Poniżej znajdziecie pomysł na zajęcia ruchowe z wykorzystaniem opowieści ruchowej 🙂 Może kogoś z Was zainspiruje do napisania własnej 🙂
SCENARIUSZ ZAJĘĆ GŁÓWNYCH:
GRUPA WIEKOWA: 3/4 latki (IV)
BLOK TEMATYCZNY: JESTEM DZIELNY SAMODZIELNY
TEMAT ZAJĘĆ: “Jestem dzielny – samodzielny” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
CELE OGÓLNE:
- Wdrażanie do bezpiecznego udziału w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- Doskonalenie umiejętności wskazywania wymienionych części ciała w piosence i opowieści ruchowej,
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko:
- bezpiecznie, zgodnie bierze udział w zajęciach na sali gimnastycznej
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- wskazuje poszczególne części ciała wymieniane w piosence i opowieści ruchowej,
- odtwarza ruchem swojego ciała ruchy nauczycielki
- dziecko odtwarza ruchem treści opowieści ruchowej
METODY:
- słowne- (. objaśnień i instrukcji,)
- praktycznego działania
- zabawowa
FORMY:
- zajęcia z całym zespołem
ŚRODKI:
- opowieść ruchowa (wg własnego pomysłu)
- płyta CD
- odtwarzacz CD
- tamburyno
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przywitanie się z dziećmi – zabawa integracyjna. Wszyscy stoją w kole. Nauczyciel śpiewa i ilustruje tekst ruchem. Dzieci dołączają się:
Wszyscy są, witam Was.
Zaczynamy, już czas.
Jestem ja, jesteś Ty
RAZ, DWA, TRZY!!
2. Zapoznanie i wytłumaczenie dzieciom w jaki sposób będą wykonywały dzisiejsze ćwiczenia. Przypomnienie zasad panujących podczas zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
3. Zabawa ożywiająca: “powitanie” – dzieci podskakują w rytm tamburyna, gdy cichnie zatrzymują się i machają do pani i machają do pani częścią ciała wymienioną przez nauczycielkę.
Np.:
- Machamy obiema rączkami,
- Machamy nogą,
- Machamy jedną ręką,
- Machają do mnie paluszki itd.
4. Odtwarzanie przez dzieci treści opowieści ruchowej:
Jak co dzień rano gdy budzik dzwoni drrrr… każdy przedszkolak jest już wyspany. Otwiera oczy, podnosi głowę, już jest gotowy by wstać (dzieci wstają). Po takiej nocy dobrze przespanej mocno się przeciągamy. Raz w jedną stronę, raz w drugą stronę. I teraz na pewno już się obudziliśmy!
Więc co teraz robić? Przedszkolak wie! Najpierw się umyć musimy! Więc do łazienki ładnie pójdziemy, a tam umyjemy rączki, buzię, szyję… no i zęby też przedszkolak myje. Więc bierzemy szczoteczki i pastę. Okręcamy pastę, wyciskamy na szczoteczkę i szorujemy…. Hmmm chyba już jesteśmy czyściutcy.
Więc zapraszam na śniadanie. Siadamy do stołu, jemy kanapeczki, pijemy herbatkę. Ale co to, za gorące, więc dmuchamy by ostudzić ją troszkę. Śniadanko zjedzone?! Oczywiście. Więc pora do przedszkola się wybrać.
Ubieramy spodnie. Najpierw na jedną nogę, potem na drugą nogę, szybko też skarpetki włożę! Teraz bluzkę nakładamy najpierw przez głowę, i dwie rączki wkładamy. No już prawie gotowi jesteśmy! Teraz tylko buty nakładamy na jedną nogę i na drugą też! Kurtkę nakładamy ,szalika na szyję, czapkę na głowę, rękawiczki na ręce i gotowe!
Bierzemy mamę za rękę i ruszamy w drogę! Najpierw powoli spacerkiem, teraz przyśpieszamy bo już czas nas goni, teraz biegiem ruszamy do drzwi przedszkolnych. STOP! Jesteśmy na miejscu, więc do szatni wchodzimy i się rozbieramy. Ściągamy czapkę, szalik, rękawiczki, kurtkę buty. Zakładamy kapcie na jedną nogę na drugą też. Na pożegnanie mamie machamy, najpierw jedną rączką, teraz drugą i buziaka posyłamy… I do sali w poskokach wesołych ruszamy. A tam pani do kółeczka z uśmiechem nas woła, włącza muzykę i do zabawy woła…
A gimnastyka dobra sprawa
Dla nas wszystkich to zabawa
Ręce w górę i w przód i w bok
Skok do przodu, w górę skok
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty x2
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos!
Jednak zabaw jest już koniec, wszyscy się zmęczyli… więc gdy mamę zobaczyli, poszli z nią do domu. A tam pora już na spanie wszyscy już ziewają. Pora do łóżeczek się położyć i zasnąć.
5. Zabawa relaksacyjna: dzieci zamykają oczy, kładą się na plecach, wykonują głębokie wdechy nosem, a wypuszczają powietrze buzią.
6.Zakończenie zajęć