DZIEŃ MATEMATYKI
pomysły na zabawy matematyczne
A było tak… za górami , za lasami była kraina FIGUROLANDIA…
1.Powitanie figur geometrycznych. Każde dziecko wybiera sobie emblemat z figurą geometryczną i dokleja taśmą dwustronną do ubrania.
Dzieci tańczą do muzyki. Na przerwy w muzyce nauczyciel wita się z dziećmi machając do przedszkolaków, a dzieci machają do nauczyciela.
– Witam wszystkie koła
– Witam wszystkie trójkąty
– Witam wszystkie kwadraty
– Witam wszystkie prostokąty
2. Prezentacja 4 figur geometrycznych. Zaproszenie do magicznej krainy – Figurolandii.
Oglądanie filmu animowanego o figurach geometrycznych.
3. Wysłuchanie opowiadania Figurolandia.
Za górami , za lasami była kraina FIGUROLANDIA, w której wszystko było zrobione z figur geometrycznych. Aby się w niej znaleźć musicie klasnąć w dłonie trzy razy. Aby zobaczyć co się w niej znajduje z waszych dłoni musicie zrobić lornetki składające się z 2 kółek. Wszyscy mamy lornetki więc dokładnie obserwujmy. Z figur były tam domy, drzewa, samochody, lizaki. Na ulicach powiewały flagi w kształcie trójkątów, na drzewach rosły owoce z figur geometrycznych, dzieci zrywały je do okrągłych koszyków, jednym słowem świat figur rozpościerał się wszędzie jak okiem sięgnąć. W krainie tej mieszkały figurowe pajacyki. Pewnej nocy zły czarodziej pozmieniał wszystko w normalne przedmioty. Bardzo smucili się mieszkańcy Figurolandii, bo ich nazwa pochodziła od tego , że wszystko było z figur geometrycznych., a teraz ich nie było. Czarodziej ogłosił, że jedynym ratunkiem na odzyskanie kształtów jest wykonanie wielu zadań przez dzielnych przedszkolaków. Jeśli uda wam się zna-leźć zagubione kształty z FIGUROLANDII, kraina zostanie uratowana.
By wrócić do przedszkola, każda buzia musi być wesoła, by wykonać to zadanie chwyćmy się za ręce i usiądźmy na dywanie.
4. Poznamy teraz mieszkańca Figurolandii pajacyka Figurka.
PAJACYK
Hop- rączki w górę,
Hop- rączki w dół
.Co to za dziwny, skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny
Głowa okrągła jest jak piłeczka.
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek okrągłe jak groszek.
Nogi pajaca- prostokąciki.
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych z kilka
I już jest pajacyk co skacze jak piłka.
5. Wspólny taniec przy piosence „Taniec pajacyków”.
6. Odnajdywanie w sali przedmiotów o danym kształcie (takim jak emblemat dziecka).
7. Segregowanie figur geometrycznych wg. koloru, kształtu i wielkości. Przeliczanie.
8. Rozpoznawanie dotykiem figur geometrycznych ukrytych w worku.
9. Układanie figur geometrycznych ze sznurka lub szarf na dywanie.
10. Taniec przy skocznej muzyce na przerwę w muzyce dzieci rysują wspólnie z nauczycielem (w powietrzu) figury geometryczne.
TRÓJKĄT
Trzy kreski, trzy kąty,
Rysuje trójkąty.
Już każdy dzieciaczek
Trójkątny ma szlaczek.
KWADRAT
Kwadraciki bardzo lubię
W tej rodzinie się nie nudzę.
Kwadrat równe boki ma
Każde dziecko kwadrat zna.
PROSTOKĄT
Jest w rodzinie też prostokąt
Spójrz na niego, wytęż oko.
Po dwa boki: długie, krótkie,
Narysuję za minutkę.
KOŁO
Są w rodzinie też kółeczka
Okrąglutkie jak piłeczka.
Brak w nich rogów oraz kątów
Tym się różnią od trójkątów.
11. Prace plastyczne – Pajacyk. Wykonanie Pajacyka z figur geometrycznych. Wycinanie, naklejanie.
12. Podsumowanie. Podziękowanie za udział w zajęciach i poprawne wykonanie zadań.
Dzięki nam wszystkie figury wróciły do Figurolandii. Nasz Pajacyk Figurek jest bardzo szczęśliwy.
-Żegnam wszystkie dzieci, które lubią okrągłą pizzę,
-Żegnam wszystkie dzieci, które mają kwadratowe ręczniki i pokoiki
-Żegnam wszystkie dzieci, które potrafią wycinać trójkąty
-Żegnam wszystkie dzieci, które potrafią narysować prostokąt.
AUTOR: Agata Szczepaniak – Masłowska
Przedszkole przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dłutowie
Dziękuję bze świetne pomoce. Bardzo często wykorzystuje je w swojej pracy, dzięki czemu zajęcia są atrakcyjniejsze. Pozdrawiam
Mat matyka