W DNIU ŚWIĘTEGO ANDRZEJA scenariusz zajęć

KONSPEKT ZAJĘĆ W DNIU ŚWIĘTEGO ANDRZEJA

w grupie Kubusia Puchatka

 

  1. POWITANIE PRZEZ WRÓŻKĘ
  2. ROZMOWA KIEROWANA Z DZIEĆMI na temat wróżb andrzejkowych:

„Dawno, dawno temu, w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja, wszyscy pragnęli dowiedzieć się czegoś ciekawego o swoim losie. „Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb, znana od bardzo dawna i przekazywana z pokolenia na pokolenie.”

Nauczyciel przebrany za wróżkę pyta dzieci, czy ktoś z nich zna jakieś wróżby andrzejkowe? Przypomina, że dzisiejsze wróżby, to tylko zabawa i należy je traktować z przymrużeniem oka.

  1. WRÓŻBA „WRZUCANIE MONET DO STUDNI”
    Na środku sali stoi miska z wodą. Każde dziecko i rodzic otrzymuje 1gr I wypowiada zaklęcie:
    „HOKUS POKUS, CZARY MARY ABY WRÓŻBY SIĘ SPEŁNIŁY ZŁÓŻMY DARY” (najpierw nauka 3X powtórzyć”
    I wrzucają monetę do studni.
    /Najpierw przez lewe ramię rzucają dzieci, a później rodzice/
    Jeżeli moneta wpadnie do wody jt. szansa na spełnienie życzenia.
  2. WRÓŻBA „KOŁO PRZYSZŁOŚCI”

zaklęcie: „ ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ,CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI, DZIAĆ. “

Nauczyciel wyciąga koło z obrazkami, dzieci kręcą strzałką

Przykładowa interpretacja symboli :

    1. paczka – otrzymasz prezent
    2. walizka – wyjedziesz w podróż
    3. skarbonka – dużo pieniędzy
    4. uśmiechnięte jabłuszko – spotka cię coś miłego
    5. serce – miłe spotkanie
    6. list – dostaniesz list
    7. tańcząca para – czeka cię bal
    8. koniczynka – będziesz szczęśliwy
    9. przekreślona strzykawka – nie będziesz chorować
    10. deser – czeka cię słodka niespodzianka
    11. czarodziejska różdżka – spełnione marzenie
    12. sowa – będziesz mądrym człowiekiem
  1. TANIEC DO PIOSENKI „MAGICZNA LICZBA 7”
  1. WRÓŻBA „CO MÓWIĄ GWIAZDY?”

Na środku sali ustawiam butelkę, a wokół niej gwiazdy – symbole. Bawiący się, stoją w środku koła (pojedynczo) i kolejno wprawiają w ruch pustą, plastikową butelkę. Wróżbą jest napis, na który wskazuje szyjka butelki. Symbole oznaczają:

+ Korona – w przyszłości będziesz ważną osobą. Obejmiesz ważne stanowisko.
+ Serce – czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne.
+ Moneta – Będziesz bardzo bogatym biznesmenem. Sukces w interesach.
+ Gwiazda – przed tobą kariera aktorska lub piosenkarska. Będziesz gwiazdą.
+ Palma – czekają cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem.
+ Książka –przed tobą kariera naukowa, sława.                                                                         

+ Różaniec – będziesz księdzem lub zakonnicą.

  1. WRÓŻBA ,,KIM BĘDĘ?”

 ,, ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ, CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI DZIAĆ”

W dwóch koszach  (jeden dla chłopców, drugi dla dziewczynek) przygotowano różnorodne przedmioty  symbolizujące zawody. Dzieci stojące w kołach wyciągają wybrany sznurek z przywiązanym przedmiotem. Wróżki z ,,KSIĘGI WRÓŻB” odkrywają znaczenie tajemniczych symboli czyli  zawód wykonywany w przyszłości.

Dziewczynki

  • stetoskop – lekarka
  • grzebień – fryzjerka
  • gazeta – dziennikarka
  • długopis- pisarka
  • chochla- kucharka
  • pędzelek – malarka
  • nici – krawcowa
  • kreda – nauczycielka
  • strzykawka – pielęgniarka
  • bukiet – kwiaciarka
  • pieniądz – kasjerka
  • mikrofon – piosenkarka
  • maska – aktorka
Chłopcy

  • długopis- pisarz
  • chochla- kucharz
  •  cukierek – cukiernik
  • pędzelek – artysta malarz
  • pędzel – malarz pokojowy
  • zegarek – zegarmistrz
  • gazeta – dziennikarz
  • koperta – listonosz
  • kabel- elektryk
  • but – szewc
  • stetoskop – lekarz
  • grzebień – fryzjer
  • piłka – sportowiec
  1. WRÓŻBA ,,KUBKI PRZYSZŁOŚCI”

Pod kubkami umieszczone są przedmioty, które mają swoje tajemnicze znaczenie. Dzieci wybierają jeden z kubków, a wróżka odczytuje symbolikę znajdującego się pod nim przedmiotu:

  • cukierek – życie słodkie i wesołe,
  • piórko    –  życie lekkie i przyjemne,
  • ziarenko pieprzu – życie pełne przygód,
  • moneta  –  życie w przepychu i bogactwie,
  • liść laurowy  –  życie pracowite i pożyteczne.
  1. TANIEC Z WSTĄŻKAMI
    Dzieci wybierają w dowolnym kolorze pasek bibuły i tańczą z nią do muzyki. Po tańcu nauczycielka odczytuje z księgi wróżb o jakich przestrogach mówią wybrane przez dzieci kolory.
  • Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz.
  • Zielony – Bądź ostrożny w drodze do przedszkola. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego ci się nie przytrafi.
  • Żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, noś zawsze zimą czapkę i nigdy nie zapominaj o szaliku.
  • Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony.
  • Biały – Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i wafelki.
  • Brązowy – Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko wokół ciebie będzie bardzo kolorowe.
  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „KLUCZE”

„Kochane dzieci, w szkatułce, która leży przed Wami znajduje się klucz, który ma magiczną moc i przez który to będziemy lać wosk do wody. Klucz ten można wyciągnąć dopiero po zaklęciu, które należy powiedzieć głośno i razem, ze trzy razy! Zaklęcie brzmi: Czary – mary, czarne koty chcę zobaczyć klucz ten złoty”.

Nauczycielka wyciąga klucz, przez który będzie lać wosk. Przypomina o zachowaniu szczególnej ostrożności i wypowiada zaklęcie:
„CZARY – MARY WOSKU LANIE  CO MA STAĆ SIĘ, TO NIECH SIĘ STANIE”

AUTOR: mgr Magdalena Palka

Przedszkole nr 15 w Mysłowicach

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...