publiczne nr 9 w Cieszynie

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...