Scenariusz z zakresu edukacji matematycznej dla dzieci 3-letnich
Temat: Łąkowe rachunki – zabawy kształtujące pojęcia matematyczne; rozróżnianie kolorów, łączenie w pary obiektów tego samego koloru, klasyfikowanie przedmiotów wg wielkości, przeliczanie w zakresie trzech i więcej, grupowanie wg ilości kropek.
Cel główny:
- kształtowanie pojęć matematycznych,
- poszerzanie wiedzy na temat wybranych owadów (motyle, pszczoły, biedronki),
- wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki, w tym muzyki poważnej,
- usprawnianie aparatu mowy w zabawach dźwiękonaśladowczych,
- poznawanie świata polisensorycznie, wzbogacanie doświadczeń zmysłowych
Cele operacyjne – dziecko:
- uważnie słucha ciekawostek na temat wybranych mieszkańców łąki,
- aktywnie słucha utworów instrumentalnych i wokalnych, reaguje na przerwę w muzyce,
- odtwarza ruchem całego ciała sposób poruszania się wybranych mieszkańców łąki,
- naśladuje odgłosy wydawane przez wybranych mieszkańców łąki,
- rozróżnia kolory, łączy w pary motyle i kwiaty tego samego koloru,
- potrafi klasyfikować przedmioty wg wybranego kryterium (segreguje pszczoły wg wielkości, grupuje biedronki wg ilości kropek, przelicza w zakresie 3 i więcej),
- zgodnie współpracuje w grupie.
Formy:
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
Metody:
- słowne (pogadanka),
- oglądowe (pokaz),
- praktycznego działania (doświadczanie),
- metoda opowieści ruchowej J. G. Thulina,
- metoda gimnastyki twórczej R. Labana
- metody dziecięcej matematyki E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- metody integracji sensorycznej,
- muzykoterapii.
Środki dydaktyczne: materiał w kolorze zielonym (3mx4m), kwiatek z materiału nasączony olejkiem zapachowym (jaśminowym), lornetka z rolek po papierze toaletowym, sylwety 25 kwiatów i 25 motylków w 3 kolorach, sylwety 25 pszczół (małe i duże), sylwety 25 biedronek z różną ilością kropek (1-4), 6 obręczy, maskotki (gąsienica, pszczółka, biedronka, pająk), pendrive z piosenkami.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Piosenka na powitanie połączona z zabawą paluszkowa (dzieci siedzą dookoła „łąki”).
Ja dziesięć palców mam i na pianinie gram.
Ja dwie ręce mam i na bębenku gram.
Ja dziesięć palców mam i na trąbce gram.
Ja dwie ręce mam i zaklaszczę wam.
- Rozmowa kierowana:
Ładnie zagraliście, w nagrodę wyczaruję dzisiaj dla Was w sali majową łąkę…
Zagadka: bez czego nie ma łąki?
W środku koło, na nim płatek, drugi płatek,
trzeci płatek, czwarty płatek i jest kwiatek.
- N prezentuje dzieciom kwiatek z materiału nasączony olejkiem zapachowym:
Jest piękny, kolorowy i pachnący, sprawdźcie sami… Wdech nosem i wydech ustami: Ach…
(dzieci po kolei wąchają kwiatek).
Teraz wyczaruję dla Was więcej kwiatuszków. (N rozkłada na „łące” sylwety 25 kwiatów).
- Spacer po łące – opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (N ma lornetkę z rolek po papierze toaletowym, dzieci poruszają się za nauczycielem jeden za drugim).
Jest piękny, wiosenny dzień, wybieramy się na wycieczkę na łąkę.
Słoneczko ogrzewa nas swoimi promieniami. Jest nam miło i ciepło. Ciekawie rozglądamy się dookoła. Trawy szumią. Wszędzie rosną kolorowe i pachnące kwiaty, zbieramy i robimy z nich mały bukiecik. Dmuchamy na dmuchawce, nasionka wesoło wirują.
Nagle co to? Zatrzymujemy się i nasłuchujemy. To pracowite pszczółki zbierają pyłek z kwiatów (latamy i bzyczymy: bzz, bzz).
Na małym listku zobaczyły konika polnego, który grał swój koncert, zobaczmy go z bliska
(kucamy i mówimy: cyk, cyk, cyk).
Spacerują biedronki, otrzepują łapki z rosy.
O, przy małym strumyku wesoło skaczą zielone żabki i radośnie kumkają i rechoczą
(skaczemy i mówimy: kum, kum, rech, rech), wysuwają język łapiąc muszki.
Nagle jednak żabki ucichły, bo nad strumyk zbliżał się bocian (brodzimy jak bocian, wysoko unosząc długie czerwone nogi i mówią: kle, kle, kle, stajemy na jednej N, drugą opierając o kolano).
Przed bocianem do norki schowała się też mała myszka (czworakujemy i mówimy: pi, pi, pi).
Musimy już wracać do przedszkola, ale co to – nad łąką fruwają piękne, kolorowe motyle, które podziwiają łąkę z góry. Przyglądamy im się z zachwytem.
Wracamy dzieci, woła pani – wesoło maszerujemy do przedszkola.
- Chciałam przedstawić Wam pewnego mieszkańca łąki (N prezentuje maskotkę gąsienicy), oto gąsienica Gosia. To ciekawe zwierzątko, rodzi się dwa razy, najpierw jest żarłoczną gąsienicą, a potem wchodzi do śpiworka zwanego kokonem, a kiedy się wyśpi i z niego wyjdzie będzie przepięknym motylem – Małgorzatką.
Każdy z Was otrzyma teraz motylka, motylki są w 3 kolorach, podobnie jak kwiaty na naszej łące. Kiedy włączę muzykę, motylki będą wesoło fruwać wokół naszej łąki, kiedy muzyka umilknie, każdy motylek usiądzie delikatnie na kwiatku, który ma płatki w tym samym kolorze co motylek, motylek odpocznie spijając z kwiatka nektar. (w tle „Uwertura do M.”, zabawę powtarzamy 3 razy)
- Poznajcie pszczółkę Polę (N prezentuje maskotkę pszczółki), to bardzo pracowite stworzonko, ma czułki i pasiaste ubranko, całymi dniami uwija się, że by zebrać dużo pyłku, z którego zrobi potem pyszny… miodek. Pszczoły mieszkają w ulach. Każdy z Was dostanie teraz jedną pszczółkę…. (N rozdaje sylwety, w tle „Lot Trzmiela”).
Czy Wasze pszczółki są takie same, czy różnią się od siebie. Pogrupujmy je, w dużym ulu umieścimy duże pszczółki, a w małym – małe (dzieci segregują pszczoły, wkładają je do dużej lub małej obręczy).
- Poznajcie biedronkę Basię (N prezentuje maskotkę biedronki), ma czerwoną, nakrapianą sukienkę, to bardzo pożyteczny mieszkaniec łąki, zjada mszyce, które zjadają rośliny hodowane przez ludzi. Każdy z Was dostanie teraz jedną biedronkę (N rozdaje biedronki, w tle „Piosenka bez ogonka”).
Wasze biedronki, różnią się od siebie, jedne mają więcej, inne mniej kropek, są biedronki z dwoma kropkami – dwukropki, są biedronki, które mają ich więcej, pogrupujmy je wg ilości kropek (dzieci grupują biedronki, wkładają je do jednej z 4 obręczy oznaczonej kartonikiem z odpowiednią liczbą kropek 1-4).
Biedronka nazywa jest bożą krówką, bo … dawniej na krówkę mówiono biedrunka…
Dzieci powtarzają za N rymowankę:
„Biedroneczko leć do nieba, przynieś kawałeczek chleba”.
- Piosenka na pożegnanie połączona z zabawą paluszkową – „Maluśki pajączek”
Na koniec posłuchamy piosenki o pajączku Piotrusiu, który był malutki, ale bardzo dzielny, ilekroć wszedł po rynnie na dach i spadł deszczyk i pajączka zmył, to on nie poddawał się i znów wspinał się, kiedy słoneczko wysuszyło rynnę (N prezentuje maskotkę pajączka).
AUTOR: mgr Edyta Kącka
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 55 W BIELSKU-BIAŁEJ