Scenariusz z zakresu edukacji zdrowotnej z el. metody integracji sensorycznej dla dzieci 6-letnich
Temat: „Wiosna, ach to ty” – wprowadzenie nowej pory roku metodą „porannego kręgu”, wielozmysłowe poznawanie świata przyrody (barwy, zapachy, odgłosy, wrażenia dotykowe i termiczne).
Cel główny:
- stymulowanie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej, wzbogacanie doświadczeń zmysłowych,
- wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka, usprawnianie dużej i małej motoryki,
- poprawa działania systemu proprioceptywnego i przedsionkowego,
- normalizacja napięcia mięśniowego,
- rozwijanie umiejętności współdziałania.
Cele szczegółowe:
- pobudzanie aktywności poznawczej i ruchowej,
- wydłużanie czasu skupiania uwagi,
- stymulacja wszystkich zmysłów,
- oswojenie z różnymi bodźcami,
- wyczuwanie i poznawanie poszczególnych części ciała,
- kształcenie koordynacji: ręka – oko,
- poprawa precyzyjności ruchów,
- doskonalenie zdolności manualnych,
- rozwijanie wrażliwości dotykowej,
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych,
- osiąganie stanu relaksacji.
Formy:
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
Metody:
- stymulacja polisensoryczna,
- elementy muzykoterapii i arteterapii,
- metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących.,
- słowne (kierowane do dziecka komunikaty),
- oglądowe (pokaz),
- praktycznego działania (doświadczanie),
Środki dydaktyczne:
Świeczka, lampka zapachowa, olejek zapachowy, przedmioty wydające dźwięki, kolorowe paski bibuły, lusterko, szarfy, miski z ciepłą i zimną wodą, farby w kolorach podstawowych i pochodnych, duże arkusze papieru pakunkowego, pendrive z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. „Zapachy wiosny” – zapalenie lampki zapachowej – stymulacja węchowa.
Na początku zajęć nauczyciel dzwoni dzwoneczkiem w celu zasygnalizowania rozpoczęcia zajęć i skupienia uwagi dzieci, następnie zapala świeczkę i wprowadza ją w pole widzenia dzieci, nawiązanie kontaktu wzrokowego i powitanie. Zapalenie lampki zapachowej (olejek wiosenny – kompozycja o zapachu wiosennych kwiatów).
- „Zaśnij – obudź się” – zabawa rozwijająca percepcję słuchową z wykorzystaniem przedmiotów wydających dźwięki (długopis, pęk kluczy, zamek błyskawiczny, nożyczki).
- „Wiosenne przebudzenie”- łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką, improwizacje ruchowe przy muzyce A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna” z wykorzystaniem pasków bibuły.
- „Łapanie świetlnych zajączków” – stymulacja wzrokowa.
Nauczyciel z wykorzystaniem lusterka i światła wpadającego do sali tworzy „świetlne zajączki” przemieszczające się po sali, dzieci wodzą wzrokiem za źródłem światła. W czasie ćwiczeń można włączyć muzykę relaksacyjną, która wzmacnia efekty wzrokowe.
5. „Jaskółki i bociany” – mobilizacja aktywności ruchowej, zabawa ruchowa z el. równoważnym. Dzieci poruszają się w rozsypce, w ręku trzymają szarfę, na hasło: „jaskółki” – kładą na podłodze złożoną na pół szarfę – „drut” i stają na niej w pozycji równoważnej, na zawołanie: „bociany” – rozkładają na podłodze szarfę – „gniazdo” i przyjmują postawę stojącą z jedną nogą ugiętą w kolanie.
6. „Rolnik, rolnikowa i piesek gryzący” (M. Bogdanowicz) – masaż pleców w parach.
- „Ciepło – zimno” – odczuwanie różnorakich bodźców dotykowych poprzez wkładanie dłoni do misek z wodą (ciepłą i zimną).
9. „Portret wiosny” (D. Gellner) – uważne słuchanie wiersza.
- „Portret Wiosny” – odzwierciedlenie treści wiersza D. Gellner w formie plastycznej – „malowanie 10 palcami” metodą R.F. Show na dużych arkuszach papieru ilustracji do muzyki poważnej, pobudzanie do swobodnej ekspresji emocji, omówienie i ekspozycja prac.
- „Pszczółka Słoduszka” (A. Polender) – ćwiczenie relaksacyjne (adaptacja treningu W. Schultza).
- Podziękowania dzieciom za aktywny udział w zajęciach.
AUTOR: Edyta Kącka
Ok
Super