MATEMATYCZNE ZABAWY Z KUBKAMI scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ  Z ZAKRESU POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

W INTEGRACJI Z RUCHEM

 Temat zajęć: Matematyczne zabawy z kubkami”.

Obszar z podstawy programowej: III 5, IV 2,12,14

Cele ogólne:

  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji,
  • kształtowanie funkcji ruchu zintegrowanego z muzyką,
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w zespołach,

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • odczytuje i układa podany kod w poziomie i pionie,
  • potrafi odkodować i ułożyć wzór z kubków,
  • wskazuje kierunek w lewo i prawo,
  • aktywnie uczestniczy w zajęciu i rozbudza ekspresję muzyczno-ruchową,
  • potrafi współdziałać w zespole, stosować ustalone zasady.

Formy pracy: praca w grupie, indywidualna, zespołowa.

Metody pracy: czynna, aktywizująca, słowna, oglądowa, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss, elementy kodowania wg Mistrzów Kodowania Junior.

Pomoce dydaktyczne: maty o wymiarach  5 x 5, 7×7 kratek, białe kartki A4, nagranie wg Batii Strauss – „Taniec węgierski”, plastikowe kubki w 8 kolorach, kwadraty z kolorowego papieru, kubeczki z bibułą, paski z kodami.

Przebieg zajęcia

1.     Powitanie dzieci rymowanką „Niech każdy wstanie”  – tworzenie koła, sygnalizowanie dzieciom rozpoczęcia zajęcia.

„Niech każdy wstanie

i rozpoczynamy nasze powitanie.

Ukłony w prawo, ukłony w lewo,

uśmiech szeroki i dwa podskoki.

Jesteśmy gotowi, więc zaczynamy,

bo w planach dziś kodowanie mamy.”.

2.     Zabawa integracyjna „Kartka w ruch” – dzieci ustawione w kole rytmicznie podają sobie kartkę, manipulują nią wg instrukcji n-la ( w górę, w dół, prawą ręką, lewą, następnie dmuchają rytmicznie na kartkę, przekładają kartkę dookoła osi ciała w prawo i lewo). Następnie siadają w kole składają kartkę na książkę, a następnie na szafę zgodnie z instrukcją. Nauczyciel prezentuje duży format szafy i prosi aby dzieci ją otworzyły i wykonały zadania znajdujące się na półkach.

3.     I zadanie – nauczyciel rozdaje dzieciom plastikowe kubki w różnych kolorach, zadaniem dzieci jest ułożenie ich wg podanego kodu w pionie i poziomie (zróżnicowane kody 5, 7, 8). Przypomnienie co oznacza położenie  w pionie (dziecko stoi prosto) a co w poziomie (dziecko kładzie się na dywanie).

4.     II zadanie – nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły, każdy z nich otrzymuje matę 7×7 i kolorowe kubki. Następnie nauczyciel układa wzór (kwiatek) z kolorowych kwadratów na macie i prosi dzieci o jego odwzorowanie na matach z użyciem plastikowych kubków.

5.     II zadanie – „Kubeczkowe sudoku” – dzieci w zespołach przy stolikach układają na matach  o różnej ilości kratek (4×4, 5×5, 7×7 ) kubki zupełnie przypadkowo w różnych kolorach. Zadaniem dzieci jest ułożenie kubków w taki sposób aby ten sam kolor nie powtórzył się  w poziomie i w pionie.

6.     Nauczyciel recytuje rymowankę i prosi dzieci o wybranie kubeczków z bibułą – dzieci wykonują określone ruchy do muzyki wg Batii Strauss – „Taniec węgierski”:

„Na zakończenie zabaw z kodami proszę zatańczcie dla nas z kubeczkami”.

7. Podziękowanie za udział w zajęciu, nagrodzenie dzieci znaczkami motywacyjnymi.

AUTOR: Emilia Dorenda

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 25 „SŁONECZKO” – WŁOCŁAWEK

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...