Jesień z jednej strony jest piękna i kolorowa, a zaś z drugiej strony deszczowa i ponura. Więc co zrobić gdy na dworze pada? Z myślą o tych deszczowych dniach powstał scenariusz zajęć dla maluszków, który możecie wykorzystać w swoich grupach 🙂
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
GRUPA WIEKOWA: 3/4 latki (IV)
BLOK TEMATYCZNY: JESIENNA SZARUGA
TEMAT ZAJĘĆ: “W listopadowym nastroju” – zestaw zabaw relaksacyjnych
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci poprzez słuchanie muzyki poważnej, relaksacyjne,
- Doskonalenie umiejętności wyrażania muzyki ruchem,
- Dalsze wdrażanie do bezpiecznego udziału w zabawach i ćwiczeniach,
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- Integracja dzieci w grupie,
CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko:
- bezpiecznie, zgodnie bierze udział w zajęciach,
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- odtwarza ruchem swojego ciała ruchy nauczycielki
- dziecko porusza się do muzyki poważnej, relaksacyjnej,
METODY:
- słowne- (. objaśnień i instrukcji,)
- praktycznego działania
- zabawowa
FORMY:
- zajęcia z całym zespołem
ŚRODKI:
- płyta CD
- odtwarzacz CD
- papierowe listki zawieszone na wstążkach
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Przywitanie się z dziećmi – zabawa integracyjna “Promyczek słońca” – dzieci podają sobie słonko wypowiadając przy tym krótki wierszyk:
Promyczek słońca do Ciebie ślę,
Jeśli mnie lubisz – uśmiechnij się.
2. “Deszczowy spacerek” – masaż relaksacyjny.
Poszła Pani na spacerek. | – maszerują paluszki po plecach |
Deszczowe chmury przywiał wiaterek | – dmuchamy we włosy |
Gdy daleko od domu już była,
Deszcz zaczął padać. To parasol rozłożyła, |
– delikatnie uderzamy opuszkami palców – kreślimy placem parasol na plecach |
Gdy kropla za kroplą spadała,
Pani pod parasol się schowała. |
– delikatnie uderzamy opuszkami palców
|
Gdy Pani do domu wrócić chciała,
Wiatr jej parasol zabrał. |
-maszerują paluszki po plecach
|
Pani się spojrzała | – odwracamy głowy do tyłu |
A parasol wiatr na drzewo zabrał. |
3. “Wiatr i drzewa” – zabawa ruchowa przy muzyce relaksacyjne “Magiczny ogród” z elementami emisyjnymi na sylabach wi, sza, szu.
4. “Opowiadanie o listku” – słuchanie bajki relaksacyjne przy melodii muzyki klasycznej (Ludwig van Beethoven – Sonata Księżycowa).
W wielkim lesie na końcu grubej gałęzi olbrzymiego dębu kołysał się łagodnie malutki listek. Listek był cały zielony i tak skrzył się w słońcu, że podziwiały go wszystkie leśne ptaki i zwierzęta. Podnosiły ku niemu wzrok wiewiórki zbierające opadłe na ziemię żołędzie, nawet sam lis zwrócił uwagę na ten najpiękniejszy w całej puszczy listek. Ale minęła wiosna, minęło lato i nadeszła jesień. Powoli kolor listka zmieniał się. Jednak choć miejsce pięknej zieleni zajęła żółć, a później brąz, to nadal wszyscy podziwiali oświetlony słońcem listek. Niestety! Pewnego dnia powiał wiatr tak mocny, że zerwał listek z drzewa. Ten zaś uniósł się ponad sosny, brzozy i dęby. Z początku bardzo się bał, lecz wiatr wiał coraz słabiej i słabiej, aż posadził go na mięciutkim mchu, w najbezpieczniejszym miejscu w całym lesie. A jak bardzo to miejsce jest bezpieczne, przekonacie się sami, gdy podczas spaceru po wielkim lesie ujrzycie wciąż piękny, błyszczący w słońcu brązowy listek, który czeka teraz na spotkanie z wami.
Rozdanie dzieciom listków, zaproszenie do tańca.
- “Taniec listków” – zabawa ruchowa, wyrażanie ruchem muzyki klasycznej ( Haydyn – Symfonia G-dur).
- “Listek” – ćwiczenia relaksacyjno – oddechowe (muzyka relaksacyjna – DAWNING):
- Dzieci leżą na dywanie, na plecach kładą listek na ustach i próbują go zdmuchnąć (powtórzyć kilka razy),
- Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, trzymają przed buzią na sznurku listek – dmuchają w niego.
- “Chmurka i deszcz” – w rytm muzyki relaksacyjne (muzyka relaksacyjna – BLUE WATER) zakreślanie dłonią, palcem chmur, ilustrowanie padającego deszczu.
- Zakończenie zajęć – pochwała dzieci za aktywny udział w zabawach.
Czytałam dziś moim czterolatkom opowiadanie o listku i włączyłam (zgodnie z instrukcją 😀 ) w tle sonatę księżycową. Jedna dziewczynka po wysłuchaniu podeszła do mnie cały czerwona i powiedziała: Pani, mi się chce płakać.
Wzruszyła mnie niesamowicie.
DZIĘKUJĘ ZA INSPIRACJE !!!!!!!!!!!!!!