SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO

Temat zajęcia: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu na podstawie bajki „Kamyki Astona” tł. Hanna Dymel – Trzebiatowska.

Wiek: 5 – 6  latki

Miejsce: sala przedszkolna,

Czas: około 45 min

Treści kształcenia:

wspomaganie rozwoju umysłowego i intelektualnego w zakresie kształtowania pojęć matematycznych,
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na podany temat,

– dostrzeganie cykliczności występowania pór roku i ich cech charakterystycznych,

– rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 6 – 8,

– rozpoznawanie swojego imienia,
– skupianie uwagi na szeregach,

– odtwarzanie i kontynuowanie rytmów w sytuacjach zadaniowych za pomocą przedmiotów,
– ćwiczenia orientacji przestrzennej i koordynacji słuchowo – ruchowej,

 Cele operacyjne:

– przygotowuje materiały potrzebne do układania rytmów licząc na konkretach do 6, następnie do 8,

– przestrzega wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

– odpowiada na pytania dotyczące treści wysłuchanej bajki,

– klasyfikuje obrazki według odpowiedniej pory roku, dzieli wyrazy na sylaby, układa zdania do obrazków,

– rozumie symbole graficzne charakterystyczne dla każdej pory roku,

– dostrzega rytmy i potrafi je kontynuować,

– aktywnie uczestniczy w zajęciach,

Zadania dla rodziców:

– obserwowanie zachowania dziecka,

– poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy,

Metody:
•    czynne – zadań stawianych do wykonania, układanie rytmów,
•    słowne – bajka, rozmowa, objaśnienie, instrukcja,
•    oglądowe – obrazki do klasyfikowania,

  • matematyka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,

 Formy pracy:
•    grupowa
•    indywidualna

 Środki dydaktyczne: bajka „Kamyki Astona”, obrazki pór roku, symbole pór roku, 2 sztalugi, szpilki, tablica magnetyczna, magnesy, obrazki z rytmami, wiaderka, dywaniki, kamyki ozdobne, kolorowe patyczki lekarskie, tamburyno, dzwonek, trójkąt, magiczne okulary

 PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Powitanie rodziców przez dzieci i nauczyciela.
  2. Słuchanie bajki „Kamyki Astona” tł. Hanna Dymel – Trzebiatowska połączone z oglądaniem ilustracji w książce.

Rozmowa kierowana na temat treści bajki:

– Co zbierał Aston?

– Dlaczego Aston zbierał kamienie?

– Co Aston robił z kamieniami?

– Kiedy Aston zbierał kamienie? (pory roku)

– Czy rodzice Astona byli zadowoleni z tego, że Aston zbiera kamienie? Dlaczego nie?

– Co tata zaproponował Astonowi i kiedy?

– Czy Aston zostawił kamyki nad morzem?

– Co Aston zabrał z plaży?

  1. Zabawa ruchowa w formie opowieści nauczyciela z ćwiczeniami ortofonicznymi „Pieski na spacerze”.

 

  1. „Cztery pory roku” – globalne czytanie nazw pór roku oraz dzielenie wyrazów na sylaby. Następnie wybieranie i segregowanie obrazków do odpowiedniej pory roku, połączone z układaniem zdań do obrazka przez chętne dzieci. Wprowadzenie symboli graficznych (słońce, kwiat, liść, śnieżynka) do czterech pór roku – wspólne układanie rytmu na tablicy.

Rozłożenie dywaników, zabieranie wiaderek!

  1. Układamy rytmy z „kamyków i patyczków” – zabawy indywidualne na dywanikach z wcześniej przygotowanymi liczmanami (wiaderka z kamykami i patykami).

 a) Odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów ze wzorów ułożonych na tablicy:

O I O I O I

Nauczyciel pokazuje ułożone elementy, rytmicznie mówiąc:

– Koło, pasek, koło, pasek, koło, pasek….. – dzieci układają na swoim dywaniku taki sam rytm                  i kontynuują go wykorzystując wszystkie kamyki i patyczki. Uwaga – przypomnienie dzieciom zasady układania od strony lewej do prawej! Nauczyciel chwali dzieci. Pyta w jaki sposób poprzez ruch możemy pokazać ten rytm (tworzenie układów rytmicznych pokazywanych ciałem) – wszystkie dzieci realizują rytm za pomocą zaproponowanego ruchu.

Nauczyciel poleca odłożyć pomoce do wiaderka.

Kolejny przykład – przebieg jak wyżej.

        I I O I I O I I O

 b) Układanie przez dzieci rytmu, który usłyszało (przekładanie regularności) – granie przez nauczyciela na bębenku i dzwonku; trójkącie i bębenku.

 

  1. „Obrazki” – dowolna zabawa dzieci polegająca na układaniu obrazków z kamyków i patyczków. Odpowiadanie na pytanie: Co ułożyłeś? Porządkowanie i odkładanie na wyznaczone miejsce materiałów wykorzystanych do układania rytmów. Przypomnienie rymowanki „Raz i dwa pewna pani miała psa”. Wręczenie dzieciom kolorowanek piesków, podziękowanie za zajęcia.

Literatura:

  1. „Kamyki Astona” tł. Hanna Dymel – Trzebiatowska.
  2. „Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później” Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska

AUTOR: mgr Agnieszka Grzybek

Publiczne Przedszkole nr 15 w Ostrowie Wielkopolskim


MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

Poniżej znajdują się materiały opracowane przez Panią Agnieszkę, które można wykorzystać podczas zajęć.

PLIKI DO POBRANIA: PUBLIKACJA kolorowankaPUBLIKACJA ogłoszenie na gazetkęPUBLIKACJA zaproszenie

*materiały zapisane są jako pliki PDF

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?