LICZYMY KURCZĄTKA scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

Grupa 3 – 4 latków

Temat zajęcia: Liczymy kurczątka

Cele ogólne:

– rozwijanie mowy i myślenia,

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– rozwijanie sprawności manualnej

Cele operacyjne, dziecko:

– rozwiązuje zagadki,

– liczy w zakresie pięciu,

– wykonuje kurczaka techniką orgiami

Metody pracy:

– czynne: kierowanie własną działalnością dziecka, metoda samodzielnych doświadczeń,

– słowne: rozmowa, zagadki, objaśnianie, instrukcja,

– oglądowe: pokaz, obserwacja,

– sztuka składania papieru orgiami.

– metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej do nauki matematyki

Formy pracy:

– indywidualna,

– zbiorowa ( praca z całą grupą)

Środki dydaktyczne: pięć kopert z listami, paczka od ,,wielkanocnego zajączka’’, sylwety kurczaków, zabawki przedstawiające kurczaki, czerwony stoliczek, żółta opaska dla kury, żółte opaski dla dzieci, obręcz, żółte koła, blok techniczny, zielone piórka, klej, kredki, misa z wodą

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Powitanie dzieci rymowanką.
Mało nas, mało nas,

chodźcie do nas wszyscy wraz.

Krok do przodu i krok w tył,

żeby dzień wesoły był.

Dzieci formują koło, trzymają się za ręce.

 

Dzieci wykonują krok w przód i krok w tył.

Podnoszą do góry złączone ręce.

 

  1. Odczytanie listu nr 1 i 2 od wielkanocnego zajączka.

Dzisiaj, gdy przyszłam do przedszkola – mówi nauczycielka – obok drzwi leżały listy. Podniosłam je i zobaczyłam, że są zaadresowane do naszej grupy.  Zobaczymy, co jest w środku? Dzieci starają się ułożyć listy od najmniejszej liczby narysowanych pisanek. Nauczyciel czyta list 1.

LIST 1

Kochane Dzieci !

Wczoraj byłem w Waszym pięknym przedszkolu, ale nikogo nie zastałem. Zostawiłem Wam ukrytą niespodziankę. Znacie dobrze swoją salę poszukajcie, więc jej. Taki znak X pokaże Wam, gdzie ją ukryłem. Życzę miłego szukania.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

  • Szukanie przez dzieci ukrytej niespodzianki od wielkanocnego zajączka.
  • Odczytanie kolejnego listu.

LIST 2

Brawo! Brawo! Dla tych, którzy znaleźli. Ale to nie koniec przygody na dzisiaj. Proszę was otwórzcie tą paczkę po wykonaniu wszystkich moich zadań.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Zadanie 1.

Otóż, kiedy siedziałem u was wieczorem, zauważyłem, że macie nierozwiązane zagadki. Proszę, abyście je rozwiązali.

  1. Rozwiązywanie zagadek.
Co to za gałązka,

co kotków ma bez liku

i chociaż nie zamruczy

miła jest w dotyku?

 

Jeden taki dzień

w całym roku mamy,

że gdy nas obleją,

to się nie gniewamy.

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,

więc każde dziecko na niego czeka.

Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,

bo on susami – kic! Kic! Ucieka.

 

Mały, żółty ptaszek

z jajka się wykluwa,

zamiast piór ma puszek,

więc jeszcze nie fruwa.

  1. Odczytanie LISTU NR 3.

List nr 3

Cudownie Wam poszło, to była pestka. Z następnym zadaniem nie pójdzie wam tak gładko.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Zadanie 2.

Teraz sprawdzimy czy umiecie policzyć kurczątka.

  1. Ćwiczenia w liczeniu ,,Kurczątka, kurczątka’’.
  • Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły przed sobą koło z jednym kurczakiem i opowiedziały, jak wygląda i co robi. Potem, żeby dołożyły koło z dwoma obrazkami kurczątek.
    • Pokażcie na jednej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w jednym kole. Potem pokażcie na drugiej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w drugim kole. Jeden i dwa to ile razem?
  • Nauczyciel prosi dzieci, żeby dołożyły teraz koło z trzema kurczątkami. Pyta:
    • Ile kurczaczek jest w pierwszym kole? W Drugim? W trzecim?

Wszystkie dzieci głośno przeliczają liczbę kurczaczków.

  • O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym? ( o 1)
  • O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim? ( o 1)
  • Przed dzieckiem nic leży. Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły koło, w którym jest pięć kurczaczków. Dzieci kładą i wspólnie je przeliczają.
  • Nauczyciel nakręca dwa kurczaki ( zabawki ) i prosi, aby dzieci ( wybrane dziecko) policzyły ( policzyło ) szybko kurczaki, znajdujące się na stoliku.
  1. Odczytanie LISTU NR 4.

List nr 4

Bardzo dobrze! Brawo! Wiedziałem, że potraficie liczyć. Szkoda, że nie mam czasu spotkać się z wami przed świętami jestem bardzo zapracowany. Mam dla was jeszcze jedno zadanie.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Zadanie 3.

Wykonajcie proszę kurczaczka z żółtych kółek. Wszystko macie już przygotowane na swoich stolikach. Miłej pracy.

  1. Zabawa ruchowa ,,Kura i kurczątko’’.

Nauczyciel odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko… a dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, mówiąc: Pi, pi, pi… Kiedy kura przestanie mówić i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają do siebie. Przez chwilę są w ciszy.

  1. Zaproszenie dzieci do pociągu, a następnie każde dziecko musi przejść przez obręcz i usiąść przy stoliczku. ( w tle jest włączona piosenka pt. ,,Kurczątka).
  2. Praca plastyczna.

Zadaniem dzieci jest przyklejenie kółek wg podanego wcześniej wzoru. Dorysowują nóżki, dziobek i oczko. Potem jeszcze ziarenka.

  1. Wykonanie prac.

Po wspólnym obejrzeniu nauczyciel po obiedzie umieszcza wykonane prace na tablicy dla rodziców.

  1. Odczytanie ostatniego listu nr 5

List nr 5

Kochane Dzieci !

Dziękuję, za wykonanie wszystkich zadań. Moi Kochani w sali macie przygotowaną szklaną misę z wodą. W paczce jest dla was małe jajko, które potrzebuje natychmiast wody. Obserwujcie przez najbliższe dni misę z wodą. Nie zdradzę Wam, co w tym jajku się znajduje. To jest niespodzianka.

WASZ WIELKANOCNY ZAJĄCZEK.

  1. Wykonanie prośby ,,wielkanocnego zajączka’’. Obserwacja misy z wodą przez najbliższe dni.

 Podziękowanie dzieciom za zajęcia i zaproszenie ich do zabawy w wybranych przez siebie kącikach zainteresowań.

 

 Zrealizowane treści z podstawy programowej:

  1.  Fizyczny obszar rozwoju dziecka:

I5- Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez z nich; wykonuje

różne formy ruchu: bieżne i skoczne.

I8- Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała.

  1. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

II2- Szanuje emocje swoje i innych osób.

II11- Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego, jako źródło satysfakcji estetycznej.

  1. Społeczny obszar rozwoju dziecka:

III5- Ocenia swoje zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm

grupowych; przyjmuje i respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w

zabawie.

III8- Obdarza uwagę inne dzieci i osoby dorosłe.

III9- Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i

pozawerbalne, wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:

IV2- Wyraża swoje rozumienie rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu ( w kąciku przyrodniczym

w sali) za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla

dzieci i osoby dorosłej.

IV5- Odpowiada na pytania, rozwiązuje zagadki.

IV8- Wykonuje własne eksperymenty podczas wykonywania pracy plastycznej,

IV15- Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, ćwiczeń i wykonywania innych czynności,

posługuje się liczebnikami głównymi, wykonuje dodawanie i odejmowanie: dzieci 3-letnie w

zakresie 4, a dzieci 4-letnie w zakresie 5.

 

Warunki i sposób realizacji podstawy programowej:

  1. Zajęcia kierowane.
  2. Edukacja przez zabawę: doskonalenie motoryki, zaspokojenie potrzeby ruchu.
  3. Wykorzystanie sytuacji do doskonalenia techniki liczenia.
  4. Obserwacja dzieci podczas zajęć, włączanie do zabawy i doświadczenia przedszkolnego.
  5. Zagospodarowanie przestrzeni w sali przedszkolnej do podejmowania przez dzieci działań (kącik przyrodniczy i pomoce).

AUTOR: Katarzyna Raczko

Powiązane posty:

5 komentarzy

  • Reply Ania Kwiecień 19, 2018 at 10:10 pm

    Wspaniałe 🙂 !

  • Reply Aga Kwiecień 22, 2018 at 5:12 pm

    Gratuluję wspaniałego pomysłu.

  • Reply Grażyna Kwiecień 22, 2018 at 5:14 pm

    Dzieci musiały być oczarowane tymi zajęciami. Gratuluję Pani oraz placówce, że Panią mają 🙂

    • Reply Kasia Kwiecień 22, 2018 at 5:18 pm

      Dziękuję za tak miłe słowa 🙂

  • Reply Małgorzata Kwiecień 22, 2018 at 5:23 pm

    Scenariusz opracowany co do minuty, na pewno skorzystam z Pani pomysłu. Świetny pomysł . Gratuluję 🙂

  • Leave a Reply

    Loading Facebook Comments ...