Poniżej znajduje się przykładowy scenariusz o tematyce świątecznej dla starszaków 🙂 Dodatkowo dołączyłam kilka kart pracy, które mogą Wam się przydać podczas realizacji tego tematu 🙂
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
GRUPA WIEKOWA: 4-5- 6 latki
TEMAT ZAJĘCIA: „ Co możemy znaleźć na choince i pod choinką?” – zabawy i ćwiczenia przygotowujące dzieci do nauki czytania i pisania. Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, spostrzegania wzrokowego oraz dyspozycji psychofizycznych niezbędnych do nabycia umiejętności pisania.
Cele główne:
- Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej
- Rozwijanie spostrzegania wzrokowego
- Rozwijanie sprawności niezbędnej do nauki pisania
- Rozwijanie koordynacji słuchowo ruchowo, wzrokowej
- Dbanie o bezpieczny udział w zabawie
Cele szczegółowe:
- Potrafi słuchać zdań, wyodrębnić w nich słowa, liczyć je
- Potrafi wyodrębniać w słowach sylaby, dzielić słowa na sylaby, liczyć je
- Potrafi wyodrębniać w słowach głoski w nagłosie
- Potrafi obserwować otoczenie wymieniać jego elementy
- Potrafi wycinać po linii
- Angażuje mięśnie dłoni podczas wycinania
- Potrafi powtarzać ruchy innej osoby w czasie zabawy
- Bierze bezpieczny udział w zabawie
- Potrafi odnaleźć różnice między obrazkami,
- Składa obrazek w całość,
- Odwzorowuje szlaczki litero podobne,
Metody:
- Słowna
- Czynna
- Oglądowa
Formy pracy:
- Grupowa
- Indywidualna
Pomoce dydaktyczne: ilustracje , karty pracy, liczmany, nożyczki, kredki, flamastry, ołówki
Przebieg zajęcia:
- Przywitanie (nauczyciel prosi, aby dzieci usiadły na dywanie na wyznaczonym miejscu (szukanie swoich imion na dywanie) (B)
- Wprowadzenie do zajęcia, rozwiązywanie zagadki słownej (zagadka o choince):
- Prezentacja ilustracji choinki.
- Globalne czytanie wyrazu – choinka.
- Analiza i synteza słowa choinka – wyodrębnianie głoski w nagłosie, podział na głoski, sylaby.
- Odpowiadanie na pytania zadawane przez nauczyciela np. Jakie prezenty możemy dostać?, Jakie ozdoby wiszą na choince?, Kto dostaje prezenty? Itd.
- Dzieci dostają obrazki zabawek, nauczycielka podaje nazwę danej zabawki głoskami np. k- o- t (5 latki) i sylabami (4 latek), dzieci próbują odgadnąć wypowiedziane głoskami słowo, podnosi rękę to dziecko które posiada obrazek przedstawiający np., kota. (A)
- Rozdanie dzieciom kart pracy – zadaniem dzieci jest zaznaczenie obok obrazka za pomocą liczmanów liczby sylab z której składa się nazwa obrazka. (A)
- Zabawa ruchowa: „pary”
- Nauczycielka rozdaje każdemu dziecku liczmany prosi, aby dzieci policzyły ile słów znajduje się w wypowiedzianym przez nią zdaniu(5-6 latki) ile razy klaśnie w dłonie (4 latki)- prosi, aby zobrazowały to za pomocą liczmanów. (A)
- Dzisiaj ubieramy choinkę. (3)
- Mama kupiła mi prezent. (4)
- Mikołaj przynosi grzecznym dzieciom prezenty. (5)
- Nauczycielka rozdaje każdemu dziecku kartę pracy, na której naklejony jest obrazek, zadaniem dzieci jest odnalezienie wśród 2 obrazków tego którego nazwa rozpoczyna się na tą samą głoskę co naklejony obrazek (5-6 latki) . Szukanie takiego samego obrazka (4-latki). (A)
- Zabawa ruchowo- rytmiczna do piosenki „ Taniec aniołków” .
- Składanie pociętego obrazka w całość przez dzieci. (B)
- Zabawa ruchowa: “Szukamy prezentów”
- Praca przy stolikach:
- Odszukiwanie różnić pomiędzy obrazkami. (B)
- Kreślenie szlaczków litero podobnych wg wzoru na szablonach bombek. (C)
- Kolorowanie bombek. (C)
- Wycinanie ozdobionych szablonów bombek. (C)
- Podpisywanie pracy przez nauczyciela.
KARTY PRACY
JPEG
POBIERASZ = KLIKNIJ W SERDUSZKO PONIŻEJ ♥
DOŁĄCZ DO NAS NA FB 🙂
***
Materiały na stronie są bezpłatne, jednak jeżeli macie ochotę wpłacić dowolną kwotę za pobierane materiały, to zachęcam do skorzystania z DOTACJI, która znajduje się na STRONIE GŁÓWNEJ w prawym, górnym rogu paska bocznego. Wpłaty można dokonywać za pomocą SMS i PayPal