Zima jest taką porą roku, która zaskakuje nas każdego dnia… w tym czasie możemy zaobserwować prawdziwe cuda przyrody. Zaliczymy do nich piękne okienne obrazy, które maluje dla nas mróz. Miliardy cudownych śniegowych, płatków, które spadają z nieba, lodowe sople o najdziwniejszych kształtach i wiele, wiele innych… Oczywiście zdaję sobie sprawę, że takiej białej zimy już dawno nie widziałam, ale nic nie stoi nam na drodze, aby przypomnieć sobie o śniegowym puchu, tak uwielbianym przez dzieci.
Dlatego powstał pomysł na stworzenie listy zimowych zabaw badawczych, które możemy przeprowadzić wspólnie z dziećmi. Samo przeprowadzenie zimowych eksperymentów sprawi dzieciom wielką radość.
KRYSZTAŁY
CZYLI LODOWE SOPLE
Do przygotowania kryształów będziecie potrzebować: soli, wody, kubeczków jednorazowych, łyżeczek, sznurka i patyczka. Samo przygotowanie jest proste. Zadaniem dzieci jest przygotowanie w kubeczku nasyconego roztworu soli. Zatem wlewamy do połowy kubeczka wody i za pomocą łyżeczki wsypujemy sól i mieszamy do momentu kiedy sól przestanie się rozpuszczać. Następnie do patyczka przywiązujemy jeden koniec sznureczka, a drugi zanurzamy w wodzie. Patyczek kładziemy na kubeczku, który należy odłożyć w ciepłe miejsce i czekać. Po kliku dniach zauważymy, że woda odparowała, a na sznurku i na spodzie kubeczka osadziły się kryształy.
Dodatkowo przygotowałam kartę obserwacji, którą możecie wdrukować dla każdego dziecka. Poniżej znajdziecie plik do pobrania oraz krótki opis karty.
KARTA OBSERWACJI
Przygotowana przeze mnie karta obserwacji składa się z dwóch część. W pierwszej zadaniem dzieci jest opisać, oczywiście w sposób graficzny jak przeprowadzili doświadczenie. W pierwszym okienku ich zadaniem jest mniej/więcej znaczyć poziom wody jaki jest w pojemniku. W drugim okienku przedszkolaki muszą pokolorować tyle łyżek z solą, ile wsypali do pojemnika z wodą. Zostały jeszcze dwa okienka, tu z pomocą przechodzi nauczyciel. Najlepiej jak wydrukujecie na małych karteczkach datę oraz nazwę dnia tygodnia, w którym wykonujecie to doświadczenie, a dzieci wkleją sobie w odpowiednie ramki.
Druga część stanowi już kartę obserwacji. Zadaniem dzieci jest w poszczególnych dniach zaznaczać jak zmienia się poziom wody oraz czy pojawiają się kryształy – w tych miejscach wystarczy jak będą wpisywać “×” brak kryształów lub “√” co oznacza pojawienie się kryształów.
PLIK DO POBRANIA: KARTA OBSERWACJI – KRYSZTAŁY
BIAŁY ŚNIEG
CZYLI CZY ŚNIEG JEST NAPRAWDĘ CZYSTY?
Na talerzyku stawiamy przed dziećmi wcześniej przyniesiony śnieg. Doświadczenie rozpoczynamy od postawienia pytania badawczego Czy śnieg jest czysty? Dzieci przyglądając się postawionej przed nimi próbce śniegu raczej odpowiadają, że jest czysty. Wspólnie z dziećmi sprawdzamy czy tak rzeczywiście jest. Potrzebujemy do tego: szklanki lub kubeczka, gumki recepturki, gazy i śniegu. Zaczynamy od postawienia śniegu w ciepłym miejscu, tak by szybko stopniał. W tym czasie przygotowujemy pozostałe elementy. Mianowicie na szklankę kładziemy gazę, którą mocujemy gumką recepturką. Gdy śnieg już stopnieje przelewamy powstałą wodę przez gazę. Zauważymy, że na gazie pozostał brudny osad. Wniosek: śnieg jest brudny od zanieczyszczeń jakie są na zewnątrz.
ŚNIEG
CZYLI SAMODZIELNIE ROBIMY ŚNIEG
Gdy zima spłata nam figla i nie okryje świata białym puchem zawsze możemy zrobić sobie go sami. Poniżej znajdziecie dwa sposoby na przygotowanie śniegu.
W bardzo prosty sposób można przygotować śnieg, a z powstałego śniegu dzieci będą mogły ulepić bałwana. Do przygotowania śniegu będziecie potrzebować: dużej miski, pianki do golenia, sody oczyszczonej (ok. 8 opakowań). Teraz przygotowanie śniegu 🙂 Wyciskamy całą piankę do miski, dodajemy sodę i mieszamy. Śnieg gotowy! Dla uzyskania lepszej konsystencji możemy przed zabawą, przygotowaną masę dodatkowo schłodzić, a potem pozostaje nam już ulepienie zimowego bałwana 🙂
DLACZEGO ŚNIEG JEST MOKRY?
CZYLI POZNAJEMY STANY SKUPIENIA WODY
Wiadomo nie od dziś, że zimowe zabawy na śniegu niejednokrotnie kończą się przemoczonym ubraniem. Dlaczego tak się dzieje skoro śnieg – ten puszysty biały puch w niczym nie przypomina mokrej wody? Na to pytanie odpowiecie wykonując bardzo proste doświadczenie. Dzieci zapoznają się ze zmiennymi właściwościami śniegu. Przed rozpoczęciem doświadczenia, możemy zwrócić uwagę, że śnieg który pada jest miękki, lekki, puszysty, natomiast kiedy ulepimy z niego kulę – jest twardy, ciężki, zimny, mokry. Potem wystarczy dać dzieciom odrobinę śniegu, z której mają uformować kulkę i trzymać ją w dłoni. Po chwili kulka zacznie się topić – powstanie woda. W ten sposób poznaliśmy dwa stany skupienia wody: stan stały: śnieg, stan ciekły: woda. Co gdy nie ma śniegu? Ja zawsze skrobię osadzony “śnieg” z zamrażalnika do miski.
JAK POWSTAJE PŁATEK ŚNIEGU?
CZYLI TWORZYMY ŚNIEGOWE PŁATKI
Poniżej poznacie dwa sposoby na zrobienie śniegowych płatków. Przed rozpoczęciem zabaw zachęcam do obejrzenia wspólnie z dziećmi, krótkiego filmiku, o tym jak powstaje płatek śniegu, który kiedyś znalazłam na YouTube. Jest to jeden z filmików z serii Dlaczego? Po co? Jak?.
Pierwszy sposób tworzenia płatków śniegu zobaczyliście na powyższym filmiku. Wystarczy go później odtworzyć z dziećmi, a przy okazji stworzyć niepowtarzalne dzieła, które możecie postawić na wystawce z pracami dzieci. Do przygotowania śnieżynek będziecie potrzebować: wykałaczek lub małych patyczków, kulek z plasteliny (w dwóch kolorach np. kolor biały będą stanowiły kryształki lodu, a kulki w kolorze niebieski – to cząsteczki, do których przyczepiają się kryształki lodu). Potem już tylko wystarczy tworzyć śnieżkowe dzieła sztuki 🙂
Drugi sposób jest troszeczkę bardziej skomplikowany. Będziecie do niego potrzebować: szybki, magnesu i opiłków żelaza. Na szybkę rozsypujemy opiłki żelaza – to będą kryształki lodu, magnes będzie zastępował te cząsteczki, do których przyczepiają się kryształki lodu. Zatem wystarczy przyłożyć magnes od spodu szybki, zauważymy jak opiłki zaczynają tworzyć rożne kształty wokół magnesu, tworząc najróżniejsze płatki śniegu. Po obserwacji wystarczy odsunąć magnes, a opiłki zsypać do woreczka.
LODOWE KRYSZTAŁKI
CZYLI CZY PARA WODNA MOŻE ZMIENIĆ SIĘ W KRYSZTAŁKI LODU?
Jest to doświadczenie, które możecie wykonać na świeżym powietrzu w mroźny dzień. Będziecie potrzebować: metalowych przedmiotów, na które dzieci dmuchają. Po pewnym czasie przedmiot pokrywa się szronem. Wniosek: para wodna wydobywająca się z ust, w zetknięciu z zimnym powietrzem zmienia się w szron. Podsumowując śnieżynki to para wodna, która zamarza w chmurach, a szron to para, która zamarza na metalowych przedmiotach, szybach, gałązkach drzew itp.
A WY JAKIE MACIE POMYSŁY NA ZIMOWE ZABAWY BADAWCZE?
PISZCIE W KOMENTARZACH PONIŻEJ 🙂
Dodatkowo przygotowałam dyplom, który możecie wręczyć dzieciom po wspólnych zabawach 🙂
DYPLOM MAŁEGO NAUKOWCA – zimowe zabawy badawcze
Na stronie >>>TUTAJ<<< znajdziecie jeszcze kilka śnieżkowych kart pracy, które możecie rozwiązać po przeprowadzeniu zabaw badawczych 🙂
Materiały, zapisałam jako pliki PDF , jeżeli nie wiesz jak pobrać to TUTAJ znajdziesz krótką instrukcję (aby przejść do instrukcji wystarczy kliknąć w podświetlony na niebiesko napis ‚TUTAJ’)🙂
Super pomysły 🙂 dziękuję za inspirację 🙂
DZIĘKUJĘ 🙂 cieszę się, że materiały okazały się pomocne 🙂