Scenariusz zajęć dla dzieci 3,4 letnich
Temat tygodnia: Dbamy o zdrowie
Temat dnia: Choroba Ani
Rodzaj zajęcia: wychowanie intelektualne, mowa, wychowanie zdrowotne
Podstawa programowa:
- 1, 4, 5, 7, 8.
- 6, 8.
- 1, 4,.8, 9.
- 1, 2, 5, 7, 14.
Cele ogólne:
- wdrażanie do zachowań prozdrowotnych;
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej z położeniem akcentu na kształtowanie zręczności
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- chętnie uczestniczy we wspólnych zabawach ruchowych i tanecznych
- rozumie polecenia nauczyciela
- uważnie słucha opowiadania i rozumie jego treść
- wie, jak należy się ubierać zimą
- poznaje sposoby „bezpiecznego” kichania, kaszlenia
- naśladuje i stara się wykonywać rożne formy ruchu w zabawach tanecznych
- potrafi korzystać ze sprzętu gimnastycznego w sposób bezpieczny i zgodny z przeznaczeniem stara się wykonywać ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela
Metody: Podająca, eksponująca, praktycznego działania
Formy: Praca z całą grupą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne: płyta CD z odpowiednią muzyką, sylweta dziewczynki i ubrań, obrazki tematyczne „kichanie”, apaszki/chusteczki, duża piłka, małe plastikowe piłeczki dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
I wychowanie intelektualne, mowa
- „Wesołe powitanie” – zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki – wytworzenie radosnego nastroju.
- „Choroba Ani” – słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego sylwetą dziewczynki – uświadomienie dzieciom konieczności ubierania się stosownie do panujących warunków atmosferycznych.
- Rozmowa kierowana na temat treści opowiadania:
- Jaka pora roku była w opowiadaniu?
- Jak miała na imię dziewczynka?
- Dlaczego Ania się rozchorowała?
- Dlaczego mama się rozchorowała?
- „Jak kichać, żeby nie rozsiewać zarazków?” – Omówienie sposobów bezpiecznego kichania/kaszlenia w oparciu o ilustracje i doświadczenia dzieci.
- Zakryj nos i usta chusteczką. To najlepszy sposób na powstrzymanie twoich zarazków. Zaraz potem wyrzuć chusteczkę i umyj dokładnie ręce.
- Kichnij w łokieć. Jeśli nie masz chusteczki, najlepszym sposobem jest zgięcie łokcia i trzymanie go blisko twarzy podczas kichania. Działa to najlepiej, jeśli masz na sobie długie rękawy.
- Nie kichaj w dłonie. To spowoduje, że bakterie i zarazki zostaną na dłoniach i wtedy bardzo łatwo je rozprzestrzenić.
- „Kichamy” – zabawa przy muzyce – reagowanie na pauzę – utrwalenie „bezpiecznego” sposobu kichania w łokieć.
- „Ubieramy Anię” – zabawa dydaktyczna. Spośród zebranych ubranek, wybieranie tylko tych, które należy ubrać zimą na dwór.
- „Hej chusteczko” – zabawa ruchowo-nasladowcza do piosenki.
II wychowanie zdrowotne
„Zimowe zabawy”– zestaw zabaw gimnastycznych
- „Wybieramy się na górkę” – zabawa ożywiająca przy muzyce: marsz, bieg.
- „Wędrująca kula śniegowa” – zabawa w kole – rozwijanie zręczności, zwinności i koordynacji ruchowej dzieci. Dzieci siedzą w kole, mają za zadanie podawać sobie piłę obiema rękami. Na pauzę w muzyce osoba która trzyma piłkę biegnie dookoła koła i siada na swoje miejsce.
- „Pada śnieżek, toczymy kule” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Na zapowiedź „wysoko” – dzieci stoją podnosząc ręce w górę, na zapowiedź „nisko” – wykonują przysiad podparty. Następnie poruszają się kucając i naśladują toczenie śnieżnych kul.
- „Zabawy ze śnieżynką” – ćwiczenia kształtujące zręczność, równowagę
- W miejscu: piłka krąży wokół bioder (ćwiczenie ze zmianą kierunku), piłka krąży wokół kolan (ćwiczenie ze zmianą kierunku), piłka krąży wokół kostek (ćwiczenie ze zmianą kierunku), piłka przeplatana ósemką w powietrzu między kolanami.
- W staniu na jednej nodze przekładanie piłeczki z ręki do ręki pod kolanem nogi wzniesionej. Ćwiczenie wykonywane na przemian na lewej i na prawej nodze.
- „Wracamy ze spacerku” – Marsz po obwodzie koła przy muzyce. Relaksacja na dywanie, słuchanie odgłosów wiatru.
AUTOR: Marzena Byrtus
Przedszkole Publiczne nr 9 w Cieszynie