SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO
Temat zajęcia: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu na podstawie bajki „Kamyki Astona” tł. Hanna Dymel – Trzebiatowska.
Wiek: 5 – 6 latki
Miejsce: sala przedszkolna,
Czas: około 45 min
Treści kształcenia:
– wspomaganie rozwoju umysłowego i intelektualnego w zakresie kształtowania pojęć matematycznych,
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na podany temat,
– dostrzeganie cykliczności występowania pór roku i ich cech charakterystycznych,
– rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 6 – 8,
– rozpoznawanie swojego imienia,
– skupianie uwagi na szeregach,
– odtwarzanie i kontynuowanie rytmów w sytuacjach zadaniowych za pomocą przedmiotów,
– ćwiczenia orientacji przestrzennej i koordynacji słuchowo – ruchowej,
Cele operacyjne:
– przygotowuje materiały potrzebne do układania rytmów licząc na konkretach do 6, następnie do 8,
– przestrzega wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
– odpowiada na pytania dotyczące treści wysłuchanej bajki,
– klasyfikuje obrazki według odpowiedniej pory roku, dzieli wyrazy na sylaby, układa zdania do obrazków,
– rozumie symbole graficzne charakterystyczne dla każdej pory roku,
– dostrzega rytmy i potrafi je kontynuować,
– aktywnie uczestniczy w zajęciach,
Zadania dla rodziców:
– obserwowanie zachowania dziecka,
– poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy,
Metody:
• czynne – zadań stawianych do wykonania, układanie rytmów,
• słowne – bajka, rozmowa, objaśnienie, instrukcja,
• oglądowe – obrazki do klasyfikowania,
- matematyka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
Formy pracy:
• grupowa
• indywidualna
Środki dydaktyczne: bajka „Kamyki Astona”, obrazki pór roku, symbole pór roku, 2 sztalugi, szpilki, tablica magnetyczna, magnesy, obrazki z rytmami, wiaderka, dywaniki, kamyki ozdobne, kolorowe patyczki lekarskie, tamburyno, dzwonek, trójkąt, magiczne okulary
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Powitanie rodziców przez dzieci i nauczyciela.
- Słuchanie bajki „Kamyki Astona” tł. Hanna Dymel – Trzebiatowska połączone z oglądaniem ilustracji w książce.
Rozmowa kierowana na temat treści bajki:
– Co zbierał Aston?
– Dlaczego Aston zbierał kamienie?
– Co Aston robił z kamieniami?
– Kiedy Aston zbierał kamienie? (pory roku)
– Czy rodzice Astona byli zadowoleni z tego, że Aston zbiera kamienie? Dlaczego nie?
– Co tata zaproponował Astonowi i kiedy?
– Czy Aston zostawił kamyki nad morzem?
– Co Aston zabrał z plaży?
- Zabawa ruchowa w formie opowieści nauczyciela z ćwiczeniami ortofonicznymi „Pieski na spacerze”.
- „Cztery pory roku” – globalne czytanie nazw pór roku oraz dzielenie wyrazów na sylaby. Następnie wybieranie i segregowanie obrazków do odpowiedniej pory roku, połączone z układaniem zdań do obrazka przez chętne dzieci. Wprowadzenie symboli graficznych (słońce, kwiat, liść, śnieżynka) do czterech pór roku – wspólne układanie rytmu na tablicy.
Rozłożenie dywaników, zabieranie wiaderek!
- Układamy rytmy z „kamyków i patyczków” – zabawy indywidualne na dywanikach z wcześniej przygotowanymi liczmanami (wiaderka z kamykami i patykami).
a) Odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów ze wzorów ułożonych na tablicy:
O I O I O I
Nauczyciel pokazuje ułożone elementy, rytmicznie mówiąc:
– Koło, pasek, koło, pasek, koło, pasek….. – dzieci układają na swoim dywaniku taki sam rytm i kontynuują go wykorzystując wszystkie kamyki i patyczki. Uwaga – przypomnienie dzieciom zasady układania od strony lewej do prawej! Nauczyciel chwali dzieci. Pyta w jaki sposób poprzez ruch możemy pokazać ten rytm (tworzenie układów rytmicznych pokazywanych ciałem) – wszystkie dzieci realizują rytm za pomocą zaproponowanego ruchu.
Nauczyciel poleca odłożyć pomoce do wiaderka.
Kolejny przykład – przebieg jak wyżej.
I I O I I O I I O
b) Układanie przez dzieci rytmu, który usłyszało (przekładanie regularności) – granie przez nauczyciela na bębenku i dzwonku; trójkącie i bębenku.
- „Obrazki” – dowolna zabawa dzieci polegająca na układaniu obrazków z kamyków i patyczków. Odpowiadanie na pytanie: Co ułożyłeś? Porządkowanie i odkładanie na wyznaczone miejsce materiałów wykorzystanych do układania rytmów. Przypomnienie rymowanki „Raz i dwa pewna pani miała psa”. Wręczenie dzieciom kolorowanek piesków, podziękowanie za zajęcia.
Literatura:
- „Kamyki Astona” tł. Hanna Dymel – Trzebiatowska.
- „Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później” Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska
AUTOR: mgr Agnieszka Grzybek
Publiczne Przedszkole nr 15 w Ostrowie Wielkopolskim
MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:
Poniżej znajdują się materiały opracowane przez Panią Agnieszkę, które można wykorzystać podczas zajęć.
PLIKI DO POBRANIA: PUBLIKACJA kolorowanka, PUBLIKACJA ogłoszenie na gazetkę, PUBLIKACJA zaproszenie
*materiały zapisane są jako pliki PDF