Inspiracją do powstania poniższego zestawu zabaw okazały się zdolności jakie harcerze zdobywają podczas rożnych zabaw i spotkań. Tym razem przedszkolaki będą zdobywały pióra do swoich pióropuszy, oczywiście po dobrze wykonanym zadaniu, a tym samym zdobędą odpowiednią sprawność, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Indian 🙂
Poniższe zabawy możecie śmiało zorganizować na świeżym powietrzu, jednak jeżeli pogoda spłata Wam figla, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wszytko przenieść na teren przedszkola 🙂 Zabawę można przeprowadzić w swojej grupie, albo z całym przedszkolem po wcześniejszym dogadaniu się z koleżankami z pracy. Im będzie Was więcej tym ciekawej będzie można wszytko przygotować. Niektóre z Was mogą poprzebierać się za Indian, jedna niech będzie wodzem, który na koniec nada dzieciom indiańskie imiona, wręczy dyplomy i medale 🙂 w zasadzie wszytko zależy od waszej pomysłowości 🙂
Oczywiście tak jak za każdym razem kiedy planujemy takie zabawy, najbardziej czasochłonne są same przygotowania… jednak gdy wszytko przemyślimy i zorganizujemy sama zabawa okaże się czystą przyjemnością zarówno dla nas jak i dla dzieci. Dlatego nie przejmujcie się jak coś wyjdzie nie tak jak byśmy sobie tego życzyli, najważniejsze żeby dzieci się dobrze bawiły 🙂
Pewnie zastanawiacie się co będzie Wam potrzebne na początek. Otóż przygotowania rozpocznijcie od wykonania kolorowych opasek dla każdego dziecka, będzie to baza naszych pióropuszy. Dodatkowo będziecie potrzebować kolorowe pióra wycięte z kolorowych kartek, gotowy szablon znajdziecie poniżej, wystarczy pobrać i drukować na kolorowych kartkach. Pamiętajcie, że do każdego zadania będziecie potrzebować inny kolor piór. Najlepiej podkleić je taśmą dwustronną będzie Wam potem łatwiej przyczepiać pióra do opasek, które wcześniej rozdacie dzieciom.
PIÓRA – SZABLON
Dodatkowo będziecie potrzebować pióra z napisami, które znajdziecie poniżej, jedne przygotowałam dla dziewczynek, drugie dla chłopców. Dzięki nim wódz plemienia Rwącego Potoku będzie mógł nadać przedszkolakom ich indiańskie imiona.
Moja propozycja jest następująca:
- pióra z imionami dla dziewczynek drukujemy na różowych kartkach, a dla chłopców na niebieskich. Każde dziecko po kolei podchodzi i z odpowiedniego worka losuje swoje indiańskie imię 🙂 w tym momencie druga Pani może wypisywać CERTYFIKAT NADANIA IMIENIA, a wzór takiego dyplomu znajdziecie na końcu 🙂
Pamiętajmy, że nadawanie imion odbędzie się na samym końcu zabawy 🙂 Szablony pór z indiańskimi imionami dla chłopców i dziewczynek znajdziecie poniżej 🙂
PIÓRA – IMIONA DLA DZIEWCZYNEK 1
PIÓRA – IMIONA DLA DZIEWCZYNEK 2
Pewnie zastanawiacie się jak w ogólne rozpoczniemy zabawę, cóż sama długo się nad tym zastanawiałam, za każdym razem wymyślałam jakiś list, który trafiał do dzieci. Tam wszytko było wyjaśnione… i wiecie co? Uznałam, że tym razem też to będzie list, najlepiej przyczepiony do strzały, i zostawiony w sali lub szatni razem z opaskami na pióropusze. Jednak zanim dzieci otrzymają list, proponuję najpierw w sali wprowadzić dzieci w indiański świat, np. poprzez opowiadanie, którego treść znajdziecie TUTAJ, będzie to wyglądało jak zwykłe zajęcie, a tu np. w drodze do łazienki dzieci odnajdują strzałę z listem, w którym dostają propozycję stania się prawdziwymi Indianami 🙂 taki mały efekt zaskoczenia, bo dzieci na pewno nie będą się spodziewały, że tego dnia czekać ich będzie prawdziwa, indiańska przygoda.
Oczywiście jak macie lepszy pomysł śmiało możecie go zrealizować. Pamiętajcie, że moje propozycje są jedynie inspiracją, a wszytko co zamieszczam możecie modyfikować 🙂 Gdy nie macie strzały, możecie ją samodzielnie przygotować np. z tektury, kijka itd. 🙂 Treść listu znajdziecie poniżej 🙂
LIST 1.
Dzieci po wspólnym przeczytaniu listu otrzymują opaski, i ruszają w dalszą drogę… a to wszytko po to by stać się Przedszkolnym Indianinem 🙂 Dlatego pamiętajcie, że Ścieżkę Prób przygotowujemy odpowiednio wcześniej.
INDIAŃSKA ŚCIEŻKA PRÓB
PRÓBA 1
TROPIENIE!
NAGRODA: piórko żółte
Podczas tej próby dzieci po śladach niedźwiedzia mają dojść do kolejnej próby. Różne szablony śladów znajdziecie poniżej, a ostanie należą do niedźwiedzia, można je wydrukować np. na kolorowych kartkach, powycinać i przygotować z nich trasy, ale tylko jedna jest właściwa. Pamiętajcie, że ślady pozostawione przez niedźwiedzia mają doprowadzić dzieci do kolejnego zadania 🙂
TROPY DO ZABAWY
TROPY
PRÓBA 2
STRZELANIE Z ŁUKU
NAGRODA: piórko czerwone
Czasami można kupić w sklepie tanie łuki ze strzałami zakończonymi przyssawkami, śmiało możecie je wykorzystać w tej zabawie. Jednak jeżeli nie macie takich luków to z tektury możecie przygotować strzały, którymi przedszkolaki będą rzucać, albo rzucanie woreczkami do koszy. Wybór zostawiam Wam.
PRÓBA 3
INDIAŃSKIE RYTMY
NAGRODA: piórko zielone
Tym razem będziecie potrzebować tam-tamy, lub po prostu bębenek oraz plansze przedstawiające cień bizona, niedźwiedzia, orła, mustanga, tipi oraz Indianina, które znajdziecie poniżej. Podczas wystukiwania rytmu przez nauczyciela dzieci maszerują, biegają, podskakują w zależności od wystukiwanego rytmu oraz tempa 🙂 na przerwę wykonują zadanie np.
- gdy pokazujemy obrazek bizona – dzieci tupią nogami,
- gdy pokazujemy obrazek niedźwiedzia – masują się po brzuszkach
- gdy pokazujemy cień mustanga – dzieci kląskają językami,
- gdy pokazujemy tipi – dzieci kucają, a z dłoni robią daszek nad głowami,
- gdy pokazujemy Indianina – wydają indiańskie okrzyki,
- gdy pokazujemy orła – machają skrzydłami.
Pamiętajcie, że przed rozpoczęciem zabawy należy wytłumaczyć dzieciom co mają robić podczas zabawy 🙂
PLANSZE Z CIENIAMI DO ZABAWY
PRÓBA 4
SKRADANIE!
NAGRODA: piórko fioletowe
Wszyscy wiemy, że Indianie podczas swoich polowań muszą być bardzo cicho. Moja propozycja na to zadanie jest następująca: wcześniej układamy tor przeszkód, który należy pokonać w absolutnej ciszy. Zostawiam Wam tu dowolność bo same najlepiej wiecie jakie przeszkody sprawdzą się w waszej grupie 🙂
PRÓBA 5
ZNAKI DYMNE
NAGRODA: piórko białe
Poniżej znajdziecie kilka plansz przedstawiających dymne znaki, dzięki którym porozumiewały się oddalone od siebie wioski Indian. Zabawę możecie przeprowadzić na trzy sposoby:
- Pierwszy sposób polega na przeliczaniu dymnych chmurek 🙂
- Natomiast drugi sposób jest nieco bardziej skomplikowany i wymaga skupienia dzieci, które siedzą lub stoją w kręgu 🙂 Na początku prezentujemy dzieciom plansze i mówimy co one oznaczają. Następnie pokazujemy je ponownie, tylko, że tym razem dzieci muszą powiedzieć co poszczególne sekwencje dymnych chmurek oznaczają.
- No i trzeci sposób, aby uatrakcyjnić zabawę możecie wykorzystać maszynki do robienia dymu, może ktoś z Was ma od kogo pożyczyć taki sprzęt, wówczas przy atrapie ogniska staramy się puszczać dymne chmury, które dzieci albo przeliczają, lub też rozszyfrowują wiadomość od innego plemienia (wcześniej omawiamy plansze 🙂 ).
Po wykonaniu zadania, przypinamy kolejne piórko do opaski i ruszamy w dalszą drogę 🙂 Poniżej znajdziecie dwa zestawy plansz prezentujące dymne znaki 🙂
ZESTAW 1
Poniższy zestaw służy do demonstracji, a na górze jest napisane co oznacza dana ilość chmurek z dymu 🙂 Należy je zaprezentować dzieciom i powiedzieć co oznacza taka ilość dymowych obłoczków 🙂
ZESTAW 2
W tym zestawie plansz nie ma opisu co oznacza określona liczba chmurek, zadaniem dzieci jest odgadnięcie ich znaczenia.
DYMNE ZNAKI – do odgadywania 1
DYMNE ZNAKI – do odgadywania 2
DYMNE ZNAKI – do odgadywania 3
DYMNE ZNAKI – do odgadywania 4
DYMNE ZNAKI – do odgadywania 5
PRÓBA 6
POLOWANIE NA ZAJĄCA
NAGRODA: piórko czarne
Jest to nic innego jak skoki w workach, jednak jeżeli uważacie, że jest to za trudne dla Waszych dzieci to mogą po prostu pokonywać wyznaczoną trasę podskakując jeden za drugim 🙂 Na końcu trasy jaką pokonują możemy ustawić maskotkę zajączka 🙂 Po zadaniu oczywiście przyczepiamy kolejne piórko na opaski dzieci 🙂
PRÓBA 7
RZUT OSZCZEPEM
NAGRODA: piórko granatowe
Podczas tej próby, przedszkolaki mają za zadaniem rzucać oszczepem, wystarczy przygotować kijki, a na ich końcach przyczepić kolorowe piórka 🙂 Dzieci ustawiają się jeden z drugim i po kolei rzucają oszczepem, starając się rzucić jak najdalej 🙂 po wykonaniu zadania dziecko przechodzi na koniec. Gdy wszystkie przedszkolaki pomyślnie przejdą próbę otrzymują piórko i ruszają w dalsza drogę 🙂
PRÓBA 8
TANIEC DESZCZU
NAGRODA: piórko pomarańczowe
Do tego zadania będziecie potrzebować odtwarzacz płyt CD oraz jakąś indiańską muzykę 🙂 każdy z przedszkolaków dowolnie improwizuje ruchem melodię, albo jeżeli chcecie mogą odtwarzać wasze ruchy. Na przykład jedna z Pań może przebrać się za Indiańskiego Szamana, który wie najlepiej jak taki taniec odtańczyć 🙂 Nie bez powodu to zadanie jest na końcu, ponieważ na sam koniec tańca deszczu fajnie by było obsypać dzieci niebieskim konfetti (taki suchy deszcz), na znak, że udało im się wywołać deszcz 🙂 jeżeli bawicie się w przedszkolu z posprzątaniem konfetti nie będzie problemem, gorzej jest w przypadku gdy będziecie na placu zabaw. Może macie jakieś miejsce wybrukowane kostkami, z których dacie radę pozamiatać papierowy deszcz. Organizację tego pozostawiam Wam jak również czy wykorzystacie pomysł z konfetti 🙂
NADANIE INDIAŃSKIEGO IMIENIA
Dotarliśmy do końca… Podczas uroczystości nadania dzieciom imion, Wódz najpierw zadaje przedszkolakom pytania, na które zamiast odpowiedzieć „TAK” muszą wydać się siebie „Indiański Okrzyk”, który najpierw należy z nimi poćwiczyć (głośno wołają aaaaa przy czym ręką zasłaniają i odsłaniają usta) taki okrzyk będzie zastępować „TAK”.
Cała ceremonia nadania imienia fajnie by było gdyby odbywała się przy ognisku, mając jednak na uwadze bezpieczeństwo wystarczy jak przygotujemy atrapę ogniska, przy której dzieci usiądą na kocach 🙂
WÓDZ MÓWI:
Udało Wam się dotrzeć do końca ścieżki, a każdą próbę przechodziliście wzorowo!
Jestem z Was naprawdę dumny!
Zasłużyliście na to, aby stać się pełnoprawni członkami naszej indiańskiej wioski!
Przed nadaniem Wam nowych imion chciałbym, abyście nauczyli się jeszcze Indiańskich Okrzyków wszyscy głośno powtarzajcie aaaaaa….
BRAWO! JESTEŚCIE JUŻ DO CEREMONII NADANIA IMIENIA PRZYGOTOWANI!
Zatem moi Indiańscy Przedszkolni Bracia, do nadania nowych imion powstańcie i na pytania okrzykiem Indian odpowiadajcie:
Czy okrzyk Indian wszyscy poznali?
….
Czy próby przedszkolaki dzielnie wykonały?
….
Czy każdy przedszkolak koledze pomagał?
….
Zatem jesteście wszyscy gotowi, bym imię nowe nadał każdemu przedszkolakowi!
Zatem po kolei cichutko zapraszam Was do losowania piórka z nowym imieniem dla przedszkolnej Indianki oraz przedszkolnego Indianina!
Gdy jednak nie macie ochoty przebierać się za wodza Indian, możecie przygotować na końcu trasy kolejny list, w którym w imieniu wodza przeczytacie powyższy tekst. Wzór takiego listu znajdziecie poniżej 🙂
TEKST LISTU 2
Po tych słowach dzieci losują swoje nowe imiona, a Wódz wręcza dzieciom medale oraz certyfikaty, które znajdziecie poniżej 🙂 na koniec możecie przy muzyce wykonać indiańskie tańce połamańce 🙂
CERTYFIKATY NADANIA INDIAŃSKIEGO IMIENIA
CERTYFIKAT NADANIA INDIAŃSKIEGO IMIENIA (wersja czarno-biała)
CERTYFIKAT NADANIA INDIAŃSKIEGO IMIENIA
MEDAL
Medal jest w wersji czarno-białej, także możecie wydrukować je na kolorowych kartkach, zalaminować i zawiesić na wstążce 🙂
Dodatkowo przygotowałam tabliczki, które możecie przyczepić przed każdym zadaniem na wcześniej przygotowanej ścieżce 🙂
Jeżeli macie wystarczająco dużo czasu, możecie wspólnie z dziećmi przygotować totemy, a zabawę na pewno uatrakcyjni przygotowana przez Was indiańska wioska lub foto- budka 🙂 a jeżeli zostało Wam jeszcze trochę czasu to może przydadzą Wam się indiańskie karty pracy, które znajdziecie TUTAJ 🙂
Jak Wam się podoba pomysł na takie zabawy? A może macie inne pomysły na organizację indiańskiego dnia? Piszcie w komentarzem pod postem swoje propozycje 🙂
Materiały zapisałam jako pliki PDF, jeżeli nie wiesz jak pobrać to TUTAJ znajdziesz krótką instrukcję (aby przejść do instrukcji wystarczy kliknąć w podświetlony na niebiesko napis ‚TUTAJ’)🙂
POBIERASZ = KLIKNIJ W SERDUSZKO PONIŻEJ ♥
DOŁĄCZ DO NAS NA FB 🙂
***
DODATKOWO ZACHĘCAM WSZYSTKICH DO WSPARCIA ROZWOJU STRONY Przedszkolankowo.pl
MOŻECIE WPŁACIĆ DOWOLNĄ KWOTĘ NA ZRZUTKĘ, KTÓRĄ ZNAJDZIECIE PO PRAWEJ STRONIE NA BOCZNYM PASKU:)
WIĘCEJ INFORMACJI ZNAJDZIECIE >>>TUTAJ<<< 🙂
***
Materiały na stronie są bezpłatne, jednak jeżeli macie ochotę wpłacić dowolną kwotę za pobierane materiały, to zachęcam do skorzystania z DOTACJI, która znajduje się na STRONIE GŁÓWNEJ w prawym, górnym rogu paska bocznego. Wpłaty można dokonywać za pomocą SMS i PayPal