W LISTOPADOWYM NASTROJU – scenariusz zajęć relaksacyjnych

Jesień z jednej strony jest piękna i kolorowa, a zaś z drugiej strony deszczowa i ponura. Więc co zrobić gdy na dworze pada? Z myślą o tych deszczowych dniach powstał scenariusz zajęć dla maluszków, który możecie wykorzystać w swoich grupach 🙂


SCENARIUSZ ZAJĘĆ

GRUPA WIEKOWA: 3/4 latki (IV)

 

BLOK TEMATYCZNY: JESIENNA SZARUGA

TEMAT ZAJĘĆ: „W listopadowym nastroju” – zestaw zabaw relaksacyjnych

CELE OGÓLNE:

  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci poprzez słuchanie muzyki poważnej, relaksacyjne,
  • Doskonalenie umiejętności wyrażania muzyki ruchem,
  • Dalsze wdrażanie do bezpiecznego udziału w zabawach i ćwiczeniach,
  • Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • Integracja dzieci w grupie,

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

dziecko:

  • bezpiecznie, zgodnie bierze udział w zajęciach,
  • orientuje się w schemacie własnego ciała,
  • odtwarza ruchem swojego ciała ruchy nauczycielki
  • dziecko porusza się do muzyki poważnej, relaksacyjnej,

METODY:

  • słowne- (. objaśnień i instrukcji,)
  • praktycznego działania
  • zabawowa

 

FORMY:

  • zajęcia z całym zespołem

ŚRODKI:

  • płyta CD
  • odtwarzacz CD
  • papierowe listki zawieszone na wstążkach

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

  1. Przywitanie się z dziećmi – zabawa integracyjna „Promyczek słońca” – dzieci podają sobie słonko wypowiadając przy tym krótki wierszyk:

Promyczek słońca do Ciebie ślę,

Jeśli mnie lubisz – uśmiechnij się.

2. „Deszczowy spacerek” – masaż relaksacyjny.

Poszła Pani na spacerek. – maszerują paluszki po plecach
Deszczowe chmury przywiał wiaterek – dmuchamy we włosy
Gdy daleko od domu już była,

Deszcz zaczął padać.

To parasol rozłożyła,

 

– delikatnie uderzamy opuszkami palców

– kreślimy placem parasol na plecach

Gdy kropla za kroplą spadała,

Pani pod parasol się schowała.

– delikatnie uderzamy opuszkami palców

 

Gdy Pani do domu wrócić chciała,

Wiatr jej parasol zabrał.

-maszerują paluszki po plecach

 

Pani się spojrzała – odwracamy głowy do tyłu
A parasol wiatr na drzewo zabrał.

3. „Wiatr i drzewa” – zabawa ruchowa przy muzyce relaksacyjne „Magiczny ogród” z elementami emisyjnymi na sylabach wi, sza, szu.

4. „Opowiadanie o listku” – słuchanie bajki relaksacyjne przy melodii muzyki klasycznej (Ludwig van Beethoven – Sonata Księżycowa).

W wielkim lesie na końcu grubej gałęzi olbrzymiego dębu kołysał się łagodnie malutki listek. Listek był cały zielony i tak skrzył się w słońcu, że podziwiały go wszystkie leśne ptaki i zwierzęta. Podnosiły ku niemu wzrok wiewiórki zbierające opadłe na ziemię żołędzie, nawet sam lis zwrócił uwagę na ten najpiękniejszy w całej puszczy listek. Ale minęła wiosna, minęło lato i nadeszła jesień. Powoli kolor listka zmieniał się. Jednak choć miejsce pięknej zieleni zajęła żółć, a później brąz, to nadal wszyscy podziwiali oświetlony słońcem listek. Niestety! Pewnego dnia powiał wiatr tak mocny, że zerwał listek z drzewa. Ten zaś uniósł się ponad sosny, brzozy i dęby. Z początku bardzo się bał, lecz wiatr wiał coraz słabiej i słabiej, aż posadził go na mięciutkim mchu, w najbezpieczniejszym miejscu w całym lesie. A jak bardzo to miejsce jest bezpieczne, przekonacie się sami, gdy podczas spaceru po wielkim lesie ujrzycie wciąż piękny, błyszczący w słońcu brązowy listek, który czeka teraz na spotkanie z wami.

Rozdanie dzieciom listków, zaproszenie do tańca.

  1. „Taniec listków” – zabawa ruchowa, wyrażanie ruchem muzyki klasycznej ( Haydyn – Symfonia G-dur).
  2. „Listek” – ćwiczenia relaksacyjno – oddechowe (muzyka relaksacyjna – DAWNING):
  • Dzieci leżą na dywanie, na plecach kładą listek na ustach i próbują go zdmuchnąć (powtórzyć kilka razy),
  • Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, trzymają przed buzią na sznurku listek – dmuchają w niego.
  1. „Chmurka i deszcz” – w rytm muzyki relaksacyjne (muzyka relaksacyjna – BLUE WATER) zakreślanie dłonią, palcem chmur, ilustrowanie padającego deszczu.
  2. Zakończenie zajęć – pochwała dzieci za aktywny udział w zabawach.

DOŁĄCZ DO NAS  NA FB 🙂

Powiązane posty:

1 Comment

  • Reply Paulina Październik 29, 2018 at 6:07 pm

    Czytałam dziś moim czterolatkom opowiadanie o listku i włączyłam (zgodnie z instrukcją 😀 ) w tle sonatę księżycową. Jedna dziewczynka po wysłuchaniu podeszła do mnie cały czerwona i powiedziała: Pani, mi się chce płakać.
    Wzruszyła mnie niesamowicie.
    DZIĘKUJĘ ZA INSPIRACJE !!!!!!!!!!!!!!

  • Leave a Reply

    Loading Facebook Comments ...