Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
“Metodą Malowania Dziesięcioma Palcami”
Temat zajęć: “Paluszkowy motylek” – malujemy “Metodą Malowania Dziesięcioma Palcami”
Cel ogólny:
- doskonalenie sprawności manualnej.
Cele operacyjne: (DZIECKO)
- potrafi malować farbami używając całych dłoni i poszczególnych palców,
- zna metodę malowania palcami,
- potrafi odkrywać przyjemność tworzenia, cieszy się z uzyskanego efektu,
Cele rewalidacyjne:
- usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowe, precyzyjnych ruchów palców i nadgarstka poprzez malowanie palcami
- rozwianie umiejętności komunikowania się z otoczeniem poprzez słuchowy odbiór poleceń i reagowanie na nie.
- metoda praktycznego działania,
- pogadanka wprowadzająca,
- metoda Malowania Dziesięcioma Palcami R. Shaw,
- metoda oglądowa ( uczenie się przez przeżywanie).
Formy pracy:
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- fartuszek ochronny dla dziecka, kubeczek na wodę, cerata na stół, kartka papieru z narysowanym motylem jednym skrzydełkiem, , chusteczki nawilżane, ręcznik papierowy, miska z wodą do mycia rąk, farby do malowania rękami(palcami) (żółta, czerwona, różowa, zielona, niebieska, pomarańczowa) , ćwiczenia usprawniające pracę dłoni -masaż dłoni (kawałek materiału gładkiego, gąbka do mycia garnków, myjka do kąpania się, magnetofon, płyta CD z muzyką relaksacyjną, naklejki za aktywność, miseczki z kisielem w różnych kolorach (zielony, czerwony, żółty), żelki, naklejka za udział w zajęciach.
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
1. Ćwiczenia usprawniające pracę dłoni- masaż dłoni -dotykanie fakturami: gładka, śliska – szorstka.
II. Część właściwa:
2. Zabawa sensoryczna „Łowienie żelków”.
Nauczyciel przygotowuje trzy miseczki z kisielem w różnych kolorach (zielony, czerwony, żółty), zadaniem dziecka jest wyłowienie robaczków – żelków z każdej miseczki za pomocą rąk.
3. Praca plastyczna „Paluszkowy motylek”.
Wykorzystanie techniki malowania dziesięcioma palcami.
Rozmowa z dzieckiem : „W miseczkach jest farba, dzisiaj nie będziemy używać pędzla, mamy przecież dziesięć palców, pięć na jednej ręce i pięć na drugiej (N .pokazuje dziecku 10 palców – 1 ręka -5 palców, 2 ręka- 5 palców). W rytm muzyki relaksacyjnej Malujemy palcem motylkowi drugie skrzydełko. Malujemy rękami motylka.
III. Zakończenie: 4.Omówienie pracy dziecka.
5. Podziękowanie dziecku za udział w zajęciach- rozdanie dziecku naklejki.
AUTOR: mgr Aleksandra Wnuk
Przedszkole Niepubliczne „Domowe Przedszkole II” w Będzinie