CHOINKA DAWNIEJ I DZIŚ – scenariusz zajęć + pomoce

Choinka jest chyba jednym  z najbardziej charakterystycznych elementów Świąt Bożego Narodzenia i obowiązkowa dekoracja każdego domu. Kiedy myślimy o Bożym Narodzeniu, zazwyczaj mamy przed oczami zielone drzewko z kolorowymi bombkami i światełkami. Poniżej przykładowy scenariusz oraz pomoce do zajęć.

Na stronie możecie znaleźć jeszcze inne materiały dotyczące Świąt Bożego Narodzenia 🙂


SCENARIUSZ ZAJĘĆ

GRUPA WIEKOWA: 4-5- 6 latki

TEMAT ZAJĘCIA: „ Choinka dawniej i dziś” – zapoznanie z tradycją bożonarodzeniową jaką jest ubieranie choinka na  podstawie opowiadania „Choinka” B. Formy.

Cele główne:

  • Kultywowanie tradycji świątecznych
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
  • Rozwijanie spostrzegania wzrokowego
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo ruchowo, wzrokowej
  • Dbanie o bezpieczny udział w zabawie

Cele szczegółowe:

  • Potrafi wyodrębniać w słowach sylaby, dzielić słowa na sylaby, liczyć je
  • Uważnie słucha,
  • Odpowiada na pytania dotyczące tekstu
  • Potrafi wyodrębniać w słowach głoski w nagłosie
  • Potrafi powtarzać ruchy innej osoby w czasie zabawy
  • Bierze bezpieczny udział w zabawie

Metody:

  • Słowna
  • Czynna

Formy pracy:

  • Grupowa
  • Indywidualna

Pomoce dydaktyczne:  ilustracje , sylwety choinki, obrazki przedstawiające ozdoby choinkowe, choinka, bombki, łańcuch choinkowy, lampki itd. płyta CD, odtwarzacz CD,

Przebieg zajęcia:

  1. Przywitanie „Promyczek”
  2. Wprowadzenie do zajęcia, rozwiązywanie zagadki słownej (zagadka o choince):
  • Prezentacja ilustracji choinki.
  • Globalne czytanie wyrazu – choinka.
  • Analiza i synteza słowa choinka – wyodrębnianie głoski w nagłosie, podział na głoski, sylaby.
  1. Wysłuchanie opowiadania „Choinka” B.Formy: 

Na środku sali stała pięknie ustrojona choinka.
– Jaka ładna, kolorowa – zachwycały się dzieci.
– Tyle na niej ozdób – Marek z zaciekawieniem spoglądał na drzewko.
Wojtek podszedł do okna.
– Proszę pani, proszę pani! W ogrodzie też stoi choinka. Tylko, że śnieg ją przysypał i wcale jej nie widać.
Kiedy dzieci spoglądały w szyby okien do sali weszły panie woźne. Nastała pora obiadu. Wszyscy jedli w milczeniu myśląc o małym samotnym drzewku. Kiedy skończyli, pani wyjęła z szafy duże pudło.
– Mam pomysł. Wkładamy ciepłe okrycia i maszerujemy do ogrodu.
Śnieg prószył coraz mocniej. Pani strząsnęła z choinki śnieg. Chłopcy odgarnęli go małymi łopatkami.
– Teraz przymocujemy do gałązek lampki. Pomóżcie mi ostrożnie wyjąć je z pudełka – dzieci wspólnie z panią ozdabiały choinkę.
Po powrocie do sali dzieci podbiegły do okien. Na małej jodle jaśniały barwne, szklane kule.
– No proszę – uśmiechnęła się pani – W tym roku mamy aż dwie choinki.

  1. Opowiadanie na pytania dotyczące tekstu
  • O czym było opowiadanie?
  • Co zrobiły dzieci?
  • Jakie ozdoby możemy wieszać na choince?
  1. Zabawa ruchowa „Kolorowe bombki”.
  2. Prezentacja obrazków dwóch choinek, jak wyglądały kiedyś i jak wyglądaj dziś. Omówienie różnic.
  3. Zapoznanie dzieci z tradycją ubierania choinki.
  4. Przyczepianie do plansz choinek ozdób choinkowych z podział na to jak było dawniej i jak jest dzisiaj.
  5. Zabawa ruchowa: „Choineczki”
  6. Wspólne ubieranie choinki w sali.
  7. Praca przy stolikach dla chętnych dzieci.
  8. Podpisywanie pracy przez nauczyciela.

POMOCE DYDAKTYCZNE

JPEG

choinka-1 choinka-2choinka-7choinka-5 choinka-4choinka-8

choinka6 choinka3


POBIERASZ = KLIKNIJ W SERDUSZKO PONIŻEJ ♥

DOŁĄCZ DO NAS NA FB 🙂

***

Materiały na stronie są bezpłatne, jednak jeżeli macie ochotę wpłacić dowolną kwotę za pobierane materiały, to zachęcam do skorzystania z DOTACJI, która znajduje się na STRONIE GŁÓWNEJ w prawym, górnym rogu paska bocznego. Wpłaty można dokonywać za pomocą SMS i PayPal

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...