SCENARIUSZ ZAJĘĆ
ZIMOWE ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE DLA DZIECI I RODZICA
Temat: Zimowe zabawy Adasia
Cele zajęcia:
- pogłębianie kontaktu fizycznego i emocjonalnego z rodzicem,
- możliwość obserwacji własnego dziecka przez rodzica,
- wspólna zabawa rodziców, dzieci i nauczycieli,
- kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- odtwarzanie rytmu,
- rozwijanie naśladownictwa
- kształtowanie kompetencji emocjonalnych – rozpoznawanie przyczyn emocji,
- poznawanie siebie, własnych możliwości, wzmacnianie samooceny,
- poznanie sposobów poprawy humoru i nastroju.
Metody: czynna, słowna
Formy: grupowa, w parze – rodzic z dzieckiem
Środki dydaktyczne: nagranie z piosenką P. Williamsa „Happy”, opowiadanie Adaś rozdarty – książka K. Bayer „Podaj rękę – sposoby rozwiązywania konfliktów wśród dzieci” wyd. Małe Jeżyki, historyjka obrazkowa o tematyce zimowej (na każdym obrazku znajduje się opis czynności do pokazania, np. jazda na nartach, lepienie bałwana, ubieranie się, zjeżdżanie na sankach, rzucanie śnieżkami, itp.), kartki ze zdaniami „Prawda czy fałsz”, nagranie „Lepimy bałwana” – Melorytmiczna metoda nauki czytania, rolki po papierze toaletowym, białe kartki papieru, druciki i pomponiki kreatywne, guziki, kredki, paski kolorowej bibuły, klej, nożyczki, .
Przebieg:
- Powitanie uczestników.
- Zabawa w kole. Taniec – wymyślaniec. Zabawa w kole do muzyki P. Williamsa „Happy”. Chętne dzieci i rodzice wchodzą do środka koła, pokazując ruchy, pozostali naśladują.
- Opowiadanie: Adaś rozdarty. Prowadzący przedstawia sylwetkę chłopca i opowiada bajkę o Adasiu. Każdorazowo, w chwili smutku lub pogorszenia samopoczucia Adasia, następuje oderwanie kawałka obrazka. („Podaj rękę – sposoby rozwiązywania konfliktów wśród dzieci”, wyd. Małe Jeżyki).
- Rozmowa kierowana: Jak się czuje Adaś? Jakie emocje mu towarzyszą? Czy kiedyś ktoś z was się tak czuł? Dlaczego? Co możemy zrobić, aby Adaś znów poczuł się dobrze? Przy każdym dobrym pomyśle na poprawienie samopoczucia Adasia, dzieci przyklejają kawałki obrazka na drugi arkusz papieru.
Następnie nauczyciel proponuje zimowe zabawy, które pomogą w poprawie nastroju i zaprasza do dalszej części zajęć.
- Historyjka obrazkowa. Dzieci i rodziców dzielimy na drużyny. Każda drużyna otrzymuje kopertę z historyjką obrazkową do ułożenia. Następnie dzieci odwracają obrazki, na których (jeśli została prawidłowo ułożona) widnieje napis – opis czynności (jazda na nartach, lepienie bałwana….). Muszą wraz z rodzicem przedstawić daną czynność za pomocą ruchu, tak aby pozostali uczestnicy odgadli. Przykład rewersu historyjki obrazkowej:
- Lepimy bałwana – zabawa rytmiczna (źródło: materiał szkoleniowy „Melorytmiczna koncepcja wspomagania nauki czytania, Ośrodek doradztwa metodycznego METRIS)
- Prawda czy fałsz? Rodzice otrzymują karteczki z wypisanymi zdaniami, które odczytują. Jeśli zdanie jest prawdziwe – dzieci krzyczą „TAK”, jeśli fałszywe – „NIE”.
Przykłady zdań:
Zima to pora roku, która następuje po lecie.
W zimie biegamy boso po łące.
Na zimę przylatują do nas bociany.
Śnieg jest koloru różowego.
Niedźwiedź zimą zasypia w głęboki sen.
Przysmakiem sikorek jest słoninka.
Paśnik – to miejsce, w którym leśnicy zimą zostawiają zwierzętom pożywienie.
Wiewiórki na zimę w swojej dziupli gromadzą rodzynki.
Zimą zbieramy w lesie grzyby.
- Dzieci z rodzicem w parze. Przy muzyce relaksacyjnej, rodzice robią dzieciom masażyk na plecach.
- Praca przy stoliku. Bałwanek z rolki po papierze toaletowym.
Rolę papieru należy okleić białą kartką. Dorysować bałwankowi oczy, buzię, nos. Z pasków bibuły dokleić szalik, przykleić guziki. Z drucików i kolorowych pomponików zrobić nauszniki.
- Podziękowanie za udział w zajęciach.
AUTOR: Anna Kotas