CO MOŻEMY ZNALEŹĆ NA CHOINCE I POD CHOINKĄ – scenariusz zajęć + pomoce

Poniżej znajduje się przykładowy scenariusz o tematyce świątecznej dla starszaków 🙂 Dodatkowo dołączyłam kilka kart pracy, które mogą Wam się przydać podczas realizacji tego tematu  🙂


SCENARIUSZ ZAJĘĆ

GRUPA WIEKOWA: 4-5- 6 latki

 

TEMAT ZAJĘCIA: „ Co możemy znaleźć na choince i pod choinką?” – zabawy i ćwiczenia przygotowujące dzieci do nauki czytania i pisania. Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, spostrzegania wzrokowego oraz dyspozycji psychofizycznych  niezbędnych do nabycia umiejętności pisania.

Cele główne:

  • Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej
  • Rozwijanie spostrzegania wzrokowego
  • Rozwijanie sprawności niezbędnej do nauki pisania
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo ruchowo, wzrokowej
  • Dbanie o bezpieczny udział w zabawie 

Cele szczegółowe:

  • Potrafi słuchać zdań, wyodrębnić w nich słowa, liczyć je
  • Potrafi wyodrębniać w słowach sylaby, dzielić słowa na sylaby, liczyć je
  • Potrafi wyodrębniać w słowach głoski w nagłosie
  • Potrafi obserwować otoczenie wymieniać jego elementy
  • Potrafi wycinać po linii
  • Angażuje mięśnie dłoni podczas wycinania
  • Potrafi powtarzać ruchy innej osoby w czasie zabawy
  • Bierze bezpieczny udział w zabawie
  • Potrafi odnaleźć różnice między obrazkami,
  • Składa obrazek w całość,
  • Odwzorowuje szlaczki litero podobne,

Metody:

  • Słowna
  • Czynna
  • Oglądowa

Formy pracy:

  • Grupowa
  • Indywidualna

Pomoce dydaktyczne:  ilustracje , karty pracy, liczmany, nożyczki, kredki, flamastry, ołówki

Przebieg zajęcia:

  1. Przywitanie (nauczyciel prosi, aby dzieci usiadły na dywanie na wyznaczonym miejscu (szukanie swoich imion na dywanie) (B)
  2. Wprowadzenie do zajęcia, rozwiązywanie zagadki słownej (zagadka o choince):
  • Prezentacja ilustracji choinki.
  • Globalne czytanie wyrazu – choinka.
  • Analiza i synteza słowa choinka – wyodrębnianie głoski w nagłosie, podział na głoski, sylaby.
  • Odpowiadanie na pytania zadawane przez nauczyciela np. Jakie prezenty możemy dostać?, Jakie ozdoby wiszą na choince?, Kto dostaje prezenty? Itd.
  1. Dzieci dostają obrazki zabawek, nauczycielka podaje nazwę danej zabawki głoskami np. k- o- t (5 latki) i sylabami (4 latek), dzieci próbują odgadnąć wypowiedziane głoskami słowo, podnosi rękę to dziecko które posiada obrazek przedstawiający np., kota. (A)
  2. Rozdanie dzieciom kart pracy – zadaniem dzieci jest zaznaczenie obok obrazka za pomocą liczmanów liczby sylab z której składa się nazwa obrazka. (A)
  3. Zabawa ruchowa: „pary”
  4. Nauczycielka rozdaje każdemu dziecku liczmany prosi, aby dzieci policzyły ile słów znajduje się w wypowiedzianym przez nią zdaniu(5-6 latki) ile razy klaśnie w dłonie (4 latki)- prosi, aby zobrazowały to za pomocą liczmanów. (A)
  • Dzisiaj ubieramy choinkę. (3)
  • Mama kupiła mi prezent. (4)
  • Mikołaj przynosi grzecznym dzieciom prezenty. (5)
  1. Nauczycielka rozdaje każdemu dziecku  kartę pracy, na której naklejony jest obrazek, zadaniem dzieci jest odnalezienie wśród 2 obrazków tego którego nazwa rozpoczyna się na tą samą głoskę co naklejony obrazek  (5-6 latki) . Szukanie takiego samego obrazka (4-latki). (A)
  2. Zabawa ruchowo- rytmiczna do piosenki „ Taniec aniołków” .
  3. Składanie pociętego obrazka w całość przez dzieci. (B)
  4. Zabawa ruchowa: „Szukamy prezentów”
  5. Praca przy stolikach:
  • Odszukiwanie różnić pomiędzy obrazkami. (B)
  • Kreślenie szlaczków litero podobnych wg wzoru na szablonach bombek. (C)
  • Kolorowanie bombek. (C)
  • Wycinanie ozdobionych szablonów bombek. (C)
  1. Podpisywanie pracy przez nauczyciela.

KARTY PRACY

JPEG

ch1 ch5 ch6ch9ch7 ch3ch8


POBIERASZ = KLIKNIJ W SERDUSZKO PONIŻEJ ♥

DOŁĄCZ DO NAS NA FB 🙂

***

Materiały na stronie są bezpłatne, jednak jeżeli macie ochotę wpłacić dowolną kwotę za pobierane materiały, to zachęcam do skorzystania z DOTACJI, która znajduje się na STRONIE GŁÓWNEJ w prawym, górnym rogu paska bocznego. Wpłaty można dokonywać za pomocą SMS i PayPal

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...