SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Grupa 3 – 4 latków
Temat zajęcia: Liczymy kurczątka
Cele ogólne:
– rozwijanie mowy i myślenia,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– rozwijanie sprawności manualnej
Cele operacyjne, dziecko:
– rozwiązuje zagadki,
– liczy w zakresie pięciu,
– wykonuje kurczaka techniką orgiami
Metody pracy:
– czynne: kierowanie własną działalnością dziecka, metoda samodzielnych doświadczeń,
– słowne: rozmowa, zagadki, objaśnianie, instrukcja,
– oglądowe: pokaz, obserwacja,
– sztuka składania papieru orgiami.
– metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej do nauki matematyki
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa ( praca z całą grupą)
Środki dydaktyczne: pięć kopert z listami, paczka od ,,wielkanocnego zajączka’’, sylwety kurczaków, zabawki przedstawiające kurczaki, czerwony stoliczek, żółta opaska dla kury, żółte opaski dla dzieci, obręcz, żółte koła, blok techniczny, zielone piórka, klej, kredki, misa z wodą
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Powitanie dzieci rymowanką.
Mało nas, mało nas,
chodźcie do nas wszyscy wraz. Krok do przodu i krok w tył, żeby dzień wesoły był. |
Dzieci formują koło, trzymają się za ręce.
Dzieci wykonują krok w przód i krok w tył. Podnoszą do góry złączone ręce. |
- Odczytanie listu nr 1 i 2 od wielkanocnego zajączka.
Dzisiaj, gdy przyszłam do przedszkola – mówi nauczycielka – obok drzwi leżały listy. Podniosłam je i zobaczyłam, że są zaadresowane do naszej grupy. Zobaczymy, co jest w środku? Dzieci starają się ułożyć listy od najmniejszej liczby narysowanych pisanek. Nauczyciel czyta list 1.
LIST 1
Kochane Dzieci !
Wczoraj byłem w Waszym pięknym przedszkolu, ale nikogo nie zastałem. Zostawiłem Wam ukrytą niespodziankę. Znacie dobrze swoją salę poszukajcie, więc jej. Taki znak X pokaże Wam, gdzie ją ukryłem. Życzę miłego szukania.
WIELKANOCNY ZAJĄCZEK
- Szukanie przez dzieci ukrytej niespodzianki od wielkanocnego zajączka.
- Odczytanie kolejnego listu.
LIST 2
Brawo! Brawo! Dla tych, którzy znaleźli. Ale to nie koniec przygody na dzisiaj. Proszę was otwórzcie tą paczkę po wykonaniu wszystkich moich zadań.
WIELKANOCNY ZAJĄCZEK
Zadanie 1.
Otóż, kiedy siedziałem u was wieczorem, zauważyłem, że macie nierozwiązane zagadki. Proszę, abyście je rozwiązali.
- Rozwiązywanie zagadek.
Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku i chociaż nie zamruczy miła jest w dotyku?
|
Jeden taki dzień
w całym roku mamy, że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. |
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka. Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne, bo on susami – kic! Kic! Ucieka.
|
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa, zamiast piór ma puszek, więc jeszcze nie fruwa. |
- Odczytanie LISTU NR 3.
List nr 3
Cudownie Wam poszło, to była pestka. Z następnym zadaniem nie pójdzie wam tak gładko.
WIELKANOCNY ZAJĄCZEK
Zadanie 2.
Teraz sprawdzimy czy umiecie policzyć kurczątka.
- Ćwiczenia w liczeniu ,,Kurczątka, kurczątka’’.
- Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły przed sobą koło z jednym kurczakiem i opowiedziały, jak wygląda i co robi. Potem, żeby dołożyły koło z dwoma obrazkami kurczątek.
- Pokażcie na jednej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w jednym kole. Potem pokażcie na drugiej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w drugim kole. Jeden i dwa to ile razem?
- Nauczyciel prosi dzieci, żeby dołożyły teraz koło z trzema kurczątkami. Pyta:
- Ile kurczaczek jest w pierwszym kole? W Drugim? W trzecim?
Wszystkie dzieci głośno przeliczają liczbę kurczaczków.
- O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym? ( o 1)
- O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim? ( o 1)
- Przed dzieckiem nic leży. Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły koło, w którym jest pięć kurczaczków. Dzieci kładą i wspólnie je przeliczają.
- Nauczyciel nakręca dwa kurczaki ( zabawki ) i prosi, aby dzieci ( wybrane dziecko) policzyły ( policzyło ) szybko kurczaki, znajdujące się na stoliku.
- Odczytanie LISTU NR 4.
List nr 4
Bardzo dobrze! Brawo! Wiedziałem, że potraficie liczyć. Szkoda, że nie mam czasu spotkać się z wami przed świętami jestem bardzo zapracowany. Mam dla was jeszcze jedno zadanie.
WIELKANOCNY ZAJĄCZEK
Zadanie 3.
Wykonajcie proszę kurczaczka z żółtych kółek. Wszystko macie już przygotowane na swoich stolikach. Miłej pracy.
- Zabawa ruchowa ,,Kura i kurczątko’’.
Nauczyciel odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko… a dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, mówiąc: Pi, pi, pi… Kiedy kura przestanie mówić i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają do siebie. Przez chwilę są w ciszy.
- Zaproszenie dzieci do pociągu, a następnie każde dziecko musi przejść przez obręcz i usiąść przy stoliczku. ( w tle jest włączona piosenka pt. ,,Kurczątka).
- Praca plastyczna.
Zadaniem dzieci jest przyklejenie kółek wg podanego wcześniej wzoru. Dorysowują nóżki, dziobek i oczko. Potem jeszcze ziarenka.
- Wykonanie prac.
Po wspólnym obejrzeniu nauczyciel po obiedzie umieszcza wykonane prace na tablicy dla rodziców.
- Odczytanie ostatniego listu nr 5
List nr 5
Kochane Dzieci !
Dziękuję, za wykonanie wszystkich zadań. Moi Kochani w sali macie przygotowaną szklaną misę z wodą. W paczce jest dla was małe jajko, które potrzebuje natychmiast wody. Obserwujcie przez najbliższe dni misę z wodą. Nie zdradzę Wam, co w tym jajku się znajduje. To jest niespodzianka.
WASZ WIELKANOCNY ZAJĄCZEK.
- Wykonanie prośby ,,wielkanocnego zajączka’’. Obserwacja misy z wodą przez najbliższe dni.
Podziękowanie dzieciom za zajęcia i zaproszenie ich do zabawy w wybranych przez siebie kącikach zainteresowań.
Zrealizowane treści z podstawy programowej:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
I5- Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez z nich; wykonuje
różne formy ruchu: bieżne i skoczne.
I8- Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała.
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
II2- Szanuje emocje swoje i innych osób.
II11- Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego, jako źródło satysfakcji estetycznej.
- Społeczny obszar rozwoju dziecka:
III5- Ocenia swoje zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm
grupowych; przyjmuje i respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w
zabawie.
III8- Obdarza uwagę inne dzieci i osoby dorosłe.
III9- Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i
pozawerbalne, wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
IV2- Wyraża swoje rozumienie rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu ( w kąciku przyrodniczym
w sali) za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla
dzieci i osoby dorosłej.
IV5- Odpowiada na pytania, rozwiązuje zagadki.
IV8- Wykonuje własne eksperymenty podczas wykonywania pracy plastycznej,
IV15- Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, ćwiczeń i wykonywania innych czynności,
posługuje się liczebnikami głównymi, wykonuje dodawanie i odejmowanie: dzieci 3-letnie w
zakresie 4, a dzieci 4-letnie w zakresie 5.
Warunki i sposób realizacji podstawy programowej:
- Zajęcia kierowane.
- Edukacja przez zabawę: doskonalenie motoryki, zaspokojenie potrzeby ruchu.
- Wykorzystanie sytuacji do doskonalenia techniki liczenia.
- Obserwacja dzieci podczas zajęć, włączanie do zabawy i doświadczenia przedszkolnego.
- Zagospodarowanie przestrzeni w sali przedszkolnej do podejmowania przez dzieci działań (kącik przyrodniczy i pomoce).
AUTOR: Katarzyna Raczko
Wspaniałe 🙂 !
Gratuluję wspaniałego pomysłu.
Dzieci musiały być oczarowane tymi zajęciami. Gratuluję Pani oraz placówce, że Panią mają 🙂
Dziękuję za tak miłe słowa 🙂
Scenariusz opracowany co do minuty, na pewno skorzystam z Pani pomysłu. Świetny pomysł . Gratuluję 🙂