KONSPEKT DO ZAJĘĆ
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – „Malowanie szarfami”
z elementami metody Rudolfa Labana.
Cele ogólne:
- zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy;
- przygotowanie dzieci do dnia pełnego różnorakich zajęć;
- zachowanie bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń gimnastycznych.
Cele operacyjne (DZIECKO):
- estetycznie i sprawnie porusza się po sali;
- reaguje na sygnał dźwiękowy;
- potrafi się bezpiecznie zachować podczas ćwiczeń gimnastycznych;
- chętnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Metoda:
- czynna: zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami Metody Rudolfa Labana, ćwiczenia wykonywane przez dzieci;
- słowna: słuchanie poleceń Nauczyciela, instruktaż słowny, treść ćwiczeń gimnastycznych;
- oglądowa: pokaz ćwiczeń przez Nauczyciela.
Forma:
- praca indywidualna;
- praca z grupą.
Środki dydaktyczne:
- tamburyno, magnetofon, płyta CD z muzyką relaksacyjną, szarfy, krążki.
Przebieg zajęć:
1. „Obudź się” – leżenie w dowolnej pozycji, na dźwięk budzika wszyscy pokazują
jak przeciągają się i ziewają.
2. „Zabawy nad morzem” – trzymając się za ręce naśladowanie przeskakiwania przez fale na brzegu, uciekania przed falą, brodzenia w wodzie, budowania zamków z piasku.
- Marsz po całej sali, każdy uczestnik bierze po dwa kolorowe krążki i maszeruje dalej.
- Uderzanie krążkami przed sobą, z prawej strony, z lewej strony, nad głową.
Mogą robić to w ruchu.
- Siad płaski na podłodze – dziecko naprzeciw dziecka, ich nogi w rozkroku stykają się ze sobą stopami. Uczestnicy toczą do siebie krążki.
- Marsz po sali, dzieci odkładają krążki a biorą szarfy. Zawiązują je w lekki supeł, rytmicznie podrzucają w górę i łapią prawą ręką, lewą, obiema. Potem w parze naprzeciw siebie rzucają m do partnera i łapią.
- Dzieci zatykają szarfę za pasek spodni, ustawiają się w dwóch kołach.
- Tańczą krokiem walczyka poruszając się do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo, z rękami uniesionymi w górę, w przysiadzie. Prowadzący kieruje zabawą tworząc zabawne sytuacje.
3.„Malowanie” – każde dziecko składa szarfę dwa razy i tworzy z niej przybór do malowania. Dzieci malują w rytm muzyki ubranie swojego kolegi (w parach nawzajem). Mogą też wspólnie malować różne wzory na podłodze lub ścianach.
4.„Usypianie dziecka” – Jedno dziecko z pary wykonuje siad płaski. Kołysze swoje dziecko w ramionach w takt kołysanki śpiewanej przez Nauczycielkę. Kto zna ją śpiewa razem z N; kto nie zna nuci ją na: la – la – la.
5.„Bądź wśród nas” – wszyscy uczestnicy siedzą w kole, dzieci przytulone do rodziców i śpiewają piosenkę na melodię „Panie Janie”. Wymienione w piosence dziecko macha do wszystkich rękami.
Powiedz Asia, powiedz Asia
Jak się masz, jak się masz.
Wszyscy cię kochamy, wszyscy cię kochamy.
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.
Wspólna zabawa zaproponowana przez dzieci.
AUTOR: mgr Aleksandra Wnuk
Przedszkole Niepubliczne “Domowe Przedszkole II” w Będzinie