SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
W INTEGRACJI Z RUCHEM
Temat zajęć: „ Matematyczne zabawy z kubkami”.
Obszar z podstawy programowej: III 5, IV 2,12,14
Cele ogólne:
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji,
- kształtowanie funkcji ruchu zintegrowanego z muzyką,
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespołach,
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- odczytuje i układa podany kod w poziomie i pionie,
- potrafi odkodować i ułożyć wzór z kubków,
- wskazuje kierunek w lewo i prawo,
- aktywnie uczestniczy w zajęciu i rozbudza ekspresję muzyczno-ruchową,
- potrafi współdziałać w zespole, stosować ustalone zasady.
Formy pracy: praca w grupie, indywidualna, zespołowa.
Metody pracy: czynna, aktywizująca, słowna, oglądowa, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss, elementy kodowania wg Mistrzów Kodowania Junior.
Pomoce dydaktyczne: maty o wymiarach 5 x 5, 7×7 kratek, białe kartki A4, nagranie wg Batii Strauss – „Taniec węgierski”, plastikowe kubki w 8 kolorach, kwadraty z kolorowego papieru, kubeczki z bibułą, paski z kodami.
Przebieg zajęcia
1. Powitanie dzieci rymowanką „Niech każdy wstanie” – tworzenie koła, sygnalizowanie dzieciom rozpoczęcia zajęcia.
„Niech każdy wstanie
i rozpoczynamy nasze powitanie.
Ukłony w prawo, ukłony w lewo,
uśmiech szeroki i dwa podskoki.
Jesteśmy gotowi, więc zaczynamy,
bo w planach dziś kodowanie mamy.”.
2. Zabawa integracyjna „Kartka w ruch” – dzieci ustawione w kole rytmicznie podają sobie kartkę, manipulują nią wg instrukcji n-la ( w górę, w dół, prawą ręką, lewą, następnie dmuchają rytmicznie na kartkę, przekładają kartkę dookoła osi ciała w prawo i lewo). Następnie siadają w kole składają kartkę na książkę, a następnie na szafę zgodnie z instrukcją. Nauczyciel prezentuje duży format szafy i prosi aby dzieci ją otworzyły i wykonały zadania znajdujące się na półkach.
3. I zadanie – nauczyciel rozdaje dzieciom plastikowe kubki w różnych kolorach, zadaniem dzieci jest ułożenie ich wg podanego kodu w pionie i poziomie (zróżnicowane kody 5, 7, 8). Przypomnienie co oznacza położenie w pionie (dziecko stoi prosto) a co w poziomie (dziecko kładzie się na dywanie).
4. II zadanie – nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły, każdy z nich otrzymuje matę 7×7 i kolorowe kubki. Następnie nauczyciel układa wzór (kwiatek) z kolorowych kwadratów na macie i prosi dzieci o jego odwzorowanie na matach z użyciem plastikowych kubków.
5. II zadanie – „Kubeczkowe sudoku” – dzieci w zespołach przy stolikach układają na matach o różnej ilości kratek (4×4, 5×5, 7×7 ) kubki zupełnie przypadkowo w różnych kolorach. Zadaniem dzieci jest ułożenie kubków w taki sposób aby ten sam kolor nie powtórzył się w poziomie i w pionie.
6. Nauczyciel recytuje rymowankę i prosi dzieci o wybranie kubeczków z bibułą – dzieci wykonują określone ruchy do muzyki wg Batii Strauss – „Taniec węgierski”:
„Na zakończenie zabaw z kodami proszę zatańczcie dla nas z kubeczkami”.
7. Podziękowanie za udział w zajęciu, nagrodzenie dzieci znaczkami motywacyjnymi.
AUTOR: Emilia Dorenda
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 25 „SŁONECZKO” – WŁOCŁAWEK
Świetne pomocesuper pomoce