ZABAWY Z BAŁWANKIEM – scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA RODZICÓW

Grupa 6-latków

Temat zajęcia: Zabawy z Bałwankiem.

Wiek: 6 – latki

Cele ogólne:

  • kształtowanie umiejętności społecznych,
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
  • kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

 Cele operacyjne, dziecko:

  • w skupieniu słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści,
  • rozwiązuje zagadki,
  • potrafi zaśpiewać piosenką o zimie,
  • potrafi poruszać się w przestrzeni przy muzyce,
  • doskonali umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10,
  • potrafi zaśpiewać piosenki,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • potrafi korzystać z tablicy interaktywnej
  • potrafi współdziałać w grupie.

Metody pracy:

  • pogadanka, wiersz, opis, pokaz, ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  •  zbiorowa
  • indywidualna
  • grupowa

Środki dydaktyczne: płyta CD, guziki, ilustracje bałwanków, tablica interaktywna, laptop, programy edukacyjne, Internet, guziki, prezentacja multimedialna, artykuły spożywcze.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Przywitanie zaproszonych gości.
  2. Śpiewanie piosenki pt. „Zimowa poleczka”. Improwizacja ruchowa treści piosenki. Dzieci tańczą parami w kole polkę do melodii piosenki.
  • Przekazanie sobie „Iskierki przyjaźni”.
  • Przeliczenie dzieci w kole.
  • Jaki mamy dzień tygodnia, miesiąc oraz pogodę?
  1. Wysłuchanie zagadki H. Ożogowskiej pt. „Kto to?” – czytanej przez rodzica.

    Na podwórku już od rana, dziwny gość zawitał.
    Nie rusza się, nic nie mówi, o nic się nie pyta.
    Twarz okrągła, nos – kartofel, oczy dwa węgielki.
    Szyi nie ma, nóg nie widać, a jak beczka wielki.
    Koszyk stary. jak kapelusz ma na czubku głowy.
    Któż to taki? Czy już wiecie?

Rozmowa na temat wysłuchanej zagadki.
– Opiszcie wygląd bałwanka.
– Co jest potrzebne, aby ulepić bałwana? Jaką pora roku pada śnieg?
– Lubicie lepić bałwana? Co po kolei trzeba zrobić, aby go ulepić?

  1. Wysłuchanie wiersza pt. „Dziewięć bałwanków”.

    Ten pierwszy bałwanek na brzuszek pękaty.
    I pasek szeroki, co dostał od taty.
    Ten drugi bałwanek garnek ma na głowie.
    Czy mu w nim nie ciężko? Kto na to odpowie?
    Ten trzeci bałwanek też bielutki cały.
    W ręku gałąź trzyma, co mu dzieci dały.
    A czwarty bałwanek w dużym kapeluszu.
    Chyba nic nie słyszy, no, bo nie ma uszu.
    A piąty bałwanek dużą miotłę trzyma.
    I chce, żeby długo była mroźna zima.
    A szósty bałwanek zupełnie malutki.
    Szepcze cichuteńko: „Chcę mieć własne butki”
    A siódmy bałwanek, jakby większy nieco.
    Woła: „Patrzcie w górę, płatki śniegu lecą”.
    A ósmy bałwanek ma kilka wąsików, 
    Kapelusz na głowie i osiem guzików.
    Bałwanek dziewiąty to wielka chudzina.
    Ale głośno krzyczy „Niech mróz długo trzyma!”.

    Numerowanie kolejnych bałwanków, omówienie wyglądu każdego z nich – posługiwanie się liczebnikami porządkowymi:
    – Co mają na głowie?
    – Ile guzików ma każdy kolejny bałwanek?
    – Który z bałwanków ma wesołą minę?
    – Co mówi szósty/ósmy/dziewiąty bałwanek?

Zabawa dydaktyczna „Którego bałwanka mam na myśli?” Nauczyciel opisuje cechy charakterystyczne bałwanków (największy, najmniejszy, ma wąsiki…) Dzieci odpowiadają stosując liczebniki porządkowe (pierwszy, trzeci, ósmy…)

  1. Śpiew piosenki pt. „Tupu tu po śniegu”.
  2. Prezentacja programów edukacyjnych dla rodziców:
    https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/4/czenie-cyfry

– zabawa matematyczna (łączenie cyfr z odpowiednią ilością kropek)

  1. Zabawa „Ile guzików?”. Zadaniem dzieci jest ułożenie takiej ilości guzików na brzuszku bałwanka jaka wskazuje cyfra na kapeluszu. Zabawy z guzikami- dokładanie, zabieranie, przeliczanie.
  2. Prezentacja programów edukacyjnych dla rodziców:

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/145/zimowe-literowanie

  1. Czytanie wyrazów przez dzieci zdolne. Wyszukiwanie wyrazów na rozpoczynającą się głoskę wskazaną przez nauczyciela dla pozostałych dzieci.
  2. Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami przy użyciu tablicy interaktywnej.
  3. Prezentacja multimedialna pt. „Bałwankowe rady na zimowe zabawy”.
  4. „Bałwankowa rodzina” – wspólna zabawa z rodzicami.
  5. Słodki poczęstunek dla dzieci- dekorowanie i konsumowanie bałwanków.
  6. Wręczenie rodzicom ulotek zawierających linki stron internetowych.
  7. Pożegnanie

AUTOR: Barbara Łukasińska

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...