SCENARIUSZ ZAJĘCIA

Grupa 3 – 4 latków

Temat zajęcia: Liczymy kurczątka

Cele ogólne:

– rozwijanie mowy i myślenia,

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– rozwijanie sprawności manualnej

Cele operacyjne, dziecko:

– rozwiązuje zagadki,

– liczy w zakresie pięciu,

– wykonuje kurczaka techniką orgiami

Metody pracy:

– czynne: kierowanie własną działalnością dziecka, metoda samodzielnych doświadczeń,

– słowne: rozmowa, zagadki, objaśnianie, instrukcja,

– oglądowe: pokaz, obserwacja,

– sztuka składania papieru orgiami.

– metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej do nauki matematyki

Formy pracy:

– indywidualna,

– zbiorowa ( praca z całą grupą)

Środki dydaktyczne: pięć kopert z listami, paczka od ,,wielkanocnego zajączka’’, sylwety kurczaków, zabawki przedstawiające kurczaki, czerwony stoliczek, żółta opaska dla kury, żółte opaski dla dzieci, obręcz, żółte koła, blok techniczny, zielone piórka, klej, kredki, misa z wodą

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Powitanie dzieci rymowanką.
Mało nas, mało nas,

chodźcie do nas wszyscy wraz.

Krok do przodu i krok w tył,

żeby dzień wesoły był.

Dzieci formują koło, trzymają się za ręce.

 

Dzieci wykonują krok w przód i krok w tył.

Podnoszą do góry złączone ręce.

 

  1. Odczytanie listu nr 1 i 2 od wielkanocnego zajączka.

Dzisiaj, gdy przyszłam do przedszkola – mówi nauczycielka – obok drzwi leżały listy. Podniosłam je i zobaczyłam, że są zaadresowane do naszej grupy.  Zobaczymy, co jest w środku? Dzieci starają się ułożyć listy od najmniejszej liczby narysowanych pisanek. Nauczyciel czyta list 1.

LIST 1

Kochane Dzieci !

Wczoraj byłem w Waszym pięknym przedszkolu, ale nikogo nie zastałem. Zostawiłem Wam ukrytą niespodziankę. Znacie dobrze swoją salę poszukajcie, więc jej. Taki znak X pokaże Wam, gdzie ją ukryłem. Życzę miłego szukania.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

  • Szukanie przez dzieci ukrytej niespodzianki od wielkanocnego zajączka.
  • Odczytanie kolejnego listu.

LIST 2

Brawo! Brawo! Dla tych, którzy znaleźli. Ale to nie koniec przygody na dzisiaj. Proszę was otwórzcie tą paczkę po wykonaniu wszystkich moich zadań.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Zadanie 1.

Otóż, kiedy siedziałem u was wieczorem, zauważyłem, że macie nierozwiązane zagadki. Proszę, abyście je rozwiązali.

  1. Rozwiązywanie zagadek.
Co to za gałązka,

co kotków ma bez liku

i chociaż nie zamruczy

miła jest w dotyku?

 

Jeden taki dzień

w całym roku mamy,

że gdy nas obleją,

to się nie gniewamy.

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,

więc każde dziecko na niego czeka.

Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,

bo on susami – kic! Kic! Ucieka.

 

Mały, żółty ptaszek

z jajka się wykluwa,

zamiast piór ma puszek,

więc jeszcze nie fruwa.

  1. Odczytanie LISTU NR 3.

List nr 3

Cudownie Wam poszło, to była pestka. Z następnym zadaniem nie pójdzie wam tak gładko.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Zadanie 2.

Teraz sprawdzimy czy umiecie policzyć kurczątka.

  1. Ćwiczenia w liczeniu ,,Kurczątka, kurczątka’’.
  • Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły przed sobą koło z jednym kurczakiem i opowiedziały, jak wygląda i co robi. Potem, żeby dołożyły koło z dwoma obrazkami kurczątek.
    • Pokażcie na jednej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w jednym kole. Potem pokażcie na drugiej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w drugim kole. Jeden i dwa to ile razem?
  • Nauczyciel prosi dzieci, żeby dołożyły teraz koło z trzema kurczątkami. Pyta:
    • Ile kurczaczek jest w pierwszym kole? W Drugim? W trzecim?

Wszystkie dzieci głośno przeliczają liczbę kurczaczków.

  • O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym? ( o 1)
  • O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim? ( o 1)
  • Przed dzieckiem nic leży. Nauczyciel prosi dzieci, żeby położyły koło, w którym jest pięć kurczaczków. Dzieci kładą i wspólnie je przeliczają.
  • Nauczyciel nakręca dwa kurczaki ( zabawki ) i prosi, aby dzieci ( wybrane dziecko) policzyły ( policzyło ) szybko kurczaki, znajdujące się na stoliku.
  1. Odczytanie LISTU NR 4.

List nr 4

Bardzo dobrze! Brawo! Wiedziałem, że potraficie liczyć. Szkoda, że nie mam czasu spotkać się z wami przed świętami jestem bardzo zapracowany. Mam dla was jeszcze jedno zadanie.

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Zadanie 3.

Wykonajcie proszę kurczaczka z żółtych kółek. Wszystko macie już przygotowane na swoich stolikach. Miłej pracy.

  1. Zabawa ruchowa ,,Kura i kurczątko’’.

Nauczyciel odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko… a dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, mówiąc: Pi, pi, pi… Kiedy kura przestanie mówić i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają do siebie. Przez chwilę są w ciszy.

  1. Zaproszenie dzieci do pociągu, a następnie każde dziecko musi przejść przez obręcz i usiąść przy stoliczku. ( w tle jest włączona piosenka pt. ,,Kurczątka).
  2. Praca plastyczna.

Zadaniem dzieci jest przyklejenie kółek wg podanego wcześniej wzoru. Dorysowują nóżki, dziobek i oczko. Potem jeszcze ziarenka.

  1. Wykonanie prac.

Po wspólnym obejrzeniu nauczyciel po obiedzie umieszcza wykonane prace na tablicy dla rodziców.

  1. Odczytanie ostatniego listu nr 5

List nr 5

Kochane Dzieci !

Dziękuję, za wykonanie wszystkich zadań. Moi Kochani w sali macie przygotowaną szklaną misę z wodą. W paczce jest dla was małe jajko, które potrzebuje natychmiast wody. Obserwujcie przez najbliższe dni misę z wodą. Nie zdradzę Wam, co w tym jajku się znajduje. To jest niespodzianka.

WASZ WIELKANOCNY ZAJĄCZEK.

  1. Wykonanie prośby ,,wielkanocnego zajączka’’. Obserwacja misy z wodą przez najbliższe dni.

 Podziękowanie dzieciom za zajęcia i zaproszenie ich do zabawy w wybranych przez siebie kącikach zainteresowań.

 

 Zrealizowane treści z podstawy programowej:

  1.  Fizyczny obszar rozwoju dziecka:

I5- Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez z nich; wykonuje

różne formy ruchu: bieżne i skoczne.

I8- Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała.

  1. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

II2- Szanuje emocje swoje i innych osób.

II11- Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego, jako źródło satysfakcji estetycznej.

  1. Społeczny obszar rozwoju dziecka:

III5- Ocenia swoje zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm

grupowych; przyjmuje i respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w

zabawie.

III8- Obdarza uwagę inne dzieci i osoby dorosłe.

III9- Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i

pozawerbalne, wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:

IV2- Wyraża swoje rozumienie rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu ( w kąciku przyrodniczym

w sali) za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla

dzieci i osoby dorosłej.

IV5- Odpowiada na pytania, rozwiązuje zagadki.

IV8- Wykonuje własne eksperymenty podczas wykonywania pracy plastycznej,

IV15- Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, ćwiczeń i wykonywania innych czynności,

posługuje się liczebnikami głównymi, wykonuje dodawanie i odejmowanie: dzieci 3-letnie w

zakresie 4, a dzieci 4-letnie w zakresie 5.

 

Warunki i sposób realizacji podstawy programowej:

  1. Zajęcia kierowane.
  2. Edukacja przez zabawę: doskonalenie motoryki, zaspokojenie potrzeby ruchu.
  3. Wykorzystanie sytuacji do doskonalenia techniki liczenia.
  4. Obserwacja dzieci podczas zajęć, włączanie do zabawy i doświadczenia przedszkolnego.
  5. Zagospodarowanie przestrzeni w sali przedszkolnej do podejmowania przez dzieci działań (kącik przyrodniczy i pomoce).

AUTOR: Katarzyna Raczko

Bądź na bieżąco!

  • dołącz do grupy na Facebooku i bądź na bieżąco!

A jeśli lubisz mój blog i podoba Ci się to co robię skomentuj, polub, udostępnij moje wpisy. To dla mnie motywacja do tworzenia dla Was kolejnych artykułów.

5 komentarzy
  1. Ania 6 lat temu

    Wspaniałe 🙂 !

  2. Aga 6 lat temu

    Gratuluję wspaniałego pomysłu.

  3. Grażyna 6 lat temu

    Dzieci musiały być oczarowane tymi zajęciami. Gratuluję Pani oraz placówce, że Panią mają 🙂

    • Kasia 6 lat temu

      Dziękuję za tak miłe słowa 🙂

  4. Małgorzata 6 lat temu

    Scenariusz opracowany co do minuty, na pewno skorzystam z Pani pomysłu. Świetny pomysł . Gratuluję 🙂

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Loading Facebook Comments ...

Przedszkolankowo

Trafiłaś właśnie na blog nauczycielki przedszkola. Bardzo mi miło! Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, wierzę, że to miejsce jest właśnie dla Ciebie!

WSPÓŁPRACA

Jeżeli masz ciekawy pomysł na współpracę skontaktuj się z nami! Chętnie podejmujemy się nowych wyzwań, a w ramach współpracy m.in. opublikujemy artykuł sponsorowany, zamieścimy reklamę, napiszemy recenzję oraz przetestujemy jakiś produkt z załączoną foto relacją i naszą rekomendacją.   (Kontakt)

Copyright 2023 © przedszkolankowo.pl Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

KONTAKT

Wszelkie pytania, propozycje, uwagi, itp.

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?