W KRAINIE CZARÓW I WRÓŻ scenariusz zajęć

Scenariusz zabawy andrzejkowej dla dzieci 3-letnich i ich rodziców

 „W krainie czarów i wróżb” – spotkanie integracyjne.

Cel główny:

  • kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych,
  • poznanie tradycyjnych wróżb i zabaw andrzejkowych,
  • rozbudzanie pozytywnych emocji u dzieci,
  • rozwijanie u dzieci wyobraźni i fantazji,
  • wzmocnienie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
  • integracja najbliższego otoczenia dziecka (przedszkole i rodzina)

Cele operacyjne – dziecko:

  • słucha w skupieniu opowiadania nauczycielki,
  • bierze aktywny udział w grupowych zabawach,
  • odczuwa radość i satysfakcję uczestnicząc w zabawach,
  • cierpliwie oczekuje na swoją kolej podczas wróżb,
  • zachowuje bezpieczeństwo podczas lania wosku,
  • rytmicznie porusza się przy muzyce,
  • przezwycięża własną nieśmiałość,
  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe

Formy:

  • praca z całą grupą
  • praca indywidualna

Metody:

  • słowne (opowiadanie),
  • oglądowe (obserwacja),
  • praktycznego działania (zadania do wykonania)
  • ekspresji ruchowej

Środki dydaktyczne: „wytłuszczono” w tekście

PRZEBIEG SPOTKANIA:

Aby stworzyć magiczną atmosferę w sali ustawiamy lampiony ze świeczkami/świeczki, rozkładamy karty, zapalamy kadzidełko. Na drzwiach wejściowych zawieszamy warkocz czosnku, aby odpędzić złe moce. W TLE PIOSENKA „KOCHAJCIE CZAROWNICE” GAWĘDA

ROZPOCZĘCIE

Niech pomachają do mnie osoby, które:

– wierzą we wróżby andrzejkowe,
– na widok kominiarza łapią się za guzik,
– nie wierzą we wróżby, ale chcą się dobrze bawić,
– chciałyby umieć czarować.

KRÓTKIE WPROWADZENIE – nawiązanie do tradycji Andrzejek i Katarzynek.

GROSIK NA SZCZĘŚCIE. Nauczyciel wypowiada zaklęcie:

Hokus – pokus – marokus obracam się na pięcie i wypowiadam zaklęcie:

Święty Andrzeju daj nam znać, co będzie się z nami dziać!  

Hokus – pokus – czary – mary, aby wróżby się spełniły, złóżmy dary!

 

Każdy uczestnik zabawy wrzuca do miski z wodą grosik, aby wróżby były pomyślne. W TLE PIOSENKA „ANDRZEJKOWE WRÓŻBY”

WRÓŻBA 1 – CUKIERKI Z NIESPODZIANKĄ

Nauczycielka rozdaje dzieciom cukierki z przyczepionymi do nich wróżbami.

Rodzice odczytują ich znaczenie (inne wróżby dla dziewczynek, inne dla chłopców):

Ciesz się skarbie, za tydzień dostaniesz lalkę Barbie!

Wieczorem, gdy słońce już zajdzie, Twój królewicz Cię znajdzie!

Trzeciego dnia po pełni księżyca spotkasz swego królewicza!

Pocałuj szybko chłopaka, bo zrobi się wielka draka!

Pojutrze z rana zniknie Ci piżama!

Uważaj na krzaki, bo wypadnie z nich pies kudłaty!

Właśnie wywróżyła Ci wróżka – dziś w nocy spadniesz z łóżka!

Stań przy jarzębinie jutro o trzynastej godzinie, szczęście Cię nie ominie!

W niedzielę spotka Cię gratka, spotkasz Kubusia Puchatka!

Odwróć się za siebie i policz: raz, dwa… – to mama kupi Ci psa!

Czeka Cię wielka wygrana, gdy kogut zapieje z rana!

Czeka Cię podróż dookoła świata, jak pozwoli Ci tata!

W poniedziałek wieczorem staniesz się kaczorem!

Wróżba Ci się spełni, będziesz gruby jak księżyc w pełni!

Jutro z rana podrze Ci się piżama!

Na Twe urodziny będzie zjazd rodziny!

Pojutrze wieczorem staniesz się ciasteczkowym potworem!

Gdy usłyszysz w nocy dziwne głosy, to urosną Ci na brodzie włosy!

Dzisiaj w nocy Baba Jaga Cię zaskoczy!

W poniedziałek z rana dostaniesz w prezencie pawiana!

Za tydzień lub dwa będziesz skakał jak pchła!

Równo za rok wystraszy Cię smok!

Idź szybko do spania, to jutro pocałuje Cię Hania!

Jutro w południe ubrudzisz się cudnie!

Pocałuj szybko dziewczynę, bo będziesz miał głupią minę!

WRÓŻBA 2 – TAJEMNICZE MISECZKI Pod siedmioma miseczkami znajdują się różne przedmioty, Rodzice wybierają jedną miseczkę (za każdym razem miseczki należy przestawić)

  • pieniążek – życie w dobrobycie
  • liść laurowy – sława
  • kluczyk – nowy, piękny domek
  • cukierek – słodkie i wesołe życie
  • piórko – życie lekkie i przyjemne
  • ziarenko pieprzu – życie pełne przygód,
  • kamyk – życie pracowite i pożyteczne.

WRÓŻBA 3 – WYŚCIG BUZIKÓW dzieci ustawiają dwa rzędy butów, w jednym rzędzie buty chłopców, w drugim buty dziewczynek. Następnie przesuwają buty od końca do początku.  Ta osobie, której but pierwszy przekroczy próg wybiera kopertę, rodzic odczytuje przepowiednię:

  • zostaniesz dyrektorem fabryki słodyczy
  • zostaniesz miss/misterem Polski w 2040 roku

WRÓŻBA 4 – LOSY SZCZĘŚCIA W TLE MUZYKA – W GROCIE KRÓLA GÓR E. GRIEG Zadaniem uczestników jest podawanie sobie z ręki do ręki szkatułki w środku, której znajdują się karteczki, na których napisana jest wróżba. Szkatułkę podajemy sobie przy dźwiękach muzyki. Kiedy muzyka przestaje grać uczestnik zabawy, który trzyma szkatułkę otwiera ją i wyciąga jedną karteczkę. Podaje nauczycielce, która odczytuje:

  • graj w totolotka, możesz trafić szóstkę (banknot)
  • pomyśl o urlopie, odpoczynek dobrze Ci zrobi (walizka)
  • w życiu będzie ci zawsze towarzyszyć szczęście (słonik)
  • otrzymasz dobrą wiadomość (koperta)
  • Twój talent zostanie odkryty (gwiazda)
  • pojedziesz w daleką podróż do egzotycznych krajów (palma)

WRÓŻBA 5 – ILE PREZENTÓW DOSTANIESZ?  – Dzieci rzucają dużą kostką do gry. Liczba wyrzuconych oczek to ilość prezentów od św. Mikołaja.

WRÓŻBA 6 – LANIE WOSKU, W TLE PIOSENKA „ANDRZEJKOWA WRÓŻBA” PARTITA  Dziecko trzyma klucz, nauczycielka nalewa wosk do miski z zimną wodą przez ucho od klucza.  Potem zastygły wosk (odlew) wyjmuje się z wody na przygotowana podpisaną kartkę. Po zastygnięciu, dzieci obserwują cień nadanego kształtu, rzuconego na podświetlony ekran.

ZABAWA „CZARODZIEJSKA MIOTŁA” W TLE PIOSENKA „BABA JAGA STARA” AIDA
Dzieci z rodzicami stoją w kole przy muzyce podają sobie miotłę. Kto złapie miotłę na pauzę w muzyce musi odtańczyć taniec czarownicy i wypowiedzieć zaklęcie:

Hokus – pokus, czary – mary. Niech się spełnią andrzejkowe czary!

SŁODKI POCZĘSTUNEK

ZAKOŃCZENIE

Pożegnanie i podziękowanie za wspólną zabawę, wypowiedzenie życzenia, by 6 XII odwiedził wszystkich św. Mikołaj.

ROZDANIE GAŁĄZEK WIŚNI, dzieci wkładają w domu gałązkę wiśni do wazonu z wodą. Jeżeli gałązka zakwitnie przed Bożym Narodzeniem spełnią się wszystkie wróżby i przepowiednie.

AUTOR: Edyta Kącka

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 55 W BIELSKU-BIAŁEJ

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...