WIELKANOCNE OPOWIASTKI – scenariusz zajęcia

Wraz z nadejściem wiosny oczekujemy na Świąt Wielkanocnych 🙂 Jest to zatem czas kiedy omawiamy rożne tradycje, które związane są z tym świętem. Poniżej znajdziecie krótki scenariusz zajęć przygotowany dla maluszków 🙂

Jeżeli szukacie innych wielkanocnych inspiracji to na stronie znajdziecie między innymi:

  • prezentację multimedialną „KOSZYK WIELKANOCNY”, którą znajdziecie TUTAJ,
  • plansze dydaktyczne przedstawiające tradycje i nie tylko, które znajdziecie TUTAJTUTAJ i TUTAJ,
  • kilka wierszyków, które są TUTAJ i TUTAJ,
  • oraz grę WIELKANOCNE MEMORY, która jest TUTAJ 🙂

SCENARIUSZ ZAJĘĆ GŁÓWNYCH

 

GRUPA WIEKOWA: 3/4 latki (III)

 

BLOK TEMATYCZNY: Rodzinna Wielkanoc

TEMAT ZAJĘĆ: „Wielkanocne opowiastki” – rozmawia w oparciu o opowiadanie nauczycielki

CELE OGÓLNE:

  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego opowiadania
  • Kultywowanie tradycji (przygotowanie koszyka), zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocny,
  • Wzbogacanie wiedzy odnośnie Świąt Wielkanocnych,
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami,
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych, zachęcanie do pomagania w przygotowaniach świątecznych,

CELE SZCZEGÓŁOWE:

dziecko:

  • Wypowiada się na temat wysłuchanego opowiadania
  • Dzieli się na temat wydarzeń z życia rodziny,
  • Odwzorowuje ruchy przedstawione przez nauczycielkę,
  • Potrafi wskazać produkty potrzebne do koszyka wielkanocnego,

METODY:

  • słowne
  • praktycznego działania
  • zabawowa

FORMY:

  • zajęcia z całym zespołem

ŚRODKI:

  • ilustracje
  • przedmioty potrzebne do koszyczka,
  • kolorowe naklejki z pisankami do zabawy ruchowej

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Przywitanie się z dziećmi – zabawa integracyjna

Wszyscy są, witam Was.

Zaczynamy, już czas.

Jestem ja, jesteś Ty

RAZ, DWA, TRZY!!!

2. Wysłuchanie przez dzieci opowiadania wg własnego pomysłu popartym ilustracjami. Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.

W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.

– Co mogło dziać się w domu?

Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole

I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. .. a wy jak myślicie co to jest święconka?

Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu np.,

  • Co to jest święconka?
  • Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?
  • Co robili domownicy?
  • Jak myślicie do czego się przygotowywali?
  • Zabawa: pieczenie mazurka – do melodii (KLANZA)
  1. Wkładanie do przedszkolnego koszyka rzeczy, potrzebnych do święconki, na podstawie własnych doświadczeń dzieci.
  • Przeliczanie ile pisanek zostało włożonych, pokazywanie odpowiedniej liczby paluszków,
  • Malowanie w powietrzu, na dywanie pisanek.
  1. Odpowiedzi na pytania dotyczące obchodzenia świąt w rodzinnym gronie, jak pomagają swoim bliskim, kto powinien uczestniczyć w wielkanocnym śniadaniu.
  2. Zabawa ruchowa: „kolorowe pisanki”
  3. Zakończenie zajęć – zaproszenie do zabawy.

DOŁĄCZ DO NAS NA FB 🙂

Powiązane posty:

No Comments

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...